هنروتجربه: دومین روز از جشنواره سی وششم فیلم فجر در سینمای رسانه‌ها، با نمایش  سه فیلم «شعله ور» حمید نعمت الله، «بمب» پیمان معادی و چهار فیلم کوتاه ادامه پیدا کرد. فیلم‌هایی که نظرات ضد ونقیضی را در بین سینمادوستان و منتقدان در پی داشت. نشست رسانه‌ای چهار فیلم کوتاه «حیوان» ساخته بهمن و بهرام ارک، «فاش» ساخته احسان مختاری، «مارلون» به کارگردانی درناز حاجی‌ها و «وقت نهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی نیز با گلایه‌های فیلم‌سازان کوتاه از عدم توجه جشنواره فجر و سینما به فیلم کوتاه همراه بود.

چهار فیلم کوتاه،مدیوم مستقل
در نشست نقد و بررسی چهار فیلم کوتاه، ابتدا بهمن ارک به نمایندگی از فیلم «حیوان» صحبت کرد. این کارگردان درباره ایده شکل گیری این فیلم گفت: «حیوان، محصول مدرسه ملی سینما است. زمانی که با برادرم می‌خواستیم در مدرسه ثبت‌نام کنیم، اجازه ورود ندادند و در ادامه تهیه‌کننده فیلم ما شدند. در ابتدا انتزاعی‌تر و اجتماعی‌تر بود. برای ساخت این فیلم حدود یک نفر بودند. خوش‌شانسی که این فیلم داشت، پذیرفته‌شدن در جشنواره کن بود که در ادامه اتفاقات خوبی برایش رقم خورد و جوایز بین‌المللی زیادی به دست آورد.»

او درباره حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت: «بخشی از هر جشنواره‌ای به فیلم کوتاه و جوانان تعلق دارد و این بخش باید در جشنواره ثابت بماند و برای جوانان انگیزه شود. ما نباید به فیلم کوتاه به عنوان یک مرحله نگاه کنیم زیرا دارای مدیوم مستقل است. آقای کیارستمی هم در میان کارهایش گریزی به فیلم کوتاه می‌زد. همان‌گونه که باید گاهی غزل گفت، بعضی مواقع رباعی. نسبت به فیلم کوتاه نیز باید چنین دیدگاهی وجود داشته باشد.»

ارک با تاکید بر مهم بودن فیلم کوتاه گفت: «ما جزو فیلم‌سازان محسوب می‌شویم. ما را هم قبول کنید. نسل آینده سینمای ایران فیلم‌سازان کوتاه هستند. بیایید و به این فیلم‌سازان توجه کنید.»

احسان مختاری کارگردان «فاش» نیز درباره اجحاف به فیلم کوتاه افزود: «با اکران مردمی در جشنواره فیلم فجر می‌توانست فاصله بین مخاطب با فیلم کوتاه را پر کند. فیلم کوتاه باید جدی گرفته شود و می‌تواند برای مخاطب معمولی هم باشد و تاکنون این فرصت پیش نیامده است.»

این کارگردان درباره تعدد عوامل فیلمش عنوان کرد: «فیلم‌برداری و نورپردازی این فیلم بسیار سخت بود. ما نزدیک شش ماه با فیلم‌بردار صحبت کردیم و دو روز برای نورپردازی زمان گذاشتیم. منطق نوری این فیلم منطق داستانی بود و چندین ماه درگیر این قضیه بودیم که حتی از پنجره ها نور را تقویت کنیم.»

درناز حاجی‌ها کارگردان «مارلون» درباره ایده شکل‌گیری این فیلم توضیح داد: «من دو فیلم قبل از ساخت «مارلون» مشغول تست از بازیگران بچه‌ای بودم که می‌دیدم بسیاری از والدین به زور بچه‌هایشان را برای تست می‌آورند و این موضوع برایم جذاب شد.این فیلم را زمانی که در مدرسه ملی لندن درس می‌خواندم، با همکلاسی‌هایم ساختم و بسیار هم با من همراه بودند. این فیلم را با هشتاد پوند ساختم و سه روز ساخت فیلم زمان برد و در فستیوال‌های فیلم کوتاه لندن و جشنواره فیلم کوتاه ایران نمایش دادم که موفق به کسب جایزه شد.»

