
نگاه سه کارگردان فیلم اولی به جشنواره فجر
هنروتجربه: سه فیلم «امیر»، «خجالت نکش» و «مصادره»، فیلمهای کارگردانان اول جشنواره سیوششم هستند. به همین بهانه روزنامه ایران باکارگردانهای این سه فیلم درباره فیلمهایشان و جشنواره فیلم فجر گفتوگوی کوتاهی داشته است.
نیما اقلیما:جشنواره در دیده شدن سینماگران و فیلمهایشان تأثیرگذار است
نیما اقلیما کارگردان «امیر» که امروز ساعت ۱۴ فیلمش برای اهالی رسانه به نمایش گذاشته میشود، درباره این جشنواره و اهمیت آن میگوید: «جشنواره فیلم فجر در بین سینماگران انگیزه ایجاد میکند تا در این ماراتن سینمایی دیده شوند. جشنواره میتواند باعث آگاهیسازی در بین مخاطبان شود تا در زمان اکران، فیلمهای مورد نظر خود را انتخاب کنند. جشنواره در دیده شدن سینماگران و فیلمهایشان تأثیرگذار است. اگر چه در سالهای اخیر حضور فیلمهای ایرانی در جشنوارههای خارجی زیاد شده اما در کشور ما بزرگترین و تأثیرگذارترین رویداد سینمایی همچنان جشنواره فیلم فجر است.»
او درباره فیلم «امیر» عنوان میکند: «امیر تجربه اول من در جشنواره فیلم فجر است و خیلی نمیتوانم قضاوت خاصی داشته باشم. اما همه تیم فیلم قابلیت این را دارند که در جشنواره فیلم فجر مورد توجه واقع شوند. اینکه جایزه به آنها تعلق بگیرد در حیطه اختیار من نیست و هیأت محترم داوران تصمیمگیرنده است. ما برای فیلم «امیر» زحمت زیادی کشیدیم و امیدوارم که در جشنواره این تلاش تیمی دیده شود. فیلم «امیر» یک آیینه است و نگاه کردن در آیینه جرأت میخواهد. انسان در آیینه تمام زوایای خوب و بد خود را میبیند.»
رضا مقصودی:جشنوارهها به اثر هنری اعتبار نمیدهند
رضا مقصودی کارگردان «خجالت نکش»که فیلمنامهنویس آثار شاخص کمدی سینمای ایران،برای نخستین بار پشت دوربین قرار گرفته است تا سینمای کمدی را این بار در مقام کارگردانی تجربه کند. او درباره جشنواره فیلم فجر میگوید: «در سالهای اول جشنواره فجر به قصد تأثیرگذاری شروع به کار کرد در ایام بعد از انقلاب که با سینمایی نیمه تعطیل مواجه بودیم که رونقی نداشت و نفسهای آخر را میکشید جشنواره فجر به سرپا ماندن سینمای ایران کمک زیادی کرد و در سیاستگذاریهای سینما تأثیرگذار بود اما بهتدریج که سینما رونق پیدا کرد و در جشنوارههای بینالمللی شرکت کرد و صاحب شخصیت و جایگاه شد، تأثیرگذاری آن کمرنگتر شد؛ اما هنوز هم هیجان دارد بخصوص که در سالهای اخیر زرق و برق بیشتری پیدا کرده است و این فضای مطبوعاتی و مجازی باعث شده که سر و شکل شو به خود بگیرد.»
این فیلمنامهنویس و کارگردان درباره اعتبار جایزه جشنواره توضیح میدهد: «اعتبار هنری را خود اثر به هنرمند میدهد. یک اثر خوب با ارزش و دارای وجوه هنری دارای اعتبار است، حال چه در جشنواره حضور داشته باشد یا اینکه در جشنوارهای شرکت نکند. جشنوارهها به اثر هنری اعتبار نمیدهند، در برخی جشنوارهها فیلمی حضور پیدا میکند و جایزه هم دریافت میکند اما فاقد ارزشهای هنری است. جشنواره فجر بنا ندارد که جشنواره ژانر خاصی باشد بلکه جشنواره فیلم فجر جشنواره عمومی سینمای ایران است. فیلمهایی که در جشنواره حضور ندارند بنا به سلیقه هیأت انتخاب بیرون ماندهاند و این بدان معنا نیست که فیلم بدی بوده که اجازه حضور در جشنواره را پیدا نکرده است؛ در جشنوارهها این سلیقهها هستند که باعث ورود یا رد یک فیلم میشوند. من خودم عضو هیأت انتخاب بودم و میدانم که دلیل انتخاب و حضور در جشنواره خوب یا بد بودن فیلمها نیست.»
مهران احمدی:نظم و انضباط در جشنواره از همه چیز مهمتر است
مهران احمدی بازیگر سینما و تلویزیون، با نخستین تجربه بلند سینماییاش با عنوان «مصادره» در جشنواره فجر امسال حضور دارد. نخستین فیلم سینمایی مهران احمدی از معدود آثار کمدی جشنواره امسال است.
احمدی درباره تغییرات جشنواره میگوید:«جشنواره همیشه همینطور بوده است در برخی مواقع تغییراتی رخ داده که بیشتر تغییرات ظاهری بوده و در کیفیت درونی تأثیرگذار نبوده است. ما بههمین حد از تغییرات که جشنواره را بهسمت نظم و ثبات مشخصی ببرد راضی هستیم و این نظم و انضباط در جشنواره از همه چیز مهمتر است، اتفاقات ماهوی و درونیتر ملزم به یکسری برنامهریزیهایی است که در حیطه کاری من نیست و مدیران در سطح کلان فرهنگی باید برای این موضوعات تصمیمگیری کنند. باید در سطح کلان تصمیمگیریها صورت بگیرد تا بتوانیم شاهد تفاوتهای چشمگیری در جشنواره باشیم. هر سال تغییراتی داریم مثل مکان برگزاری و آییننامه و… دبیر جشنواره که هر ساله تغییر میکند اما از نظر من امسال شاهد نظم بهتری خواهیم بود. در گذشته حتی برای دریافت کارتها و ورود به سالن برای دیدن فیلم خودمان مشکل داشتیم که امیدوارم امسال با این مشکلات در جشنواره مواجه نشویم. باید چند روزی از جشنواره بگذرد تا بتوان در مورد آن و مقایسه آن با سالهای گذشته نظر داد.»
این بازیگر درباره اهمیت کیفیت فیلم توضیح میدهد: همیشه دوست داشتم فیلمیکه بازی میکنم یا بهعنوان کارگردان آن را مدیریت میکنم از لحاظ کیفی خوب باشد. به یاد ندارم فیلمی را که فقط من خوب بازی کرده باشم و بعد بخواهم به آن ببالم یا افتخار کنم. شخصاً اعتقاد دارم تمامی جوانب در فیلم باید دارای کیفیت باشد. امسال این حساسیتها در مقام کارگردان قوت بیشتری گرفته و کمی ترس از برخورد مخاطب هم با آن همراه شده است؛ اینکه آیا مخاطب ارتباط خوبی با فیلم برقرار خواهد کرد یا آن را دوست خواهد داشت هر نکتهای از فیلم که مورد استقبال مخاطب خاص و عام قرار گیرد برای من لذتبخش و دوستداشتنی خواهد بود.»