
هفتمین شب فیلمنامهنویسان سینمای ایران برگزار شد
هنروتجربه: هفتمین شب فیلمنامهنویسان سینمای ایران با حضور فیلمنامه نویسان و سینماگران شامگاه سهشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه همزمان با روز بزرگداشت حکیم سخن ابوالقاسم فردوسی در خانه سینما برگزار شد.
رضا مقصودی رئیس انجمن فیلمنامهنویسان خانه سینما در سخنانی با تبریک سالروز بزرگداشت فردوسی و روز فیلمنامهنویس عنوان کرد:« این اواخر خبری شنیدم که خوشحالکننده بود؛ آن هم به دو مرحلهای شدن پروانه ساخت مربوط میشود که باید از صنوف تاییدیه گرفته شود اما نکتهای وجود دارد و آن مستثنی شدن دو صنف بازیگران و فیلمنامهنویسان است در حالی که افرادی را میشناسم که تنها شغل و منبع درآمدشان فیلمنامهنویسی است.»
در بخشی از این مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما به روز فردوسی اشاره و بیان کرد: «چگونه میشود ما یک سینمای ۱۰۰ ساله داریم ولی نشانی از شاهنامه و فردوسی در آن دیده نمیشود؟ این مساله دلایل متعددی ممکن است داشته باشد ولی شاید دلیل مهم آن از نشناختن ناشی شود. نسبت ما به عنوان سینماگر با شاهنامه چگونه است؟ ما چقدر لطافتهایی را که در جزئیات شاهنامه وجود دارد، میشناسیم؟ از این بابت ما اولین گروهی هستیم که باید به خودمان نقد وارد کنیم. ما در خانه سینما آمادهایم در هر جهتی که فیلمنامهنویسان برای قرارگیری در منزلت واقعی خود نیاز دارند، اقدام کنیم. ما نیازمند یک دگرگونی جدی درون خودمان و نیازمند یک مواجهه خلاقانه به متن هستیم. اقتباس در سینما مغفول مانده و اگر به تحول احتیاج داریم باید مواجهه خلاقانه را دنبال کنیم.»
او سپس با تاکید براین که روزگار تفکیک و جداسریها به سر آمده است گفت: «یک تلقی جدی در جامعه وجود دارد که تمام مبنای خود را بر سینما گذاشته اما آیا دلیل طلاقها و اختلاسها سینماست؟! چرا ما در برابر این نظرات سکوت میکنیم؟»
او افزود:«سینمای ایران وارد دوران جدیدی شده و ما نیازمند دگرگونی در همه وجوه هستیم و برای اینکه به رشد سینما ادامه دهیم به یک تحول و دگرگونی ذهنی نیاز داریم. در این راستا مدیران سینمایی نیز باید به این مساله اشراف داشته باشند و باید برای راز میهندوستی که به غصه تبدیل شده کاری کنیم. سینمای ایران اگر احساس میهندوستی را تقویت نکند با روزی مواجه میشود که حضرت فردوسی یقه ما را میگیرد و باید پاسخ دهیم. البته به یک جای دیگر هم باید پاسخ دهیم چون سینمای ایران مورد اتهام مداوم است.یک تلقی جدی وجود دارد که مبنایش را بر سینما گذاشته ولی آیا واقعا دلیل این حجم طلاق، اختلاس و … سینماست؟ چرا ما در برابر این نظرات سکوت میکنیم؟»
در ادامه این مراسم جوایز بهترین فیلمنامه در شاخههای مختلف اهدا شد.
جایزه بهترین گفتوگونویسی به دلیل رابطه دقیق گفتار با شخصیت را بهنام بهزادی کارگردان و نویسنده فیلمنامه «وارونگی» دریافت کرد.بهزادی پس از دریافت جایزه گفت: «فیلمنامهنویسی برای من کار بسیار سختی است و در جمعی حرفهای در همصنفیها که هستم به آنها حسادت میکنم و البته معتقدم خلاقانهترین بخش کار ما همین فیلمنامهنویسی است.»
همچنین جایزه بهترین پیرنگ داستانی به فیلمنامه «اسرافیل» به نوشته آیدا پناهنده و ارسلان امیری تعلق گرفت.
لوح تقدیر بهترین شخصیت پردازی به دلیل پردازش دقیق جزئیات و نگاه عمیق به رابطه میان دو شخصیت به پریسا هاشم پور و احسان بیگلری نویسندگان فیلمنامه «برادرم خسرو» اهدا کردند و جایزه بهترین فیلمنامه به فیلم «فروشنده» نوشته اصغر فرهادی تعلق گرفت.اصغر فرهادی که این روزها در جشنواره کن حضور دارد،متنی را برای جشن فیلمنامهنویسان نوشته بود که توسط هایده صفی یاری خوانده شد:«اختصاص جایزه بهترین فیلمنامه به فیلم «فروشنده» از سوی همکاران فیلمنامه نویس برایم با ارزش و خوشحال کننده است. امیدوارم جشن امشب که به مدد کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما همچون سال های گذشته در حال برگزاری است به همدلی بیشتر بین خانواده سینمای ایران کمک کنند. برای همه همکارانم آرزوی بهترین ها را دارم.»