هنروتجربه:محمد احسانی بعد از ساخت «کارون» با مستندهای محیط زیستی خداحافظی میکند تا گونه دیگری از مستندسازی را تجربه کند.
محمد احسانی، کارگردان آثاری همچون «رخش بر نقش»،«تبریز:تصاویر دنیای فراموش شده» و «گنبد مینا» است. او همچنین یک سه گانه محیط زیستی با عنوان «بانوی ارومیا»، «روزگاری هامون» و «دود» را ساخته که در گروه سینمایی هنروتجربه اکران شدهاند. پروژه بعدی او ساخت مستندی درباره رود کارون است. این مستند در مراحل پایانی قرار دارد و «کارون» نام دارد که به گفته کارگردان تدوین آن به پایان رسیده و به زودی آماده نمایش میشود.
احسانی در مورد دیگر جزئیات این مستند به سایت هنروتجربه گفت:«در این مستند از دو دیدگاه به کارون نگاه شده است. از یک جنبه به وضعیت تمدنی و تاریخی آن پرداختهایم چراکه کارون یکی از رودهای تمدنساز بینالنهرین بوده است و در بخش دیگر، مشکلات زیست محیطی پیرامون رود بررسی شده است.»
احسانی با بیان اینکه همچون دیگر مستندها، بخشهایی از این فیلم هم به گفتوگو اختصاص دارد، افزود:«برای مصاحبه به سراغ کسانی رفتیم که در مجاورت رود زندگی میکنند و از این راه معیشتشان را میگذرانند. حتی بخشهایی از آئینها و مراسمی را که از رودهای منتهی به کارون منشا گرفتهاند، نشان دادهایم مثل آئینهایی که از زردکوه بختیاری تا خوزستان و در میان عربها اجرا میشوند.»
مستند «کارون» ۶۰ دقیقه خواهد بود که مهدی آزادی فیلمبرداری، بابک بهرامبیگی تدوین، حسین قورچیان صدابرداری و مجید فردیانور مدیریت تولید آن را برعهده داشتهاند.
احسانی سپس به تجربه خود از ساخت فیلمهای مستند اشاره کرد:«ژانر محیط زیستی یکی از مهمترین ژانرهای سینمای جهان شده و تعداد جشنوارههای سینمایی که به موضوع محیط زیست میپردازند، افزایش پیدا کرده است اما بهنظرم در ایران کارکردن روی فیلمهای محیط زیستی دشوار شده است چون شرایط محیط زیست ما بحرانی است و خیلی از دشتها و رودخانهها با آسیب مواحه شدهاند. در نتیجه پرداختن به این حیطهها مشکل است و مسائل اجتماعی و محیط زیستی با هم آمیخته شدهاند.»
در ایران کارکردن روی فیلمهای محیط زیستی دشوار شده است چون شرایط محیط زیست ما بحرانی است و خیلی از دشتها و رودخانهها با آسیب مواحه شدهاند. در نتیجه پرداختن به این حیطهها مشکل است و مسائل اجتماعی و محیط زیستی با هم آمیخته شدهاند
او در مورد تامین بودچه چنین آثاری گفت:«در بسیاری از نقاط دیگر دنیا، نهادها و سازمانهایی هستند که به ساخت فیلمهای محیط زیستی کمک میکنند اما در ایران وقتی به سراغ سازمان حفاظت از محیط زیست میرویم آنها توانایی کمک مادی ندارند هرچند که کمکهای معنویشان را از ما دریغ نکردهاند. تلویزیون هم در چند سال اخیر این مسئولیت را بردوش گرفته است اما من ترجیح دادهام این پروژه را بدون حمایت مالی تلویزیون انجام دهم چون میخواستم مستقل باشم. بههرحال نمیتوان منکر سختی برای تامین بودجه مستندهای محیط زیستی شد.»
احسانی در پایان از خداحافظی خود با مستندهای زیست محیطی بعد از ساخت «کارون» خبر داد:«با اتمام پروژه کارون، من هم با مستندهای محیط زیستی خداحافظی میکنم چون درباره مهمترین موضوعهای محیط زیست مثل هامون، دریاچه ارومیه، آلودگی هوا و….فیلم ساختهام و احساس خستگی میکنم چون پیش بردن این پروژهها سخت است.»