هنروتجربه: ششمین روز از جشنواره فیلم فجر به نمایش و نشست خبری سه فیلم «سرو زیرآب» محمدعلی باشه آهنگر، «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی و «اتاق تاریک» روح الله حجازی اختصاص داشت. این نشست‌ها در حالی برگزار شد که دو فیلم از مجموع سه فیلم این روز به موضوع دفاع مقدس اختصاص داشت.

«سرو زیرآب»۱۶  بار بازنویسی شد
محمدعلی باشه آهنگر  در نشست «سرو زیر آب» گفت: «ما مجبور شدیم ۱۶ بار فیلم‌نامه را بازنویسی کنیم و این دشوار است. دو تا از اسامی فیلم یعنی سیاوش و جهانگیر را می‌گفتند باید عوض کنیم. من نمی‌دانم چرا باید این کار را بکنم؟ مساله دیگر کار بحث ادیان ما بود. من شش سال قبل هم بحث ادیان در کشور را مطرح کردم. این کشور برای همه ما است.  در یک نسبت بندی مربوط به آن زمان شهدای زرتشتی ما خیلی زیاد بودند. شهدای کلیمی و مسیحی کم نداشتیم.»

حامد حسینی تهیه کننده اثر در ادامه گفت: «فیلم ما خیلی هم گران تمام نشد. اگر آن را با سایر آثاری که در این زمینه در سال‌های اخیر تولید شده است مقایسه کنیم؛ دکور سنگین و پروداکشن سنگینی داشتیم اما با توجه به اشل فیلم، بازهم ارزان تمام شد. ما یک لوکیشن داشتیم که ریل قطار بود و ما قطار را در کوچه آوردیم و فیلمبردای کردیم و این اصلا آسان نبود. زمان تولید هم طولانی نبود و عاقلانه کار کردیم.»

«تنگه ابوقریب» بر سینمای مستند تکیه دارد
بهرام توکلی در نشست فیلم «تنگه ابوقریب» بیان کرد: «بزرگ‌ترین منبع برای بازسازی صحنه‌های جنگی مستندهایی است که در دسترس است. ما تکیه‌مان بیشتر به آن مستندها بود. ناخودآگاه دیدن فیلم‌های روز سینمای دنیا بر ذهن هر کارگردانی تأثیرگذار است اما تلاش کردم تا فضای بومی جنگ‌مان حفظ شود و تکیه بر فیلم‌های مستند باشد.»

جواد عزتی از بازیگران فیلم نیز اشاره داشت: «این فیلم از آن دسته فیلم‌ها بود که دوست داشتم خودم بازیگر آن نباشم و فیلم را ببینم و زار بزنم. این فیلم درمورد روزیست که در تاریخ دفاع مقدس گم شده است و حاصل ادای دین ما به چنین روزیست.»

امیر جدیدی هم گفت: «ما با آقای توکلی در ابتدای فیلم به یک توافق رسیدیم و حرف زدیم و بعد از آن، فقط باید می‌جنگیدم. این کار فقط برایم بازیگری نبود و من بابتش جنگیدم.»

سعید ملکان در پاسخ به پرسشی درباره بودجه «تنگه ابوقریب» گفت: «بودجه این فیلم اندکی بیش از پنج میلیارد است.»

«اتاق تاریک» مسائل را در سطح نمی‌بیند
روح‌الله حجازی در نشست خبری فیلم «اتاق تاریک» در واکنش به این که چرا فیلم‌هایش با این که موضوعی جدی دارند؛ در لحظه‌هایی کمیک می‌شوند،توضیح داد: «به عقیده من این لحظات کمیک نیستند. شاید موقعیت‌های آشنایی برای مخاطب باشند. درواقع این خنده مخاطب به‌خاطر آشنایی و نزدیکی‌ست که با موقعیت‌ها دارد.»

او افزود: «من بچه دارم و یک سکانس از فیلم، دیالوگ‌هایی‌ست که عینا میان من و فرزندم اتفاق افتاده است. در سینمای ما کمتر سراغ این طور مسائل می‌روند، شاید به خاطر این است که ممیزی می‌شود. درواقع فیلمساز باید به یک زبانی برسد که بتواند به‌راحتی صحبت کند. من در ابتدا این فیلم را با ایده‌ای شروع کردم که یک بچه می‌خواهد خودش را از بلندی پرت کند و مادر فکر می‌کند چرا یک بچه به چنین فکری می‌افتد. سعی کردم مسئله آزار جنسی را در سطح نبینم و به شکل دیگری به آن بپردازم.»

او عنوان کرد: «من همواره از همه نقدهای مثبت استفاده کرده‌ام. با رسانه‌های اصول‌گرا هم مشکلی ندارم، چرا که آن جا نشست داشتم و مصاحبه کردم. مسئله من با نقدهایی است که جهت‌دار هستند و بی‌حرمتی می‌کنند.»

ساعد سهیلی درباره نقش‌اش بیان کرد: «این فیلم‌نامه وقتی به دستم رسید، خیلی جذاب بود. شخصیت پدری  که همسرش بزرگ‌تر از خودش است؛ برایم واقعا هیجان‌انگیز بود.»

عکس:یاسمن ظهورطلب