پوریا موسوی تهیه کننده «وقت نهار»؛ رویا بختیار، بازیگر، محمد حدادی فیلم‌بردار و بهرام عمرانی تدوین‌گر فیلم در این نشست حضور داشتند و کارگردان فیلم به دلیل سفر در این نشست حاضر نبود.

تهیه کننده «وقت نهار» عنوان کرد: «اگر حمایت‌های رسانه‌ای که از فیلم بلند می‌شود از فیلم کوتاه شود این بستر وجود دارد که مردم با فیلم کوتاه ارتباط برقرار کنند و این حوزه برای مردم هم می‌تواند جذاب باشد. اتفاق‌هایی که برای فیلم کوتاه می‌افتد برای فیلم بلند نمی‌افتد. ما فیلم‌های کوتاه زیادی داریم که در جشنواره‌های بین‌المللی موفقیت‌های زیادی را کسب کردند.»

محمد حدادی نیز درباره تفاوت فیلم‌برداری در فیلم کوتاه و بلند توضیح داد: «با قطعیت می‌گوییم که طراحی فیلم‌برداری در فیلم کوتاه بسیار پیچیده‌تر از فیلم بلند اتفاق می‌افتد. ما چهار ماه قبل از فیلم‌برداری فیلم با پروژه درگیر شدیم اما به من پیشنهاداتی برای فیلم بلند می‌شود که تنها دو هفته برای شروع فیلم‌برداری زمان داریم. هم‌چنین در فیلم کوتاه همه عوامل تاثیر دارند و فیلم کوتاه تنها کار کارگردان نیست.»

در نشست عوامل فیلم‌های کوتاه امیر توده روستا کارگردان آثار کوتاهی چون «آقای ایول»، «تلألؤ»، «دزد شکلاتی» و فیلم بلند «پات» حضور داشت. او در این نشست عنوان کرد:«مطمئنا بسیاری ار فیلم‌سازان کوتاه در سال‌های آینده فیلم‌های بلندشان در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. درحال حاضر فیلم کوتاه در بهترین دوران خود به سر می‌برد و من تأسف می‌خورم که بعد از چندین سال فیلم کوتاه در این جشنواره حضور دارد اما رسانه‌ها بی‌توجه هستند. من از مسئولان جشنواره تشکر می‌کنم که این فرصت را برای فیلم کوتاه فراهم کردند و امیدوارم در سال‌های آینده اتفاقات بهتری برای فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر بیافتد.»

«بمب»؛ بازگشت به خاطرات
نشست رسانه‌ای فیلم «بمب، یک عاشقانه» با حضور پیمان معادی (کارگردان و بازیگر)، محمود کلاری (مدیر فیلم‌برداری و بازیگر)، لیلا حاتمی (بازیگر)، حبیب رضایی (بازیگر)، ایرج شهزادی(صدابردار و صداگذار)، ارشیا عبدالهی (بازیگر) واحسان رسول‌اف (تهیه‌کننده) در سالن نشست‌های پردیس ملت با اجرای محمود گبرلو برگزار شد.

پبمان معادی در این نشست با اشاره به ریشه فیلم در خاطرات دوران کودکی‌اش اظهار داشت: «یادم است از کودکی ما را در صف قرار می‌دادند و هر روز صبح ما با مرگ بر آمریکا گفتن شروع می‌شد. این میزان از خشونت واقعا عجیب بود.»

و درباره تجربیاتش در سینما گفت: «پنج فیلمی که در خارج از ایران کار کردم، به من کمک کرد تا نظم و دیسیپلین به‌دست بیاورم و بتوانم یک بیگ پروداکشن را اداره کنم.»

معادی درباره ریتم فیلم و احتمال کوتاه شدن زمان فیلم در اکران عمومی توضیح داد: «ما برای اکران عمومی این فیلم، تغییراتی خواهیم داشت و مقدار کمی از فیلم کوتاه می‌شود.»

