هنروتجربه:فاطمه ثقفی که این روزها در فیلم «روسی» با چهارمین ساخته امیر حسین ثقفی به عنوان دستیار کارگردان همکاری می‌کند، قصد دارد پس از اتمام مراحل ساخت این اثر، به سراغ ساخت فیلم‌نامه‌ای برود که از سال ۹۱ رهایش نکرده است.

اولین ساخته فاطمه ثقفی فیلم «بیوگرافی» بود که از خرداد سال ۹۶ در گروه سینمایی هنر و تجربه به نمایش درآمد. او در این اثر، فیلم‌نامه‌ای را که برادرش امیرحسین ثقفی نوشته بود را کارگردانی کرد. البته ثقفی پیش از ساخت «بیوگرافی»، فیلم‌نامه‌ای را در سال ۹۱ نوشته بود که به گفته خودش تابه ‌حال چندین نسخه از آن را بازنویسی کرده‌است. او پس از «بیوگرافی»، دستیار کارگردان فیلم «روسی» شد، فیلمی که امیر حسین ثقفی کارگردان و علی اکبر ثقفی تهیه‌کننده آن است و این روزها پس از پایان فیلم‌برداری، مراحل فنی را می‌گذراند. ثقفی قصد دارد پس از آنکه این اثر مراحل ساخت را پشت سر گذاشت، به سراغ ساخت فیلم دومش برود:«من پیش از «روسی» یک فیلم‌نامه نوشته بودم که امیدوارم امسال بتوانم کارهای آن را انجام دهم. فعلا تمام انرژی‌مان را برای مراحل پست پروداکشن فیلم «روسی» گداشته‌ایم. ما خانوادگی کار می‌کنیم و هرکدام از ما که بخواهد فیلمی بسازد، انگار یکی از ما درحال ساخت آن فیلم است. به همین دلیل خانوادگی تمام انرژی‌مان را روی آن فیلم می‌گذاریم. اگر «روسی» امسال به سرانجامی برسد و از نظر روحی من هم به یک ثبات و آرامش برسم، حتما ساخت فیلم‌نامه خودم را شروع می‌کنم.»

او با بیان این‌که هنوز به نام قطعی‌ای برای فیلمش نرسیده است، ادامه داد:«دو سه بار فیلم‌نامه را نوشته‌ام اما نسخه نهایی را باید بازهم بازنویسی کنم. فیلم‌نامه دومم حتما ارتباطی مفهومی با فیلم قبلی‌ام دارد. اگرچه فیلم‌نامه قبلی را ننوشته بودم اما رویکردی از من هم در آن وجود داشت. اگر فیلم دومم ساخته شود، حتما نخ تسبیح آن را با فیلم اولم می‌بینید اما این فیلم در یک فضای دیگر و در مورد بچه‌ها و کودکان است. البته آنقدر شیرین نیست که بتوان گفت فیلمی کودک برای کودک است اما موضوع در مورد بچه‌هاست.»

ثقفی در توضیح فیلم‌نامه دومین اثرش به سایت هنروتجربه گفت:«این فیلم‌نامه‌ را  قبل از «بیوگرافی» و در سال ۹۱ نوشتم. چون خیلی به لحاظ تولید سنگین بود، باید تجربه راحت‌تر و آسان‌تری پیدا می‌کردم تا بتوانم آن‌ را بسازم. نه اینکه «بیوگرافی» از من جدا بود اما در این فیلم‌نامه است که بغضم می‌ترکد چون از سال ۹۱ تا به حال رهایم نکرده است.»

