هنروتجربه-مرسده محمدی: پردیس سینمایی چهارباغ اصفهان در آخرین دوشنبه پاییز میزبان فیلم مستند «پازلی‌ها» به کارگردانی مهدی گنجی بود. بعد از نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی آن با حضور مهدی گنجی کارگردان و مصطفی لطفی یکی از اعضای گروه پازلی‌ها برگزار شد.

میثم زمانی مجری این نشست در ابتدای جلسه از علت انتخاب گروه پازلی‌ها‌ برای ساخت مستندی از مجموعه کارستان سوال کرد و مهدی گنجی در پاسخ گفت:«ابتدا قرار بود رضا بهمن‌نژاد این فیلم را بسازد که وقتی او به خارج از کشور رفت، من به پیشنهاد گروه کارستانی‌ها خانم بنی‌اعتماد و آقای میرطهماسب برای ساخت این فیلم انتخاب شدم. جذابیت موضوع هم برای من این بود که سرنوشت آن‌ها معلوم نبود، یعنی نمی‌دانستند موفق ‌می‌شوند یا نه.»

مصطفی لطفی هم در همین ارتباط افزود:«برای من هم نگاه کردن به خودمان و گروه‌مان جالب بود، آشنایی با آقا گنجی و دوست شدن با او هم خیلی جذاب بود.»

در ادامه سوالی پیرامون فیلم‌نامه این مستند و هم‌چنین صحنه‌هایی که با موبایل فیلم‌برداری شده‌است،مطرح شد. مهدی گنجی در این‌باره توضیح داد:«این مستند فیلم‌نامه خیلی دقیقی داشت. حدود ۷۰ صفحه فیلم‌نامه با سکانس‌بندی که طبق تحقیقات‌مان نوشته شده بود. گروه پازلی‌ها در وسط کارهای‌شان بودند که من به آن‌ها رسیدم و کار فیلم‌برداری را آغاز کردیم. برای همین ما بعضی از صحنه‌ها را جابه‌جا کردیم و به این طریق زمان گذشته بازسازی شد. مثلا ما دومین رونمایی را فیلم‌برداری کردیم و در فیلم به عنوان اولین رونمایی از کارشان ‌می‌بینیم. خیلی جاها را هم خودشان با موبایل فیلم‌برداری کرده بودند که ما از آن فیلم‌ها در مستندمان استفاده کردیم. در اواخر کار مدت فیلم‌برداری طولانی شده بود و امکان نداشتیم بیشتر ازاین به فیلم‌برداری ادامه دهیم اما من فکر ‌می‌کردم باید هنوز گروه پازلی‌ها را دنبال کنم؛ بنابراین از خود پازلی‌ها خواستم با موبایل برایم از جلسات‌شان فیلم و صدا بگیرند و خوشبختانه این قسمت‌ها خیلی خوب از کار درآمد و خاصیت این روش این است که سوژه درمقابل دوربین راحت‌تر است.»

مصطفی لطفی هم در تایید سخنان کارگردان این فیلم گفت:«زحمت مهدی بود که ما را از پوسته خودمان بیرون آورد.ضمن این‌که ما هم کم‌کم به حضور دوربین عادت کردیم و برای‌مان عادی شد.»

مهدی گنجی در مورد جذابیت فیلم«پازلی‌ها» عنوان کرد:«این‌که ما هم مانند گروه پازلی‌ها ‌نمی‌دانیم، عاقبت این کار چه ‌می‌شود، یکی از جذابیت‌های این فیلم است. درواقع همین ندانستن فیلم را زنده‌تر ‌می‌کند. برای من مهم در کنارهم بودن‌شان بود،حتی اگر شکست ‌می‌خوردند. این مسیری که ‌می‌رفتند برای من مهم بود و این‌که همه افراد معمولی هستند. با این‌که این فیلم سفارشی است اما من از آن دفاع ‌می‌کنم.»

در بخش دیگری از این نشست مصطفی لطفی درباره موضوع مستند«پازلی‌ها» گفت:«این‌که اپلیکیشن سازی چیست یا این‌که اصلا پازلی چی هست، شروع کار بود. مهم نشان دادن مسیر و چالش‌هایی بود که یک اپلیکیشن‌ساز طی ‌می‌کند اما سخت‌تر از آن جذب مخاطب، اعتبارسنجی و فروش است. جذابیت و اهمیت ساخته شدن این فیلم برای ما این بود که اگر کسی خواست مثل ما استارت آپ بسازد، بداند باید چه راهی را طی می‌کند و با چه موانع و مشکلاتی روبه‌رو می‌شود.در واقع ما ‌می‌خواستیم مسیر را نشان دهیم.»