او هم‌چنین  با اشاره به بازی محمود کلاری در این فیلم عنوان کرد: «من وقتی به حضور آقای کلاری در فیلم فکر کردم، چند روز مانده بودم که چگونه به ایشان بگویم تا این پیشنهاد را بپذیرد اما وقتی گفتم، بلافاصله قبول کردند و گفتند برای تو بازی می‌کنم!»

حبیب رضایی بازیگر فیلم هم در این نشست گفت: «در طول دو سال گذشته، شاهد روند این فیلم بودم. مثل پیمان من هم در مدرسه بسیار کتک می‌خوردم. وقتی درمورد شخصیت‌ها حرف می‌زدیم پیمان پیشنهاد داد که این نقش را بازی کنم و قبول کردم. این هفدهمین سال دوستی من و پیمان است و طی این سال‌ها بارها باهم درمورد سینما اتود زدیم و حرف زدیم. این همکاری تازه هم هیچ اتفاق عجیبی برایم نبود و مثل همه کارهای دیگری بود که انجام دادیم.» پیمان معادی هم در ادامه حرف‌های رضایی افزود: «من بخش بزرگی از فیلمنامه «بمب، یک عاشقانه» را مدیون حبیب رضایی هستم.»

لیلا حاتمی در این نشست ضمن اشاره به امکانات رفاهی برای تولید و حرفه‌ای بودن نورپردازی، برخورداری از اتاق استراحت و.. از همکاری در این فیلم ابراز رضایت کرد.

 

«شعله‌ور»؛ انکار نکردن واقعیت‌ها
جلسه پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «شعله‌ور» با حضور حمید نعمت‌الله کارگردان فیلم، محمدرضا شفیعی تهیه کننده، هادی مقدم‌دوست نویسنده، دارا حیایی، مژگان صابری؛ پانته‌آ مهدوی‌نیا، بازیگران فیلم، روزبه رایگا مدیرفیلم‌برداری و مهدی سعدی تدوین‌گر برگزار شد.بخشی از این نشست تحت تاثیر اعتراض‌های مردم سیستان و بلوچستان به این فیلم و تصویری که از مردم این خطه نشان داده می‌شود قرار داشت.

حمید نعمت‌الله درباره نارضایتی مردم سیستان از «شعله‌ور» بیان کرد: « ما بسیار با احتیاط رفتار کردیم و سعی کردیم همه چیز را رعایت کنیم. وقتی ما فیلمی در این شهر می‌سازیم با این‌که سعی می‌کنیم زیبایی‌های اقلیم آن منطقه را نشان دهیم، اگر مشکلات را نشان می‌دهیم، واقعیت‌ها هم هستند و نمی‌توان انکارشان کرد.مواد مخدر در هر شهری پیدا می‌شود. ما نمی‌خواهیم جایی را بد نشان دهیم. مسئله مواد مخدر مشکل این سرزمین است و حسن نیست داشتیم. ما حتی کم‌آبی این منطقه را بیان کردیم… همچنین در مورد فقر هم چیزهایی گفتیم.  بهتر است با مهربانی فیلم را ببینیم. از همین جا می‌گویم عاشق سیستان و بلوچستان هستم.»

در بخش دیگری از این نشست هادی مقدم‌دوست نیز در پاسخ به سوالی درباره شخصیت فرید گفت: «در مورد این فیلم علاقه‌مند بودند فیلمی در مورد حسد بسازند که بشر از باستان با آن درگیر بوده است. این معلول ما بود و ما سایر مجهولات را براساس این معلول پیدا کردیم. حسد به عنوان پدیده ای مربوط به روح انسان به درون او برمی گردد. موضوع بیرونی و اجتماعی که با حسد پیوند دادیم، عددی شدن یا بهتر و برتر شدن و متمایز داشتن بود که امروز خیلی شایع شده، مثل پایین آمدن رضایت آدم‌ها از مشاغل‌شان که زمینه سازی حسد را می‌سازد و عناصر درونی و اجتماعی دو عنصر مهم برای نگارش فیلم‌نامه بود.»

عکس:یاسمن ظهورطلب