هنروتجربه- رضا حسینی: اغلب فیلم‌های اکران محدود در این روزها شامل آثاری می‌شوند که در جوایز اسکار مطرح شده‌اند و ماه‌هاست در کانون توجه قرار دارند. اما در آخرهفته گذشته، مجموعه فیلم‌های کوتاه اسکاری سه بخش مختلف، در سانس‌های مختلف روی پرده سینماهای اکران محدود ایالات متحده رفتند و با استقبال تماشاگران حرفه‌ای سینما، در صدر جدول فروش هفتگی قرار گرفتند.

اما در میان فیلم‌های مستقلی که این هفته به نمایش درآمدند، «خروجی‌های طلایی» که سال گذشته در جشنواره ساندنس برای اولین بار دیده شد، بهترین عملکرد را داشت. اما از بین آثار ناموفق هم می‌توان به موزیکال هندی/ آمریکایی «بلوزهای بسماتی» با بازی بری لارسن اسکاری اشاره کرد که با نمایش در ده سالن فقط حدود هشت هزار دلار فروخت و نشان داد که بازیگران اسکاری هم نمی‌توانند تضمین‌کننده فروش یک فیلم – حتی از نوع موزیکال هندی – باشند!

«نتفلیکس» هم این هفته با سه فیلم از راه رسید که فقط یکی از آن‌ها یعنی مستند «دیدن آلرد» (سوفی سارتِین و روبرتا گروسمن) روی پرده رفت. «تشریفات» (دیوید بروکنر) که سال گذشته اولین نمایش جهانی‌اش را در جشنواره فیلم تورنتو پشت سر گذاشته بود و کمدی رمانتیک «وقتی اولین بار ملاقات کردیم» به نمایش عمومی درنیامدند و مستقیم در فضای مجازی و به صورت آنلاین عرضه شدند.

مجموعه فیلم‌های کوتاه اسکار ۲۰۱۸
مجموع فروش: ۶۱۵ هزار دلار در ۱۸۰ سالن
متوسط فروش در هر سالن: ۳ هزار و ۴۱۷ دلار
این مجموعه که به همت کمپانی «مگنولیا» اکران شده است، تقریباً با استقبال مشابهی روبه‌رو شده که سال گذشته از این مجموعه شد؛ و امسال انتظار می‌رود فیلم‌های کوتاه در نهایت به فروشی حدود دو و نیم میلیون دلار یا بیش‌تر دست پیدا کند. البته امسال سالن‌های کم‌تری به نمایش فیلم‌های کوتاه اسکاری سه بخش مختلف (که در بیش‌تر سالن‌ها به صورت جداگانه بلیت‌فروشی می‌شوند) اختصاص یافته است. از ۲۷ فوریه (۸ اسفند) هم این آثار به صورت مجازی و آنلاین در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهند گرفت.

خروجی‌های طلایی / Golden Exits
امتیاز میانگین منتقدان در «متاکریتیک»: ۶۸ از ۱۰۰
حضور جشنواره‌ای: ساندنس و برلین ۲۰۱۷
مجموع فروش: ۱۲ هزار و ۲۱۰ دلار در ۱ سالن
الکس راس پری سال گذشته با جدیدترین فیلمش در بخش بهترین آثار دراماتیک آمریکایی جشنواره ساندنس حضور داشت. او که پیش از این در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ فیلم‌های «گوش کن فیلیپ» و «ملکه زمین» را ساخته، با «خروجی‌های طلایی» شروع خوبی را در گیشه فیلم‌های اکران محدود تجربه کرده است که با افزایش تدریجی سالن‌های نمایش فیلم در هفته‌های آینده می‌تواند اکران موفقی را برای آن به همراه بیاورد. حقوق نمایش جهانی فیلم دست کمپانی سونی است.

مصلح / The Peacemaker
حضور جشنواره‌ای: فول‌فریم و هات داکس ۲۰۱۷
مجموع فروش: ۴ هزار و ۴۰۰ دلار در ۱ سالن
این مستند به کارگردانی جیمز دِمو درباره دیپلمات مستقل باجذبه‌ای است که با چند دهه تجربه بین‌المللی در باستن زندگی می‌کند. این فیلم در یک سالن در منهتن روی پرده رفت که آن هم به انتخاب منتقدان نشریه معتبر «نیویورک تایمز» صورت گرفت که فروشش با توجه به فقدان تبلیغات لازم و بی‌سروصدایی آن، درخور توجه است. «مصلح» ماه آینده در لس‌آنجلس هم روی پرده خواهد رفت.

عروسی والنتینا / Valentina’s Wedding
مجموع فروش: ۱ میلیون و ۱۲۵ هزار دلار در ۳۳۱ سالن
متوسط فروش در هر سالن: ۳ هزار و ۳۹۹ دلار
شریک مکزیکی کمپانی «لاینزگیت» با عنوان «پانتِلیون» بانی این کمدی رمانتیک دوزبانی است که به صورت هم‌زمان در مکزیک و ایالات متحده روی پرده رفته است. این فیلم به کارگردانی مارکو پولو کونستادنس درباره دختر یک سیاستمدار مکزیکی است که با نامزد نیویورکی‌اش درگیر دسیسه‌ای انتخاباتی می‌شوند. با وجود استقبال تماشاگران از فیلم، عملکرد «عروسی والنتینا» در قیاس با فیلم قبلی که از این کمپانی مکزیکی در آمریکا روی پرده رفته بود، ضعیف‌تر است. با توجه به افزایش فروش روز ولنتاین پیش‌بینی می‌شود که مجموع فروش فیلم به سه میلیون دلار برسد.

***
اما در بین فیلم‌هایی که دومین هفته نمایش‌شان را پشت سر گذاشتند، «زنی خارق‌العاده» (سباستین لِلیو) با نمایش در ۲۰ سالن که به‌زودی ۱۵ سینمای دیگر هم به جمع نمایش‌دهندگان آن افزوده خواهد شد، به فروش کل ۲۳۲ هزار و ۹۶۲ دلار دست یافت که پس از نماینده سه سال پیش کمپانی سونی پیکچرز کلاسیکس در اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان یعنی «داستان‌های وحشیانه» بهترین عملکرد را داشته است؛ اتفاقی که در این سه سال برای سایر فیلم‌هایی که سونی در اسکار داشت (تونی اردمان، او، سرزمین من و پسر شائول) رخ نداده بود و با چنین استقبالی در گیشه مواجه نشده بودند.

  • ایندی‌وایر