هنروتجربه:فروش صمدی که یکی از سه عضو ایرانی امسال در آکادمی اسکار است از نحوه آشنایی این آکادمی با فعالیت‌هایش و تجربه‌ای که از این طریق توانسته است با   با دیگر زنان بدست آورد، صحبت کرد.

هفته گذشته آکادمی اسکار اعضای جدیدش را اعلام کرد که در این فهرست حسین جعفریان از فیلم «فروشنده» در بخش فیلم‌برداران، علی عسگری و فرنوش صمدی سازندگان فیلم «سکوت» و «نگاه» ‌در میان سازندگان انیمیشن و فیلم کوتاه بودند.

فرنوش صمدی که به صورت مشترک با علی عسگری کارگردانی فیلم کوتاه «سکوت» را انجام داده است درباره این انتخاب به خبرگزاری مهر گفت:«ما به واسطه یکی از دوستانمان که خودش عضو آکادمی اسکار است و ما را می شناخت و از حضورهای جشنواره‌ای ما اطلاع داشت به آکادمی معرفی شدیم. او گفت با توجه به اینکه شما رزومه خوبی دارید، می‌خواهم شما را به آکادمی پیشنهاد بدهم چون لیاقتش را دارید که عضو آکادمی باشید به همین ترتیب حدود ۱۰ ماه پیش این پیشنهاد را به آکادمی اسکار داد.»

صمدی با بیان اینکه پس از ارایه پیشنهاد، بررسی‌های لازم از سوی آکادمی اسکار انجام شد، افزود:«روال هم به این صورت است که همه آثار افراد را بررسی و سپس آنها را به خاطر دو، سه فیلم انتخاب می‌کنند که ما را به خاطر «سکوت» و «نگاه» انتخاب کردند البته رزومه و حضورهای بین‌المللی هم برایشان مهم است.»

این فیلمساز با اشاره به تغییر رویکرد آکادمی اسکار در برخورد با زنان و رنگین پوستان بیان کرد:«امسال تعداد زیادی از زن‌ها و رنگین پوست‌ها برای عضویت در آکادمی انتخاب شده‌اند که رویکرد جدید اسکار در انتخاب ما از ایران بی‌تاثیر نبوده است.»

او با اشاره به موفقیت‌هایی که برای سینمای کوتاه به دست آورده‌اند، اظهار کرد:«نمی‌خواهم بگویم من وعلی عسگری سردمدار دیده شدن سینمای کوتاه بودیم اما طی تحقیقات، رفت و آمدها به جشنواره‌ها و گپ‌وگفت‌هایی که با رییس جشنواره‌ها داشتم متوجه شدم که آنها معتقدند بعد از حضور فیلم کوتاه ما در جشنواره کن در سال ۲۰۱۳، ارسال آثار ایرانی به جشنواره‌های مختلف و حتی جشنواره کن افزایش سه و چهار برابری داشته است.»

صمدی اضافه کرد:«فکر می‌کنم این اتفاقی که برای ما افتاد باعث ایجاد امید در دل بچه‌هایی که فیلم کوتاه می‌سازند یا وارد این عرصه می‌شوند، شده و با خود می‌گویند که آنها هم حتما می‌توانند چنین موفقیت‌هایی کسب کنند البته منظور من تنها کسب جایزه نیست بلکه به این معنی که به شایستگی‌هایی برسند که منجر به دیده و شناخته شدن آنها شود.»

صمدی درباره زمان آغاز به کار فعالیت‌هایشان عنوان کرد:«هنوز خودمان از کارهایی که می‌توانیم بکنیم اطلاع چندانی نداریم البته یکسری مطالب برایمان ایمیل کرده‌اند که باید آنها را مطالعه کنیم اما این را می‌دانم که کار ما از اکتبر آغاز می‌شود. در مرحله اول فیلم‌های کوتاه و در مرحله دوم حتی فیلم‌های بلند را هم می‌توانیم بررسی کنیم و به نظر من این موضوع بسیار جالب است چراکه فکر می‌کنم عضو یک کلوپ هستیم که امکان برقراری ارتباط با بقیه افراد را داریم و می‌توانیم با آنها صحبت کنیم.»

این کارگردان درباره تجربه خود به عنوان یک زن که عضو آکادمی اسکار شده است،گفت:«از آنجایی که من تنها زنی هستم که امسال از ایران برای عضویت در آکادمی اسکار پذیرفته شده‌ام بسیاری از زنان در شبکه‌های اجتماعی به من پیغام می‌دهند و می‌گویند به انجام فعالیت‌های این چنینی امیدوار شده‌اند و این باعث خوشحالی من است زیرا دوست دارم کارم به زن‌ها انرژی بدهد تا بدانند با وجود همه مشکلات، مسایل و سختی‌هایی که برای زن‌ها وجود دارد می‌شود دست به چنین کارهایی زد و دیده شد.»

علی عسگری و فرنوش صمدی با فیلم‌های کوتاه «بیشتر از دو ساعت»، «بچه»، «سکوت» و «نگاه» بیش از ۸۰۰ حضور و ۳۰۰ جایزه بین‌المللی را در کارنامه خود دارند. دو دوره حضور در بخش مسابقه جشنواره کن، حضور در بخش مسابقه جشنواره‌های ونیز، لوکارنو، ساندنس و در مجموع پنج بار معرفی به آکادمی اسکار برای دریافت جایزه از جشنواره‌های مورد تایید آکادمی از جمله موفقیت های آن‌ها است.