هنروتجربه: سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر ۲۲ بهمن با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید اما پرونده آن هنوز بسته نشده‌است. طی این چند روز شاهد واکنش‌ها و اظهار نظرها و سوالات مختلف از سینماگران و منتقدان و صاحب‌نطران درباره رویکرد و آرا این جشنواره بودیم.ابهاماتی که برخی از آن‌ها در رسانه‌ها از سوی تعدادی از داوران پاسخ داده شد.رییس سازمان سینمایی هم پنج شنبه ۲۶ بهمن در برنامه سینما دو حضور یافت و درباره سیاست‌های جشنواره فیلم فجر نکاتی را عنوان کرد.

محمدمهدی حیدریان در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که تنها یک بار با داوران جشنواره فیلم فجر دیدار داشته، عنوان کرد:«رویکردهای سازمان به جشنواره و نقدهایی که داشتند پیش برنده و مثبت بود. هر متنی حاشیه‌های خود را دارد اما اگر حاشیه‌ها بر متن غالب شود اشکال دارد. اساسا جشنواره در برنامه جامع خودش را بازتعریف کرد. ماموریتی برای آن تعریف شد. انتخاب فیلم‌ها که هر سال بر اساس یک هدف جزیی بود بر اساس برنامه‌های  جامع جلو رفت و من تنها یک بار با داوران دیدار داشتم.  آنچه که بر اساس آن عمل کردیم این بود که برنامه داشتیم. در برنامه جامع، سینما را یک‌بار دیگر تعریف کردیم و در فرم‌هایی که برای داوران تعریف شده بود، سه شاخصه داشتیم. نگاه ما به سینما این است که فیلم‌های سینمایی ماموریت اصلی‌شان سرگرم‌کنندگی نیست. دسته اول محتواست و دسته دوم موارد فنی و هنری و دسته سوم جذابیت است. این‌ها پارامترهایی است که یک فیلم خوب می‌تواند داشته باشد.»

رئیس سازمان سینمایی هم‌چنین درباره بحث توجه به ارزش‌ها توضیح داد: «داوری و هیات انتخاب از یک سری افراد تشکیل می‌شود که یک سری معیارهایی را به آن‌ها می‌گوییم. این حد را بپذیریم و برداشتی که در یک جلسه می‌شود ۸۰ درصد مفاهمه صورت گرفته است. وقتی جوایز اصلی را می‌بینید متوجه می‌شویم که هدف اصلی صورت گرفته و نظرها به نظر مردم هم نزدیک بوده است.»

او درباره حرف‌های هیات داوران نیز گفت: «برنامه یک عضو و یک بخش ندارد مجموعه‌ای از اتفاقات باید بیافتد تا به آن برسیم. ممکن است یک داور بگوید نظرش چیست اما در نهایت نظر همه داوران تاثیرگذار خواهد بود. در دیداری که با آقای صدرعاملی داشتیم او بارها تکرار کرد که منظورش اشتباه برداشت شده است. مگر می‌شود انیمیشن‌ها و مستندها را نبینیم و داوری نشده باشد. حتی سایر اعضای داوری هم گفتند برخی فیلم‌ها شاید ۲ یا ۳ بار دیده شده باشد. بنده داوری نکردم اما از نتیجه داوری راضی بودم.شهادت بنده را بپذیرید که همه فیلم‌ها یک‌بار دیده شده‌اند.»

حیدریان درباره مستندسازان نیز عنوان کرد: «خدمت مستندسازان و انیمیشن سازان خسته نباشید میگویم. امسال دوستان ما در دبیرخانه حس‌شان این بود که سینمای مستند جهش بزرگی داشته است و این در سینماحقیقت هم قابل مشاهده بود، ضمن اینکه دو سال است هزینه اجاره سالن‌هایی را برای نمایش فیلم های مستند می‌دهیم. مستندها حسابی حرفه‌ای شده‌اند و می‌توانند اکران شوند. فروش فیلم‌های مستند از هشت میلیون به ۱۰۰ میلیون رسید و این نویدبخش بود.امسال دو فیلم مستند انتخاب و درکنار فیلم‌های داستانی داوری شد و در جداول قرار گرفت. در جشنواره سینما حقیقت امسال تعداد فیلم‌های مستندی که از خارج برای جشنواره سینما حقیقت آمد بیشتر از داخلی‌ها بود. با قصد و نیت اینکه فیلم مستند بیشتر دیده شود و اکران شود این آثار را در جدول جشنواره فجر هم قرار دادیم. »

و در ادامه درباره فیلم‌های اول و دوم نیز توضیح داد: «معتقدم نیروی جوان ما برای صنعت تصویر دنیا یک سرمایه عظیم است. سینمای دیجیتال را در جوان‌ها بیشتر می‌توان پیدا کرد. همیشه از جایی صدمه می خوریم که پشت ارزش‌ها، ناتوانی‌مان را قایم کنیم و این کار به ارزش‌ها صدمه می‌زند.اگر هر سال ۳۰ درصد کارها توسط کار اولی‌ها اتفاق بیافتد سینمای آماتوری خواهیم داشت. امسال ۲۰ کار اولی داشتیم که ۳ تای آن‌ها انتخاب شدند. ما باید بتوانیم تجزیه کنیم و به عمق برویم و نیروهای جوان را ارزیابی کنیم. ان شاالله سال آینده یک جشنواره حرفه‌ای برای کار اولی‌ها خواهیم داشت. برای کارگردان‌های جوان برنامه داریم تا رقابت کنند، توانمندتر شوند و انتخاب شوند. برای کار اول دومی‌ها برنامه‌هایی داریم تا بیشتر دیده شوند.»

حیدریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که نیاز به حمایت‌های جانانه داریم، گفت: «سینما قله‌هایی  دارد که نیاز به امکانات ملی دارد تا به آن برسد. تاثیر سینما در پناه همین امکاناتی است که باید در اختیار قرار گیرد. باید بازار سینمای‌مان پاسخگوی عرضه باشد.»