هنروتجربه: جشنواره فیلم فجر برای اهالی رسانه از دیروز(جمعه ۱۳ بهمن) آغاز شد. امسال برای اولین بار پردیس ملت به عنوان سینمای رسانه انتخاب شده‌است. همین نکته سردرگمی‌هایی را برای اهالی رسانه که سالیانی به فضای برج میلاد به عنوان به اصطلاح کاخ جشنواره عادت کرده‌بودند، در پی داشت و گلایه‌هایی را در همین ارتباط و البته ماجرای کمبود پارکینگ در رسانه‌ها مطرح شده‌است. در این روز سه فیلم «کامیون» کامبوزیا پرتوی، «جاده قدیم» منیژه حکمت و «فیلشاه» هادی محمدیان در پردیس ملت به نمایش در آمدند و بعد از نمایش هر فیلم نیز نشست‌های نقد و بررسی آن‌ها برگزار شد.

«کامیون»؛ دغدغه‌ای قدیمی
کامبوزیا پرتوی به همراه تعدادی از عوامل هم‌چون سعید آقاخانی، تورج اصلانی در نشست خبری «کامیون» حاضر شد. او در بخشی از صحبت‌هایش درباره ساختن «کامیون» و شباهت آن با فیلم‌نامه فیلم «فراری» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد گفت: «من این فیلم‌نامه را در سال ۲۰۰۰ نوشتم و ۲۰۰۱به چندین جشنواره فرستادم که در هر دو جشنواره‌ای که فرستادم فیلم‌نامه برتر شد و جایزه هم برد اما فرصت نشد فیلم را بسازم. شاید اگر آن زمان آن را می‌ساختم می گفتید فیلم «فراری» تحت‌تاثیر این فیلم من بوده است.ما چنین موضوعاتی زیاد داریم.»

او در ادامه گفت: «حدود سال ۶۰ و سر صحنه فیلم‌برداری «گلنار» در جنگل های دوهزار بودیم و مرحوم سجادی حسینی دستیارم بود و من دیدم او بسیار استرس دارد و پرسیدم چرا مدام می‌خواهد برود شهر… من از سجادی حسینی پرسیدم مشکل چیست؟ گفت من در تهران خانه‌ای گرفته‌ام و همسرم مشکلی پیدا کرده و… این مشکل اسباب و اثاثیه همسر او ایده این فیلم برای من بود و سعی کردیم به او کمک کنیم. اصل فیلم‌نامه من از سال ۶۷ بود تا به حال و امروز توانستم آن را بسازم.»

سعید آقاخانی هم درباره بازی خود در این فیلم که با لهجه کردی همراه بود، توضیح داد:«بازی در چنین موقعیتی را تجربه نکرده بودم و فیلم‌‌نامه آنقدر خوب نوشته شده‌بود که در کنار گریم خیلی مرا هدایت کرد در صورتی که آقای پرتوی ابتدا خیلی گریم نمی‌خواستند.»

«جاده قدیم»؛ دغدغه جسارت ساخت قصه‌ای سخت
نشست خبری «جاده قدیم» با حواشی و جنجال زیادی همراه بود. منیژه حکمت با اعتراض به اختصاص بلیت‌های سینماهای مردمی به نهادها و ارگان‌ها، از حضور در جشنواره فیلم فجر اظهار پشیمانی کرد.

حکمت درباره وجود پلان‌هایی در فیلم که در آن رسانه‌ها در حال انتشار اخبار مربوط به انرژی هسته‌ای هستند،‌ گفت: «من قرار بود این فیلم را سال ۹۴ بسازم و آن زمان بحث انرژی هسته‌ای داغ بود. به هر حال شرایط اجتماعی و اقتصادی و به طور کلی شرایطی که ما در آن قرار داشتیم، در فیلم بی‌تاثیر نبود و ما هم در فیلم به آن عکس‌العمل نشان دادیم.»

این کارگردان همچ‌نین درباره موضوع فیلم که مربوط به تجاوز است، گفت:«بازگو کردن این قصه سخت است و ما سعی کردیم در فیلم به نوعی عمل کنیم که علیه خودش نباشد.»

در ادامه این نشست از مهتاب کرامتی درباره نقشش در این فیلم سوال شد که او پاسخ داد: «تجربه کردن را دوست دارم و فکر می‌کنم برای یک بازیگر شگفت‌انگیز است که پیشنهاد چنین نقشی به او بشود.برای انجام این نقش تحقیقات میدانی داشتم، ضمن اینکه خانم حکمت اطلاعاتی را که در خصوص این نقش داشتند در اختیار من گذاشتند. خود من با کسانی که تجربه‌هایی شبیه به اتفاقاتی که برای نقش می‌افتد حرف زدم و فکر می‌کنم که تعداد بی‌نهایت سوژه در این زمینه داریم که با آن‌ها صحبت نمی‌شد.»

«فیلشاه»؛ دغدغه قصه‌گویی
هادی محمدیان کارگردان «فیلشاه» در نشست خبری این انیمیشن گفت: «کمپانی‌های بزرگ دنیا طی صد سال یاد گرفته‌اند چگونه قصه بگویند. ما پنج سال است که آغاز کرده‌ایم. در «فیلشاه»، فضا و قصه نسبت به «شاهزاده روم» تغییر کرده و این روند طی ده سال آینده بهتر هم خواهد شد.»

سعید شیخ‌زاده؛ صداپیشه فیلم بیان کرد: «من سال‌ها بود که در جشنواره حضور نداشتم بعد از کار «آبادانی‌ها». خوشحالم که امسال با یک کار متفاوت در جشنواره هستم. ما می‌توانیم محصولی تولید کنیم که شبیه کارهای خوب باشد. متاسفانه جنس گله‌گذار سینمای ایران مخاطب را هم به گله عادت می‌دهد. «فیلشاه» فیلم شادی است و با این بودجه که برای انیمیشن ضعیف است کمپانی‌های بزرگ نمی‌توانند کار درخوری بسازند. فکر می‌کنم برای اولین بار این سبک کار کردن صدا در انیمیشن را انجام دادیم.»

حامد جعفری تهیه‌کننده در این نشست اشاره داشت: « این اثر برای پخش بین‌المللی دوبله انگلیسی و فرانسوی خواهد شد. ما برای «شاهزاده روم» در آلمان، انگلیس و فرانسه اکران داشتیم و از آن تجربیات برای این انیمیشن استفاده خواهیم کرد. از یک پخش‌کننده ترکیه‌ای درخواست داشتیم که مذاکراتی انجام شده است و بعد از جشنواره پیگیر خواهیم شد.»

عکس:یاسمن ظهورطلب