هنر و تجربه، مریم شاه‌پوری: سومین قسمت از فرنچایز «کارآگاه کِی» محصول کمپانی «شوباکس» با عنوان کامل «کارآگاه کی: راز مردگان زنده» در اولین هفته نمایشش به صدر جدول فروش سینماهای کره جنوبی راه پیدا کرد. این فیلم با فروش ۹۶۵ هزار بلیت در چهار روز اول اکران و رسیدن به فروشی ۷ میلیون و ۲۷۰ هزار دلاری بهترین فروش افتتاحیه را در مجموعه فیلم‌های «کارآگاه کی» هم رقم زد.

«راز مردگان زنده» داستان یک کارآگاه، دستیارش و زن مرموزی دچار فراموشی را روایت می‌کند که دست‌به‌دست هم می‌دهند تا معمای یک سری قتل‌های زنجیره‌ای را حل کنند. اما جایگاه دوم جدول فروش هفتگی سینماهای کره جنوبی به «کلیدهای قلب» رسید که با فروش ۲۲۳ هزار بلیت به رقم ۱ میلیون و ۷۳۰ هزار دلار دست یافت. به این ترتیب فروش کل این کمدی خانوادگی که از ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) روی پرده رفته است، به ۲۴ میلیون دلار رسید. جایگاه سوم جدول هم به انیمیشن تحسین‌شده‌ی کمپانی دیزنی «کوکو» رسید که با فروش ۱ میلیون و ۱۶۰ هزار دلار، فروش کل آن به ۲۴ میلیون پس از چهار هفته رسید.

اما گیشه سینماهای چین آرام‌ترین آخرهفته‌اش در یک سال گذشته را تجربه کرد و فقط یک فیلم جدید را در اکران به خود دید؛ فیلمی با عنوان «سوپراستار پنهان» که یک درام هندی است و به‌راحتی به صدر جدول فروش هفتگی راه پیدا کرد. اما امسال آرامش پیش از سال نوی چینی، حتی از کسادی سال گذشته هم فراتر رفته است. نتیجه این‌که فروش کل ده فیلم برتر جدول نمایش به فروش اندک ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار کاهش یافت. آخرین دفعه‌ای که این رقم چنین پایین بوده است به ماه سپتامبر ۲۰۱۶ برمی‌گردد که آن روزها تعداد سالن‌های سینما در چین هم به‌مراتب کم‌تر از امروز بود.

البته هفته آینده پخش‌کنندگان و سینماداران چینی در انتظار نتیجه‌های کاملاً متفاوتی از گیشه هستند و با از راه رسیدن فیلم‌های محبوب و فرنچایزهای بومی و نام‌های سرشناس و آثار سرگرم‌کننده خانوادگی، گیشه سینماهای چین به عرصه رقابتی بی‌رحمانه بدل خواهد شد.

به هر حال وضعیت کساد گیشه به «سوپراستار پنهان» اجازه داد که یک پیروزی دور از انتظار را به دست بیاورد و با فروشی ۸ میلیون و ۶۱۰ هزار دلاری، مجموع فروشش را بعد از ۲۴ روز به ۱۰۹ میلیون دلار برساند. به این ترتیب فیلم جدید امیرخان که تا این‌جا چهار هفته در سینماهای چین روی پرده بوده است، سه هفته را با صدرنشینی پشت سر گذاشته است. فیلم قبلی امیرخان در سینماهای چین «دَنگل»/ «کُشتی» نام داشت که سال گذشته بیش از ۱۹۰ میلیون دلار فروخت و راه استقبال تماشاگران چینی از فیلم‌های هندی را هموار کرد.

  • ورایتی