هنروتجربه: اعلام نام فیلم‌های بخش سودای سیمرغ سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر با اعتراض‌هایی از سوی کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌هایی که فیلم‌هایشان به جشنواره راه نیافته، مواجه شده‌است. در همین ارتباط بهروز غریب‌پور کارگردان فیم «اردک لی» عصر روز گذشته ۱۶ دی ماه نشست خبری را با همراهی علی حضرتی تهیه‌کننده این فیلم برگزار و نقطه‌نظراتش را درباره جشنواره فیلم فجر عنوان کرد.

در ابتدای نشست بهروز غریب‌پور درخصوص ارسال این فیلم به جشنواره فیلم فجر و عدم حضور «اردک‌لی» در این دوره از جشنواره گفت: «ما این فیلم را به موقع آماده و به دبیرخانه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر ارایه کردیم اما در این نشست نمی‌خواهیم درباره قبول نشدن این فیلم در جشنواره صحبت کنیم بلکه این امر به ما فرصتی داد که درباره فیلم سینمایی «اردک لی» به بحث بپردازیم.»

او به جرقه ابتدایی ساخت این فیلم که از ۲۵ سال پیش زده شده، اشاره کرد: «۲۵ سال پیش هنگامی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مدیر مرکز تئاتر عروسکی بودم، با شخصی ملاقات داشتم که فامیلی او اردک‌لی بود. این فامیلی برای من جالب بود، بنابراین از او درباره این موضوع سوال کردم. همین امر باعث شد تا فیلم‌نامه‌ای با همین عنوان بنویسم اما شرایط ساخت آن پیش نیامد تا این‌که با علی حضرتی آشنا شدم. دوری من از سینما ۱۶ سال طول کشید. همین امر سبب شد تا عده‌ای فکر کنند که علاقه‌ای به ساخت فیلم ندارم در حالی که این طور نبود. در چنین شرایطی علی حضرتی شرایط ساخت این فیلم را محقق کرد تا آرزوی من برآورده شود.»

پس از صحبت‌های غریب‌پور، علی حضرتی به سابقه خود در سینما اشاره کرد و در این خصوص توضیح داد: «برخی راجع به سابقه کار من اطلاعات چندانی ندارند و به همین دلیل می‌گویند که من به یک باره تهیه کننده شده‌ام! اما این طور نیست. من چند سال سابقه مدیر صحنه و دستیار کارگردان بودن در حوزه تئاتر را دارم و چند فیلم سینمایی هم تهیه کردم.»

حضرتی با اشاره به این که فیلم «اردک‌لی» به سی و ششمین جشنواره ملی فجر راه پیدا نکرده است، بیان کرد: «اتفاقاتی که در چند روز اخیر افتاده باعث شده است که من با یک معادله چند وجهی مواجه شوم. سوال من این است که چه اتفاقی در بنیادهای سینمایی ما رخ می‌دهد که برخی یادشان می‌رود باید از محتوای آثار حمایت کنند. به هر حال بخش خصوصی هم به حداقل حمایت‌ها نیاز دارد اما گویا موضوعاتی مانند عشق، مهربانی و … مورد توجه قرار نمی‌گیرد و تنها موضوعاتی مانند اعتیاد، اسیدپاشی و … در خروجی جشنواره فیلم فجر دیده می‌شود. اسامی فیلم‌هایی که با بودجه‌های ارگانی در این دوره از جشنواره ساخته شده‌اند قابل توجه بود اما باید بگویم اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فیلم فجر همان کسانی هستند که بودجه می‌دهند تا دیگران فیلم بسازند و آن‌ها در جشنواره بپذیرند.»

در ادامه غریب‌پور نیز بیان کرد: «امسال آقایان گفتند، باید تنوع آثار داشته باشیم اما تنها برخی فیلم‌ها با موضوعاتی خاص در جشنواره حضور دارند.«اردک‌لی» می‌توانست این تنوع را ایجاد کند، زیرا درباره اقوام و فرهنگ ایرانی است. من به دنبال جایزه نیستم و نبوده‌ام اما امروز می‌بینیم که حضور نداشتن در جشنواره فیلم فجر جزو ارزش‌ها محسوب می‌شود.»

غریب پور با بیان این‌که برخی از فیلم‌ها هنوز آماده نشده‌اند، اظهار کرد:« می‌دانم، برخی از فیلم‌ها هنوز به طور کامل آماده نشده‌اند، حتی برخی از فیلم‌سازان تنها چند سکانس از اثر خود را به هیات انتخاب ارایه داده‌اند و همان فیلم‌ها در جشنواره پذیرفته شدند. در چنین شرایطی مسئولان، آیین‌نامه جشنواره را کجا قایم کردند؟ من دو سال مدیر کاخ جشنواره بودم و می‌دانم که بسیاری از فیلم‌ها در نیم ساعت مانده به نمایش صداگذاری ناقصی داشتند. آیا نباید این مسائل حل شود؟ پس فیلم ما که به طور کامل به هیات انتخاب ارایه شده بود چرا حذف شد.»

او در پایان گفت: «دوستان حتی دلایل رد شدن این فیلم را به ما نگفتند اما من توقع داشتم برای مثال پوران درخشنده به من زنگ می‌زد و می‌گفت که فیلم شما به این دلایل رد شده است. حداقل به احترام ریش سفیدم به من می‌گفتند که فیلمت خوب نیست.»