
همراه با سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر
از اختتامیه دارالفنون تا برگزاری پنل فرصتهای فیلم کوتاه
هنروتجربه: پنجمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر درحالی سپری شد که بخش دارالفنون این جشنواره و برگزاری آخرین کارگاهش مهمترین اتفاق این روز بودند.
تغییر زمان نشستهای مطبوعاتی ریتی پان کارگردان کامبوجی و ای. آر رحمان آهنگساز اسکاری کشور هندوستان در سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر هم از آخرین خبرهای پنجمین روز جشنواره بود.
پایان بخش دارالفنون
بخش دارالفنون جشنواره عصر دوشنبه سوم اردیبهشت، در مدرسه قدیمی و ۱۷۰ ساله دارالفنون با اهدای لوح افتخار به هنرجویان به کار خود پایان داد. در مراسم پایانی این بخش محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: «تلاش بر این است که سینمای ایران تنها وسیلهای برای سرگرمی نباشد بلکه در خدمت بیان اندیشه باشد.»
سپس میرکریمی دبیر سی وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: «کسی که باید پیش از همه از فیلم شما خوشش بیاید خود شما هستید. فیلم باید برای شما باشد تا بتوانید درباره آن حرف بزنید. اگر به حرفی که میزنید اعتقاد داشته باشید مطمئنا دیگران هم فیلم شما را میپسندند.»
برگزاری پنل فرصتهای فیلم کوتاه
پنل «فرصتهای فیلم کوتاه» بعد از ظهر سوم اردیبهشت با حضور آنا هنکل دونرسمارک مشاور و برنامه ریز بخش فیلم کوتاه جشنواره برلین و الکس اشتان یکی از دبیرهای جشنواره اینترفیلم و آندرا شوه مر در سینما فلسطین برگزار شد. این پنل در ادامه برنامههای سی وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود.
دونرسمارک با اشاره به این که جشنواره فیلم برلین در سال ۱۹۵۱ توسط یک فیلمساز آمریکایی تاسیس شده است، بیان کرد: «چندی بعد فیاپ به این فستیوال درجه الف داد. این درجه به جشنوارههایی داده میشود که فیلمهای به نمایش درآمده در آن در جای دیگری نمایش داده نشده باشد.»
او ادامه داد: «در سال گذشته میلادی ۷ هزار و ۸۰۰ فیلم به این جشنواره ارسال شد که از این بین ۳۱۵ فیلم بلند و ۵۵ فیلم کوتاه پذیرفته شدند، همچنین ۳۳۴ هزار نفر بلیت تماشای فیلم ها را دریافت کردند.»
دونرسمارک با بیان قسمتهای مختلف جشنواره فیلم برلین تصریح کرد: «تنها قسمتی که میتوانید فیلم کوتاهتان را به آن جا بفرستید قسمت «Berlinale Shorts» و «Generation» است. تا سال ۲۰۰۶ فیلمهای کوتاه قبل از فیلمهای بلند نمایش داده میشدند اما در سال ۲۰۰۷ این بخش مجزا شد و «Berlinale Shorts» به وجود آمد.»
این کارشناس سینما درباره قوانین این جشنواره عنوان کرد: «فیلمسازانی که قصد دارند اثرشان را به این جشنواره برسانند باید اولین اکران جهانی فیلمشان باشد و همچنین در تلویزیون و اینترنت نیز پخش نشده باشد.»
دونرسمارک ادامه داد:«این جشنواره محدودیت ژانر ندارد و هر فیلم، چهار بار در سینماهای سراسر شهر برلین نمایش داده میشود. بعد از اکران فیلمها نیز یک جلسه پرسش و پاسخ گذاشته میشود. همچنین برای این که رابطه هنرمندان با صنعت سینما برقرار شود جلساتی مانند صبحانه کاری با آنها برگزار میشود. در بخش فیلم کوتاه جشنواره برلین حتی اگر فیلم هم ندارید میتوانید پذیرش بگیرید و در کارگاه جشنواره شرکت کنید.»
او در پایان دستآورد بزرگ سینمای آلمان در ۱۰ سال گذشته را جشنوارههای موفق فیلم کوتاه در این کشور دانست.
آیدا بگیچ:سینمای رئال ایران را دوست دارم
آیدا بگیج کارگردان اهل بوسنی در پنل تبادل تجربه کارگردانی، درباره سختی های فیلمسازی با موضوع جنگ صحبت کرد. او درباره انتخاب قصه در فیلمسازی %