هنر و تجربه، رضا حسینی: سینماروها باید اجازه داشته باشند که عقایدشان درباره فیلم‌ها را ابراز کنند، اما چه می‌شود که نقدهای جعلی و دروغین بر بزرگ‌ترین سایت‌های اینترنتی قرار می‌گیرند؟ (و این اولین بار نیست که شاهد نمونه/ مقاله/ اعتراضی هستیم.)

بیش از یک ماه مانده به نمایش عمومی فیلم فانتزی علمی‌خیالی اِیوا دووِرنی با عنوان «شیاری در زمان»، نقدی در سایت «راتن تومیتوز» قرار گرفت که از کاربری با نام «جاناتان جی» بود که می‌گفت: «یک بازسازی افتضاح و گند از کتابی شگفت‌انگیز.» این «نقد» پنجم فوریه و هفته‌ها پیش از اکران این اقتباس عظیم دیزنی از کتاب مَدِلین دی‌اَنگِل منتشر شد. اما جالب‌تر این‌که نمونه فوق، اولین نقدی نبود که در این سایت قرار می‌گرفت!

حدود یک ماه پیش از این مطلب، نقد دیگری در هفتم ژانویه از کاربری با نام «سی‌جی‌اف ام» با نیم‌ستاره در سایت قرار گرفت که می‌گوید: «این فیلم تجربه‌ای ناشیانه خواهد بود که شایستگی هیچ گونه توجهی را ندارد. رمان اصلی بهتر از آن چیزی است که عرضه شده است. این فیلم یک اثر کلیشه‌ای بزرگ است با بازی‌هایی خشک و بی‌روح. تنها بازی که احتمالاً می‌توانم بگویم «خوب» خواهد بود به کریس پاین تعلق دارد. دیزنی باید بداند که انتخاب بازیگران بر اساس ایجاد تنوع کافی و توجه به اقلیت‌های مختلف یا ارائه یک عملکرد سیاستمدارانه درست، عواملی نیستند که به تولید یک فیلم خوب بینجامند…»

این نقدها در حالی نوشته شده‌اند که هیچ تماشاگری امکان دیدن «شیاری در زمان» را نداشته است و در نتیجه به این معنی است که گروهی دست به دست هم می‌دهند تا امتیاز فیلمی را پایین بیاورند. بنابراین فیلمی مانند «شیاری در زمان» که یک بلاک‌باستر بزرگ است که توسط زنی رنگین‌پوست کارگردانی شده و ترکیب بازیگرانش شامل گروه‌ها و اقلیت‌های مختلف می‌شود، یک هدف اصلی به شمار می‌رود؛ و متأسفانه سیستمی که کاربران را ترغیب به اظهار نظر می‌کند به‌گونه‌ای معیوب و ناکارآمد است که حتی «راتن تومیتوز» هم نمی‌تواند راهی برای حل این موضوع پیدا کند.

در این خصوص «راتن تومیتوز» هم اعلام کرده است که «گروه امنیتی و متخصصان شبکه و فضای اجتماعی‌اش به‌دقت همه چیز را زیر نظر دارند و دسترسی چنین کاربرانی به سایت را غیرممکن خواهند کرد و در اولین فرصت و کم‌ترین زمان ممکن، نظرهای آن‌ها را حذف می‌کنند.» و این ادعایی است که تا امروز نتیجه‌ای در پی نداشته است و یکی از دلایل آن به چگونگی عرضه نظرهای تماشاگران/ کاربران در این سایت‌ها برمی‌گردد.

«آی‌ام‌دی‌بی» هم از مشکل مشابهی در سیستم امتیازدهی کاربرانش در مقیاس یک تا ده رنج می‌برد. در کل با توجه به واژه‌ها و افعالی که در نظرهای کاربران این سایت‌ها به کار رفته است، مشخص است که فیلم‌ها پیش از دیده شدن نقد شده‌اند و حتی این موضوع هم برمی‌آید که انگار گروهی قصد تخریب فیلم یا فیلم‌هایی را دارند (البته بارها صفحه‌هایی هم در فیسبوک به‌وضوح با این عناوین و مقاصد ایجاد شده‌اند و هر بار «زدن» فیلمی در دستور کارشان قرار گرفته است).

در این میان، سیستم جمع‌آوری آرای سینماروها در «سینما اسکور» – با این‌که نقص‌های خودش را دارد – وضعیت بهتری دارد که یکی از دلایلش به اطمینان از ثبت آرای تماشاگرانی برمی‌گردد که واقعاً فیلمی را دیده‌اند. امتیاز «شیاری در زمان» در «سینما اسکور» بالاست و کاملاً در تضاد با آن‌چه در سایت‌های «راتن تومیتوز» و «آی‌ام‌دی‌بی» ثبت شده است.

  • ایندی‌وایر