هنروتجربه:روزنامه شهروند امروز(شنبه دوم دی ماه) یکی از صفحات فرهنگی خود را به سه اثر هنروتجربه‌ای اختصاص داده‌ و در این صفحه بخشی از گفت‌وگوی‌های سایت هنروتجربه با سه کارگردان منتشر شده‌است. گفت‌وگو با بیژن میرباقری به بهانه اکران فیلم‌های کوتاهش در هنروتجربه، گفت‌وگو با سام کلانتری کارگردان مستند«مانکن‌های قلعه حسن‌خان» و گفت‌وگو با سید وحید حسینی کارگردان مستند «بزم رزم».

از دیگر مطالب مرتبط با گروه هنروتجربه نیز می‌توان به گفت‌وگوی روزنامه شرق با کوروش عطایی و آزاده موسوی کارگردان‌های مستند «در جست‌وجوی فریده» اشاره کرد.این مستند در کنار تحسین مردم و منتقدان، موفق به کسب چهار جایزه، بهترین فیلم هنروتجربه، تندیس ویژه دبیر جشنواره و بهترین تدوین و موسیقی شد. به همین بهانه روزنامه شرق با این دو کارگردان گفت‌وگویی داشته است که در ادامه بخش‌هایی از صحبت‌های این دو کارگردان را می‌خوانید:

فریده هم از لحاظ قصه زندگی و هم از لحاظ شخصیتی برای ما خاص بود
آزاده موسوی: چیزی که ما را جذب کرد، خود قصه فریده و کاراکتر او بود که ما را مطمئن می‌کرد می‌خواهیم این مستند را بسازیم. وقتی وبلاگ او را که پر از داستان زندگی و اشعار و کارهای روزمره‌اش بود، می‌خواندیم، به جذابیت‌های زندگی او پی بردیم. چون چه در سینمای مستند و چه در سینمای داستانی، وقتی در مورد یک شخص حرف می‌زنی، خیلی مهم است که آن شخصیت خاص باشد و فریده هم از لحاظ قصه زندگی و هم از لحاظ شخصیتی برای ما خاص بود.

مهم‌ترین مشکل ما بخش مالی بود
موسوی: هیچ‌وقت به دست‌کشیدن از ایده فکر نکردیم. مهم‌ترین مشکل ما بخش مالی قضیه بود که باید بودجه مناسب را برای تولید تهیه می‌کردیم که تصمیم گرفتیم از طریق سرمایه‌گذاری مردمی (کراود‌فاندینگ) قسمتی از بودجه را تأمین کنیم و این پروسه تأمین بودجه خودش تبدیل به یک پروژه پیچیده شد. اینکه مردم بر چه اساسی باید به ما کمک کنند، آن هم در شرایطی که اصلا بازگشت مالی‌ای برای آن‌ها ندارد. ما در دو سایت به نام «حامی‌جو» در ایران و «سینه‌کراود» در هلند پروژه خودمان را تعریف کردیم و در کمال تعجب نزدیک به ٣٠٠  نفر به ما کمک مالی کردند که حدود ١٠ میلیون تومان از سایت ایرانی و ٣٠ ‌میلیون تومان از طریق سایت خارجی برای ساخت این فیلم جذب شد.

برای پایان‌بندی به دو سناریوی متفاوت فکر کردیم
کوروش عطایی: ما متریال نوشتن فیلم‌نامه را از طریق همین قصه‌هایی که خود فریده از زندگی‌اش برای ما می‌نوشت و می‌فرستاد، به دست آوردیم. فقط برای طراحی بهتر فیلم‌نامه، سعی کردیم بفهمیم فریده معمولا در روز چگونه زندگی می‌کند. دوستانش چه کسانی هستند و تفریحاتش چیست. اما راجع به پایان فیلم سعی کردیم هر دو وجه قضیه را در نظر بگیریم و در نتیجه به دو سناریوی متفاوت فکر کردیم. اینکه اگر جواب آزمایش دی‌ان‌‌ای‌ مثبت شود، روند فیلم چطور باید پیش برود و اگر جواب آزمایش منفی شود، باید به چه سمت و سویی برویم.

وظیفه کارگردان سینمای مستند شکل‌دادن به واقعیت است
عطایی: من خیلی با تعریف و دسته‌بندی‌های خط‌کشی‌شده موافق نیستم. به نظرم سینما، سینما است و فیلم هم فیلم است. وقتی شما با یک موضوع اجتماعی که می‌تواند در معرض دید و قضاوت بسیاری از مردم قرار گیرد مواجه هستید، من به‌عنوان کارگردان نمی‌توانم با خودم فکر کنم که فقط باید دوربینم را بردارم و آن واقعه را ثبت کنم. درست است که آن واقعه باید ثبت شود اما چگونه ثبت‌شدن آن واقعه کار کارگردان است. به نظرم وظیفه کارگردان سینمای مستند شکل‌دادن به واقعیت است؛ یعنی آن خمیرمایه، واقعیت است. اما قالبی که از آن استفاده می‌شود، کار کارگردان است.