مهدی گنجی در پاسخ به این پرسش که چرا بیشتر در مورد کارآفرینی و کارآفرینان فیلم ‌می‌سازد، توضیح داد:«برایم آدم‌هایی که بر محیط اطراف‌شان تأثیر ‌می‌گذارند، برایم مهم هستند. آن‌هایی که بدی‌ها و ضعف‌ها را تبدیل به نکات مثبت و قدرت ‌می‌کنند. البته این افراد روحیه‌‌های خاصی هم دارند مثلا حسین فیلم ما خیلی نمی‌توانست با دیگران رابطه برقرار کند یا حمید در عین پیشرو بودن گاهی کارهایی ‌می‌کرد که همه گروه ناراحت ‌می‌شدند.به هرجهت به دنبال آدم‌هایی هستم که قدرت‌های زیادی دارند که هم مثبت است و هم منفی حالا این‌ها کارآفرین باشند یا نه فرقی برایم نمی‌کند.»

او در ادامه در مورد شخصیت‌های فیلمش هم عنوان کرد:«این آدم‌ها واقعا متفاوت هستند با این‌که سنی حدود بیست و دو سال دارند اما خیلی بالغ هستند؛ به راحتی با هم کار گروهی ‌می‌کنند. درحالی‌که خود من که سینما خوانده‌ام، به سختی کار گروهی ‌می‌کنم. این‌ها این‌قدر مسوولیت اجتماعی را خوب درک کرده‌اند که خودشان با این‌که پول خوابگاه ندارند اما برای ناتوان‌های جسمی‌ ورک شاپ ‌برگزار می‌کنند تا آن‌ها بتوانند از طریق ساخت اپلیکیشن پول در بیاورند.»

از مهدی گنجی هم‌چنین درباره چگونگی قاب‌بندی در فیلم‌هایش پرسش شد، او توضیح داد:«مهم‌ترین چالش من در فیلم‌برداری این است که دوربینم را کجا بگذارم که طبیعی‌ترین شکل ممکن را داشته باشد و هیچ صناعتی در کارم نباشد. تقریبا تما‌می‌پلان‌هایی که ‌می‌گیرم آی لول است و ‌می‌خواهم به آدم‌ها نزدیک‌تر شوم. نورپردازی کارهایم معمولی است و طبیعی‌ترین حالت ممکن را دارد.هنگام فیلم‌برداری هم کمترین ابزار را به همراه دارم و اکثرا سبک فیلم‌سازی‌ام یک نفره است که برای نزدیک شدن به سوژه روش خوبی است.»

در بخش دیگری از این نشست مصطفی لطفی در پاسخ به این سوال که از انتخاب گروه کارستان تعجب نکردید و چه عکس‌العملی به پیشنهاد آن‌ها نشان دادید، گفت:« واقعا تعجب کردیم که چرا با ما تماس گرفته‌اند اما خوشحال هم بودیم که از ما مستند ‌می‌سازند و فکر ‌می‌کردیم که این مستند نقطه عطفی برای کار ما است که بود. اول از لحاظ تبلیغات و بعد همان دیدی که ما نسبت به کار و گروه‌مان پیدا کردیم . دلیل انتخاب کارستانی‌ها هم این بود که آی تی رشته جوانی است ما هم گروه جوانی بودیم که هنوز به موفقیت نرسیده بودیم و این تلاش ما برای رسیدن به موفقیت برای آن‌ها جالب بود.»

در پایان مهدی گنجی در مورد اکران مستند در گروه هنر و تجربه گفت:«اکران مستند در این گروه سخت است اما به نظرم هنروتجربه حالا که پا گرفته، باید کفشش را عوض کند و مخاطبانش را گسترش دهد. مثلا اگر مستندی در مورد روان‌شناسی است باید با استادان روان‌شناسی و دانشگاه‌ها صحبت کرد تا آن‌ها هم به تماشای فیلم بیایند و این عامل موفقیت است.»

عکس:دامون درخشانی