هنروتجربه: یکی از کارگردان‌های مستند «درباره فروشنده» با بیان اینکه وجود گروه هنروتجربه برای فیلم‌های کوتاه و مستقل نعمت است، گفت که جذب مخاطب خاص و موفقیت در جشنواره‌های خارجی از سوی اصغر فرهادی او را برای ساخت مستندی از فیلم‌های این کارگردان سوق داده است.

پس از گذشت چند سال از اکران فیلم «فروشنده»و گرفتن اسکار بهترین فیلم خارجی، فیلم مستندی با عنوان «درباره فروشنده» به کارگردانی وحید صداقت و تهمینه منزوی درباره وقایع پشت صحنه این فیلم این روزها در گروه هنرو تجربه روی پرده رفته است. خبرگزاری صبا به همین بهانه با وحید صداقت، یکی از کارگردان‌های این فیلم گفت‌وگو کرده است.

صداقت پیش از فیلم «درباره فروشنده» فیلم «صحنه‌هایی از یک جدایی» را که باز هم درباره سینما اصغر فرهادی بود، ساخته است. او درباره دلیل ساخت دو فیلم با موضوع اصغر فرهادی گفت:«قبل از آقای فرهادی ما فیلمسازان دیگری هم داشتیم که در سطح جهانی، مطرح شده بودند اما مخاطبان عام داخلی خیلی با آن‌ها ارتباط برقرار نکرده بودند. گروه دیگری از فیلمسازان هم هستند که از سوی مخاطب سینما مورد استقبال قرار گرفتند اما نتوانستند در جهان خوب دیده شوند. در حالی که او همیشه مخاطبان داخل ایران را راضی نگه داشته و سطح سلیقه آن ها را ارتقا داده است، توانسته در خارج از ایران نیز مورد توجه قرار بگیرد. این مسئله برای من بسیار حائز اهمیت بود و بعد از اینکه با اصغر فرهادی از نزدیک آشنا شدم به این نتیجه رسیدم که در مورد پشت صحنه کارهای اصغر فرهادی، و نوع فیلمسازی او فیلم مستند بسازم.»

او سپس در مورد شکل‌گیری این دو فیلم توضیح داد:«در جریان حضور من و تهمینه منزوی همسرم در ورکشاپ آقای فرهادی متوجه شدم راش‌هایی از پشت‌صحنه فیلم «جدایی نادر از سیمین» وجود دارد که تا به حال دیده نشده است از آقای فرهادی خواستم آن‌ها را در اختیار ما قرار دهند و بعد با اضافه کردن چند مصاحبه به آن تصاویر آرشیوی، مستند «صحنه‌هایی از یک جدایی» ساخته شد اما در مورد فیلم مستند «درباره فروشنده» ماجرا فرق می کرد و ما شرایط این را داشتیم که پشت صحنه این فیلم را از نگاه خود و آنطور که مد نظرمان است تصویر کنیم.»

او بیان اینکه اصغر فرهادی دخالتی در ساخت این دو اثر نداشته است، افزود:«در زمان فیلمبرداری اثر سعی کردیم از تمام وجوه پشت صحنه این فیلم تصویربرداری کنیم و بعد از اکران فیلم «فروشنده» متوجه شدیم بیشترین بحث حول محور فیلم‌نامه و بازی بازیگران است و این دو مسئله توانسته توجه خیلی‌ها را به خود جلب کند. در نتیجه ما نیز بیشترین توجه‌مان را به این دو مسئله اختصاص دادیم و مبنا را بر پایه آن گذاشتیم.»

صداقت در ادامه تاکید کرد«هدف‌مان تحلیل فیلم «فروشنده» بود به همین دلیل سراغ منتقدانی رفتیم که فیلم را دوست داشتند البته این دوست داشتن به این معنا نیست که آن‌ها «فروشنده» را بهترین فیلم آقای فرهادی می‌دانستند بلکه منظورم این است به سبب نظر مثبت‌شان به فیلم، در تحلیل آن نگاه جدی و دقیق‌تری به اثر داشتند و می‌توانستند با ما هم سو شوند.»

او سپس به ظرفیت‌های نمایش فیلم در بازار جهانی اشاره کرد:«فیلم «درباره فروشنده» بعد از اسکار گرفتن و اکران این فیلم به ثمر نشست و چند ماهی طول کشید تا به اکران برسد به همین دلیل کمی از تب داغ فیلم «فروشنده» فاصله گرفته بودیم. اما به بازارهای جهانی و یا حتی ارائه به جشنواره و پخش تلویزیونی هر دو فیلم «درباره فروشنده» و «صحنه‌هایی از یک جدایی» فکر می‌کنیم.»

صداقت درباره وضعیت اکران فیلم در سینماهای هنر و تجربه گفت:«این شرایط امکان ویژه‌ای است که فراهم شده و می‌بایست قدر آن را دانست؛ تا جایی که سعی می‌شود اگر انتقادی هم وارد باشد از عنوان کردن آن خودداری شود تا دشمنان این گروه و یا کسانی که مایل به وجود این گروه نیستند، از آن سوءاستفاده نکنند؛ بودن گروه هنر و تجربه برای فیلمسازانی که فیلم مستند، مستقل یا فیلم کوتاه کار می‌کنند و به اکران اصلی نمی‌رسند نعمت است؛ دراین سال‌ها وضعیت بهتر هم شده است؛ به طوری که برای فیلم خودم که اکران آن چند ماه پیش آغاز شد اتفاقات خوبی رقم خورد، به عنوان مثال سینما فرهنگ سه که صرفا برای این گروه راه‌اندازی شده است، افتتاح و یا سالن‌های بهتری به این کارها اختصاص داده شد.»

او در پایان پیشنهاد کرد:«در کل با توجه به سیستم چرخشی سانس‌ها نه تنها من بلکه مابقی دوستان که در گروه هنر و تجربه فیلم دارند مایلند تا کمی سانس‌ها مشخص‌تر باشند، به طوری که به عنوان مثال فیلمساز بداند در یک شهرستان، چند هفته و در ساعاتی مشخص، اکران دارد تا طبق آن اطلاع‌رسانی کند و برنامه‌ریزی داشته باشد تا در واقع پاتوق‌هایی ایجاد شود همانطورکه در سینما فرهنگ یا خانه هنرمندان این اتفاق افتاده است؛ این موضوع می‌تواند در بحث زمان‌بندی ترکیب بهتری را نتیجه دهد.»