هنرو تجربه: حاشیه‌های داوری جشنواره سی‌وششم فیلم فجر هم‌چنان ادامه دارد.اعتراض‌هایی هم که از سوی اهالی مستند و فیلم کوتاه مطرح شده، دست‌اندرکاران جشنواره به‌ویژه داوران را وادار به پاسخگویی کرده‌است.   رسول صدرعاملی و کمال تبریزی دو داوری هستند که طی دیروز و امروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها به توضیح نقطه نظرات خود درباره جشنواره فیلم فجر و داوری آن پرداخته‌اند.

صدرعاملی که پیش از این در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرده‌بود که فیلم‌های مستند و انیمیشن، کوتاه در جشنواره‌ فیلم فجر دیده نشده‌اند،در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا درباره مقصودش از بیان این نکته عنوان کرد:«فیلم‌ها دیده نشده‌اند نه از این جهت که در هیات داوری به نمایش در نیامدند بلکه به دلیل سیاست‌های غلط شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر و تاکید دبیر جشنواره بر روی این سیاست‌ها، این فیلم‌ها آن‌گونه که شایسته‌شان هست، دیده نشدند.»

او در ادامه تاکید کرد: «جشنواره امسال با توجه به ترکیب فیلم‌ها و هیات داوران؛ جشنواره جدی و خوبی بود و همه داوران سعی کردند نتیجه داوری را خرج رفاقت و مصلحت نکنند و هر آنچه که فکر می‌کنند درست است را انتخاب کنند به همین دلیل سلیقه خیلی کم دخیل بود و به شدت بحث‌های کارشناسی اتفاق افتاد.»

این کارگردان با بیان اینکه «تعدادی از داوران در این چند روزه تلاش کردند که اظهارات مرا تصحیح کنند که ما فیلم‌ها را دیده‌ایم» ادامه داد: «دوباره تاکید می‌کنم بله دیده‌ایم! من خودم به شخصه فیلم«فیلشاه» را دو بار دیدم؛ یک بار در هیات داوران و یک بار هم با یکی دیگر از داوران. همچنین دو مستند «بانو قدس ایران» و «زنانی با گوشواره‌های باروتی» را نیز دیدم اما به دلیل نوع سیاستگذاری‌های غلط جشنواره این فیلم‌ها، آنگونه که شایسته‌شان بود، دیده نشده‌اند.زمانی که با داورها نشسته بودیم همه می‌گفتند «فیلشاه» فیلم خوبی است پس دبیر جشنواره به آن جایزه بدهد،‌ هر دو مستند را هم جشنواره تقدیر کند بنابراین دوباره تاکید می‌کنم که اگر از حرف من برداشت غلطی شده همین جا تصحیح می‌کنم این فیلم‌ها دیده شدند ولی دیده شدن داریم تا دیده شدن.»

صدرعاملی در ادامه تاکید کرد: «دوباره تاکید می‌کنم مستندسازان و فیلم کوتاهی‌ها هم چشم چراغ جشنواره فیلم فجر هستند و باید این بخش جدا راه‌اندازی شود و همچنین بخش فیلم‌های اول و دوم نیز باید جدا باشد تا این فیلم‌ها نیز دیده شوند.

رسول صدرعاملی با بیان این‌که«خوب می‌دانم در بین جوایز اسکار نیز ممکن است جایزه اسکار به یک مستند قدرتمندانه در میان فیلم‌های داستانی اهدا شود» افزود:« ولی یادمان باشد فیلم‌های اسکار پیش از این رویداد در میان مخاطبین به نمایش درمی‌آیند و اکران عمومی می‌شوند اما فیلم‌های جشنواره فیلم فجر قبل از نمایش در فجر، در جایی به نمایش در نیامده‌اند و اصلی‌ترین ماموریت فجر، کشف استعداد است بنابراین باید فیلم‌ها در بخش‌های مختلف به نمایش در آید. دو مستند از بین ۱۰۰ مستند خوبی که سراغ دارم سهم سینمای مستند در جشنواره فجر بود که با این تعداد کم به نظر به نظر می‌خواستند دهان مستندسازان بسته شود به هرحال شورای سیاستگذاری جشنواره اشتباه کرده، اشکالی هم ندارد به هر حال جشنواره با کیفیت خوبی برگزار شده و با کمترین چالش اما در این دو مورد اشتباه کردند؛ درست است که فیلم‌کوتاه جدا رقابت شد و سیمرغ هم گرفت اما سهم فیلم کوتاه نباید چهار فیلم در یک رویداد ملی باشد همان‌طور که دوباره تاکید می‌کنم ظرفیت سینمای مستند و انیمیشن نیز بیش از این بود.»

کمال تبریزی هم در گفت‌وگو با حبرگزاری ایلنا با اشاره به تعداد زیاد فیلم‌های شرکت کننده در بخش مسابقه درباره تنوع موجود در آثار جشنواره سی و ششم گفت: «امسال هر فیلمی از هر دری و با هر رنگی آمده بود و دو فیلم مستند، یک فیلم تجربی و سه فیلم اول داشتیم که همه در یک موقعیت قرار گرفته بود. این اشتباهی بود که شورای سیاست گذاری کرد و دلیل آن را نمی‌دانم، چون فیلم مستند ویژگی‌های خودش را دارد و درست نیست که این فیلم‌ها در سبد ۲۲ فیلم داستانی که یکی از آنها انیمیشن است، قرار بگیرد. نمی‌دانم این سیمرغ چه سحری دارد کسانی که بارها این سیمرغ را گرفتند، هنوز عطش دریافت سیمرغ دارند و خیلی آن را دوست دارند. به نظرم جشنواره فجر باید جوایز خود را کم کند. عده‌ای مخالف کم یا زیاد کردن جوایز هستند، اما بیاییم تفکیک کنیم. ما در دوره‌هایی بخش فیلم‌های مستند، کوتاه و فیلم‌های اول با داوران جداگانه داشته باشیم و این به منطق نزدیک‌تر است. اگر تعداد فیلم‌های انیمیشن به حد نصاب لازم رسید، بخشی هم برای داوری این بخش اختصاص دهیم.»

این کارگردان در پاسخ به پرسشی درباره این که کاهش تعداد فیلم‌ها در جشنواره عنوان کرد:« می‌توانیم به طور ۱۰۰ درصد به ۱۱ فیلم برسیم، چون عدد ۲۲ نمادین است اما واقعا این تعداد هم زیاد است؛ یعنی باید فیلتری در هیأت انتخاب گذاشته شود و بر اساس آن فیلم‌ها انتخاب شوند. اگر بگویید تعداد فیلم‌ها مبنای ورود فیلم‌ها به جشنواره است، مجبورید در بخش‌هایی کوتاه بیایید. همه این فیلم‌ها در ذهن ما قرار می گیرد و بررسی می‌کنید که هر فیلمی چه ویژگی‌هایی داشته است؛ چون به یک‌باره ۲۵ فیلم می‌بینید که هرکدام تدوین، فیلم‌برداری، بازی مختلف در ژانرهای مختلف داشتند و این قضاوت را خیلی سخت می‌کند.»