ثقفی در مورد این‌که چطور در فیلم اولش از فیلم‌نامه خودش استفاده نکرده است، عنوان کرد:«کسانی که مرا می‌شناختند برایشان عجیب بود که چرا فیلم اولم را با فیلم‌نامه شخص دیگری شروع کردم. خانه اول من ادبیات است و کارم را در سینما با بازنویسی فیلم‌نامه‌ها شروع کردم. چند فیلم‌نامه متفاوت هم داشتم، منتهی در یک شرایط زمانی بودیم که اقتضا می‌کرد، فیلم‌نامه‌ای که برادرم نوشته بود را بسازیم. حتی ما برای یک فیلم‌نامه دیگر پروانه گرفته و قرارداد آن را نیز بسته بودیم اما اتفاقی افتاد که ساختن «بیوگرافی» ارجح‌تر شد.امیر فیلم‌نامه را نوشت و از من خواست آن را بسازم. البته درک این موضوع برایم سخت است که چگونه یک فیلم‌ساز می‌تواند فیلم‌نامه کس دیگری را بسازد، اگرچه حتما درونیاتی از من وارد فیلم‌نامه شده است که توانسته‌ام آ‌ن را بسازم. همان‌طور که فیلم‌ساز به عنوان یک تکنیسین را هم درک نمی‌کنم.»

او سپس به حضور احتمالی «بیوگرافی» در چندین جشنواره خارجی اشاره کرد:«پخش جهانی فیلم «بیوگرافی» را شروع کرده‌ایم. مرجان علیزاده هماهنگی این بخش را برعهده دارد. فیلم از سوی چند جشنواره هم قبول شده‌است و منتظر اقدامات بعدی هستیم. البته به شخصه جشنواره‌ها برای من مهم نیستند اما ادامه حیات منطقی یک فیلم برای عواملی مثل تهیه کننده و..اهمیت دارد اما جشنواره به عنوان نقطه اتکا برای خود من محسوب نمی‌شوند.»

او هم‌چنین در مورد فیلم «روسی »که این روزها به عنوان دستیار کارگردان در آن مشغول به فعالیت است، گفت:«بعد از «بیوگرافی» به سراغ فیلم برادرم رفتیم که خیلی فیلم سختی بود، پروداکشن سنگینی داشت و انرژی تمام خانواده برای آن گذاشته شد.»

این کارگردان در مورد بازخوردهای اکران «بیوگرافی» نیز اظهار کرد:«بازخوردها خوب بود. نمی‌دانم چرا این اتفاق افتاد اما بازخوردهای مثبت را بیشتر در خارج از کشور گرفتم، شاید به این دلیل که غرض در آن کمتر بود. البته در ایران هم بازخوردهای مثبتی گرفتم. وقتی فیلم اولم را ساختم ۲۹ سالم بود و شاید کمی برای ساخت فیلم اول، سنم بالا بود. قبلا تجربه چنین افت و خیزهایی را با برادرم داشتم. وقتی امیر فیلم اولش را ساخت من ۲۰ ساله بودم و رضایت‌مندی را که از بیرون می‌آید، تجربه کردم. به همین دلیل وابستگی به تایید بیرونی برایم ریخت. نه این‌که تایید بیرونی برایم مهم نباشد. قطعا برایم مهم است که یک فیلم استاندارد بسازم اما مهم است که فیلمم مخاطبان خود را پیدا کند. با همه این‌ها می‌توانم بگویم بازخوردها خوب بود. مهم‌ترین نکته برایم این بود که مردم با آن همذات پنداری کردند و آن را فهمیدند.»

ثقفی در مورد پیش‌بینی خود پیش از نمایش فیلم «بیوگرافی» توضیح داد:«فکر می‌کردم تلخی فیلم آدم‌ها را پس بزند اما حقیقتا در طول تاریخ، تراژدی مرکز اتکای داستان پردازی بوده‌است. شاید منتقدان بگویند تلخ است اما تراژدی می‌تواند با ذات آدم‌ها درگیر شود و تاثیرگذارتر باشد. بعد از نمایش فیلم متوجه شدم با وجود تلخی فیلم مردم با آن ارتباط برقرار کردند. همین موضوع خوشحالم کرد. می‌ترسیدم که مردم به دلیل تلخی داستان آن را درک نکنند اما فهمیدم همین تراژدی می‌تواند با آدم‌ها بازی کند.»