هنر و تجربه-رضا حسینی: یکی از تفاوت‌های همیشگی تولید در سینما و تلویزیون این است که در تلویزیون باید سریع پیش رفت؛ چرا که عوامل و گروه تولید باید هر سال ۶ تا ۲۲ قسمت بسازند و به همین خاطر کارگردانان معمولاً نمی‌توانند برداشت‌ها را به‌قدری تکرار کنند که همه از نتیجه کار راضی شوند.

البته این طور به نظر می‌رسد که دیوید فینچر از این قراردادها بی‌خبر بوده یا اصلاً کاری به آن‌ها نداشته است! او در گفت‌وگویی درباره سریالش با نام «شکارچی ذهن» محصول نتفلیکس توضیح داده است که چه‌قدر زمان صرف کارگردانی این مجموعه کرده و برای یک صحنه نه‌ونیم دقیقه‌ای در فصل اول، آن هم با سه دوربین هم‌زمان، سه شخصیت اصلی و گروه تولید را مجبور کرده است که ۷۵ بار برداشت سکانس‌پلانی‌شان را تکرار کنند تا به نتیجه مورد نظرش برسد.

فینچر در تکمیل جزییات برداشت صحنه بالا می‌گوید: «فصل مربوط به هپی اندرسن یازده صفحه بود که با سه دوربین از بیرون قفس آن را گرفتیم…» او در بخش‌های بعدی صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که بازیگران ثابت سریال از جمله جاناتان گِراف و هولت مک‌کالِنی به این شیوه کار عادت کرده‌اند! اما بازیگران مهمان معمولاً غافلگیر می‌شوند و انتظار این شیوه را در تلویزیون به‌هیچ‌وجه ندارند.

در این گفت‌وگو که به صورت نشست پرسش‌وپاسخ با عوامل انجام می‌گرفت، گراف هم در تأیید حرف‌های فینچر گفت: «ما استراحتی نداشتیم و بجز ناهار وقفه‌ای به وجود نیامد. این برداشت را واقعاً ۷۵ بار در یک روز تکرار کردیم.» البته داستان‌های مربوط به دقت و وسواس فینچر سر صحنه آثارش مشهور هستند. به عنوان مثال، در گزارش‌های متعددی آمده است که در جریان فیلم‌برداری «دختر گم‌شده» هر صحنه به طور متوسط پنجاه بار گرفته می‌شد! این آماری است که جان کارِل لینچ، بازیگر «زودیاک» هم به آن اشاره کرده است.

هولت مک‌کالنی در بخشی از گفت‌وگو، این طور استقبال خود از شیوه فینچر را بیان کرد: «برای من مهم نبود چون فهمیدم وقتی بارها و بارها کاری را انجام می‌دهید، چیزهای تازه‌ای کشف می‌کنید. البته این به معنی تغییرهای بزرگ نیست و در واقع منظور جزییات کوچکی است که در نهایت تأثیرهای بزرگی بر چگونگی وقوع صحنه و کیفیت پایانی‌اش می‌گذارند. بنابراین من طرفدار برداشت‌های متعدد هستم.» گراف هم در حمایت از سبک پرزحمت فینچر می‌گوید: «دیوید واقعاً روی هر کلمه وقت می‌گذاشت و هر لحظه از صحنه و سکانس برایش مهم بود.»

این مجموعه تلویزیونی درام جنایی بر اساس کتاب غیرداستانی «شکارچی ذهن: درون واحد ارشد جنایت‌های زنجیره‌ای اف‌بی‌آی» و ماجراهای حقیقی‌اش شکل گرفته است. «شکارچی ذهن» با کیفیت ۴K عرضه شده است و شارلیز ترون یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی آن است. فصل دوم این سریال امسال آماده نمایش می‌شود.

  • ایندی‌وایر