هنروتجربه:  محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگویی با خبرگزاری خبرآنلاین درباره  سینمای هنروتجربه و ضرورت و کارآمدی آن صحبت کرد.

او با تاکید بر این نکته که هنروتجربه حوزه‌ای است که می‌تواند سینما را تروتازه نگه‌دارد، عنوان کرد:«در بحث سینمای هنروتجربه ابتدا باید تعریفی درست و روشن از این حوزه ارائه دهیم تا بتوانیم برنامه‌هایی که برای این بخش داریم را درست طرح کنیم. هنروتجربه حوزه‌ای است که ما با آن می‌توانیم سینما را تازه و به روز نگه داریم، تجربیات جدید که شرط ادامه حیات و تازگی سینماست را به جهت دستیابی به بیان‌های متفاوت، متنوع و جدید برای موضوعاتی که هر روز جدیدتر می‌شود، پشت سر بگذاریم.»

حیدریان ادامه داد: «برای پرداختن به همه این موارد سینمای هنروتجربه از آنجایی‌که دست ما را برای رسیدن به هدف بازتر می‌گذارد بستر مناسب‌تری است که باید به درستی از آن استفاده شود. سینمای تجاری و بقیه‌ شاخه‌های سینمای ما باید از امکانات این بخش استفاده کند و این اتفاق هم می‌افتد. بنابراین نیاز به این بخش واضح است و حتما باید تقویت‌اش کنیم.»

رئیس سازمان سینمایی درباره سهم تولیدات این بخش بیان کرد: «نکته دیگر در این بحث، سهم این حوزه در زمینه تولید آثار است که به جهت کمی از کل تولیدات ما سهم سینمای هنر و تجربه حدود ده درصد است. این بخش باید برای این‌که بتواند اقتصاد سینمای ما را مختل نکند و بهره‌های کیفی‌اش را هم به سینما برساند در این حد نگه‌ داشته شود تا خوب هم دیده بشود.»

او هم‌چنین افزود: «اما سینمای هنر و تجربه در داخل خودش نیاز به فعالیت بیش از این دارد. به نظر من در حال حاضر حق مطلب در این حوزه آن‌طور که باید و شایسته است ادا نمی‌شود. ما نباید هنر و تجربه را ترویج کمی کنیم، باید به آن عمق ببخشیم و کیفی‌ترش کنیم. هنروتجربه فقط نمایش فیلم نیست، این حوزه مانند یک مراسم بزرگ است که این امکان را فراهم می‌کند که کسانی که بالقوه می‌توانند صاحب ایده باشند را به فعلیت برساند. این موضوع در کنار برگزاری میزگردها، تماشای آثار دیگران که در این حوزه هستند و در دنیا این تجربه‌ها را پشت سرگذاشتند، به دست می‌آید. ما نیز باید در سینمای هنر و تجربه از این امکان استفاده کنیم.»

حیدریان در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به علاقه‌مندی که به این بخش در میان مخاطبان وجود دارد، توضیح داد: «سینمای هنر و تجربه محلی است برای اینکه علاقه‌مندان به این سینما، که این صبر و تحمل را دارند بتوانند خودشان را به عمق فیلم برسانند و پیام این حوزه را دریافت کنند. اسم این بخش را کلوب، باشگاه یا هر چیز دیگر هم می‌خواهیم بگذاریم، اما مهم آن اتفاقی است که باید بیافتد و متاسفانه تا به حال نیفتاده است. اگر این اتفاق بیافتد وقتی در یک شهر ۱۲ میلیون نفری ۴ سالن هم داشته باشی پر کردنش کار دشواری نیست. چرا ما باید دفاع کنیم که ضریب اشغال بقیه سالن‌ها ده درصد است و برای دیگران ۱۲ درصد است. اصلا نباید در این زمینه مقایسه‌ای صورت بگیرد. این حوزه باید به سمتی برود که ضریب اشغالش ۷۰ درصد باشد، این اتفاق هم شدنی و امکان‌پذیر است چون می‌توانیم برنامه سال ببندیم، دستچین ‌کنیم و علاوه بر نمایش فیلم اتفاقات دیگری هم در اطرافمان می‌افتد را پوشش دهیم. وقتی گفت‌وگو‌هایی مرتبط با فیلم می گذاریم منجر به این می‌شود که کسی که می‌آید فیلم را در هنر و تجربه ببیند صرفا نمی‌آید که سرگرم شود، او می آید و از تماشای فیلم دریافتی دارد که می‌رود آن را با استاد یا دانشجوی بغل دستی‌اش یا یک فرهنگی و علاقه‌مند به این حوزه در میان می‌گذارد و از این اتفاق او را نیز باخبر می‌کند و از او نیز برای شرکت در چنین برنامه‌هایی دعوت می‌کند. همین موضوع ما را رفته رفته به هدفمان نزدیک‌تر می‌کند. به نظرم در این حوزه باید تغییر جدی در برنامه‌های‌مان بدهیم. این تغییر را سینمای ما نیاز دارد و باید آن را تقویت کنیم.»

این مدیر سینمایی در پایان گفت: «با توجه به حضور وزیر جدید، جناب آقای دکتر صالحی، سیاست‌های این حوزه به نظر تغییری نمی‌کند و راهبردهای کلان همین هست. ایشان نیز مثل وزرای پیشین دخالت در حوزه‌های جزیی و تخصصی نمی‌کنند. اما دکتر صالحی قبلا هم در وزارتخانه بودند و برنامه‌های ما را چه در شورای معاونین و چه در دیدارهای مشترک می‌دانند. اولین جایی که ایشان بعد از تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سرزدند سازمان سینمایی بوده و در خلال دیداری که داشتیم در جریان برنامه‌ها قرار گرفتند. البته که جلسات دیگری هم داریم که ایشان باز هم در آن حضور خواهد داشت. چون ما نیز علاقه‌مندیم که ایشان در جریان ظرفیت‌ها، پتانسل‌ها و مشکلات ما قرار بگیرند تا بتوانند پشتیبانی کنند و ما نیز بتوانیم فعالیت‌های بهتری انجام دهیم. ایشان این قول را به ما دادند.»