هنر و تجربه،-رضا حسینی: وقتی نظرسنجی «ایندی‌وایر» درباره بهترین مجموعه‌های درام کارگردانی‌شده در قرن بیست‌ویکم به پایان رسید، «بیمارستان نیک» اثر استیون سودربرگ با قدرت در جایگاه سوم و پشت سر سریال‌های موفق «تجربه معشوقه» و «مَد مِن» قرار گرفت.

درام پزشکی سودربرگ در زمینه کارگردانی اغلب به عنوان یک دستاورد برای این فیلم‌ساز شناخته‌شده سینمای مستقل در نظر گرفته و تحسین شده است. اما به‌تازگی مشخص شده است که دست‌کم یک کارگردان بزرگ و شمایل‌گونه در سینمای آمریکا هست که با این نظر موافق نیست: برایان دی‌پالما.

به گزارش «پلی‌لیست» دی‌پالما در گفت‌وگو با نشریه فرانسوی Le Point وقتی صحبت به سودربرگ رسیده، با این موضوع مخالفت کرده است که او یک فیلم‌ساز توانمند بصری است. او اتفاقاً به مجموعه «بیمارستان نیک» اشاره کرده است و این‌که زمانی می‌خواست قسمتی از آن را تماشا کند، ولی هیچ نکته ویژه‌ای درباره سبک بصری کارگردانش ندیده است.

او در پاسخ به اظهار نظر خبرنگاری  که از سودربرگ و دیوید فینچر به عنوان «کارگردانان کاملاً بصری» نام برده بود،گفته است: «استیون سودربرگ یک کارگردان بصری است؟ شوخی می‌کنید؟! یک مثال برایم بیاورید که نشان دهد سودربرگ یک صحنه بصری به‌یادماندنی یا فصلی بی‌دیالوگ و بر اساس میزانسن را از کار درآورده باشد… من یک قسمت از «بیمارستان نیک» را تماشا کردم و هیچ ویژگی بصری در آن ندیدم که مرا تحت تأثیر قرار بدهد.»

دی‌پالما این روزها در نشست‌های مطبوعاتی مربوط به حضورش در فرانسه و مرور آثارش در سینماتک شرکت می‌کند و البته در کنار این برنامه، یک رمان سیاسی با عنوان «آیا مارها ضروری‌اند؟» را عرضه خواهد کرد که آن را با همکاری سوزان لیمنِ ژورنالیست نوشته است.

  • ایندی‌وایر