هنروتجربه- زهرا حمزه: آیین دیدار  هنروتجربه‌  هشتم مرداد به دو مستند اختصاص یافت، مستندهایی درمورد عکس و تصویر که توسط دو عکاس ساخته شده است. «میرزا جواد» به کارگردانی سعید فرجی درمورد تاریخ عکاسی در ایران و «گزارش یک عکس» توسط ساتیار امامی در رابطه با تصاویر ماجرای حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی که خردادماه سال گذشته روی داد.

در ابتدای مراسم که ساعت هفت و نیم غروب هشتم مرداد در مجموعه باغ فردوس و موزه سینما برگزار شد، حمید باباوند روزنامه نگار و عکاس  با سابقه که اجرای مراسم را برعهده داشت  با بیان خاطره‌ی آشنایی‌اش با دو عکاس سازنده مستندها گفت: «برای من که همیشه در کنار فضا و اتفاقات عکاسی بودم ساخت و اکران این دو مستند بسیار خوشحال‌کننده است.  به خصوص که کارگرادنان این دو مستند از عکاسانی هستند که من همیشه آثارشان را دنبال می‌کردم.»

او با اشاره به کارگردان مستند «گزارش یک عکس» ادامه داد: «ساتیار امامی یکی از عکاسانی است که من همیشه عکس‌هایش را از همان ابتدای دوره کاری‌اش نگاه می‌کردم و نکته جالب گزارش‌های تصویری او آن است که مخاطب نمی‌تواند عکس‌هایش را دنبال نکند و تصاویری که ساتیار ثبت می کند مخاطب را تا انتها دنبال خود می‌کشاند. او امروز مستندی ساخته که مطمئن هستم به اندازه عکس‌هایش جذاب و دیدنی است.»

او همچنین با اشاره به حادثه تروریستی مجلس، اضافه کرد:« کاری که ساتیار در آن روز به‌عنوان یک عکاس انجام داد، با جریان عکاسی همیشگی، متفاوت است. او در روزهای که اتفاقی افتاد و همه تلاش می‌کردند تا عکس‌های خبری آن روز را سریع دست به دست کنند،  کار متفاوتی کرد، او تصمیم گرفت به جای دیدن تنهای حادثه  به حاشیه آن بپردازد تا از زاویه حاشیه متن را را روایت کند».

مجری همچنین با اشاره به ماجرای مستند «میرزا جواد» افزود:« سال‌ها قبل من سراغ نسخ خطی برای عکاسی رفتم. و بسیار برایم جالب بود که از اولین کارهایی که در ایران بعد از آمدن دوربین عکاسی صورت گرفته است، نوشتن کتاب راجع به عکاسی و مخصوصا شیمی عکاسی(کارهایی برای چاپ و ظهور عکس انجام می‌شود) است که از تلاش‌های بسیار خوب در بدو ورود عکاسی به ایران به‌شمار می‌آید. ما تاریخی در این حوزه داریم که فراموش شده است. مانند اولین گزارش‌های عکسی که آن زمان چاپ می‌شده و تاثیراتی که می‌گذاشته. این موضوعات از آن دسته مواردی است که من همیشه سعی می‌کنم دنبال کنم و حالا همه‌ی آن‌ها در این مستند  بسیار جالب گرد آمده‌اند.»

او در ادامه به سعید فرجی، کارگردان این مستند اشاره : «من اول با وحید فرجی آشنا شدم و از طریق او با برادرش، سعید. این دو برادر که کارهایشان باهم متفاوت است ولی در عین حال نزدیکی و پاسکاری عجیبی باهم دارند. زمانی که فهمیدم سعید سراغ تاریخ عکاسی رفته است و شخصیتی را از دل آن بیرون آورده برایم کاری خوشایند به‌نظر آمد که کسی که عکاس است و درمورد تاریخ آن می‌داند، می‌خواهد تاریخ را بیان می‌کند.»

در ادامه برنامه، سعید فرجی، کارگردان «میرزا جواد» روی سن آمد و درمورد اثرش اظهار کرد:« شاید بعد از دیدن این مستند از خود بپرسید که چرا درمورد خود میرزا جواد چیز زیادی در مستند گفته نشده است. حقیقت این است که من زمانی با میرزا جواد آشنا شدم که خودم هم عکاسی جنگ می‌کردم و وقتی خواستم درمورد آن دوره از تاریخ عکاسی مستند بسازم، هرچی گشتم از او فقط یک جمله پیدا کردم و شاید همان باعث ساخت این مستند شد. که اگر حمایت آقای مطهر، تهیه‌کننده‌ام نبود، این مستند به نتیجه نمی‌رسید.»

فرجی در ادامه افزود: «میرزا جواد یک جورهایی پدر جد همه‌ی ماهایی است که عکاسی بحران می‌کنیم. این برایم بسیار هیجان‌انگیز بود کاری که ما امروز خیلی ساده انجام می‌دهیم در ۸۰ – ۹۰ سال پیش ریشه دارد توسط افرادی که آن‌ها هم دغدغه‌اش را داشتند.»

ساتیار امامی، کارگردان دیگر مستند این آیین اکران نیز در سخنانی اظهار کرد: «ای کاش امروز تولد من و سعید هم بود که کیکی میآوردن و شهرداری بیلبوردی هم به ما میداد 

او افزود: «امشب که وارد باغ فردوس که شدم خاطره ۲۴ سال پیش در من زنده شد. خاطره روزهایی که عشق سینما داشتم و در سیاهی لشگر سلام سینما کار می‌کردم. من به سینما نرسیدم و به عکاسی پناه آوردم و امروز خوشحالم که بعد از ۲۴ سال این فیلم را به عشق همکاران پیشکسوت و همکاران خبری‌ام ساخته‌ام.»

امامی ادامه داد: «این فیلم شاید به نوعی بغض چندین ساله‌ی عکاسان مطبوعاتی ما باشد که من آن را تبدیل به کینه نکردم ، بلکه سعی کردم روایت صادقانه‌ای  درباره اهمیت، حضور و تاثیرگذاری عکس و  عکاسان در بحران داشته باشم.  همچنین خوشحالم که فیلمم بعد از فیلم میرزاجواد پخش می‌شود تا ما هم زحمت‌ها و سختی‌هایی اولین‌های عکاسی در ایران را ببینیم و یادمان نروند میراث‌دار چه بزرگانی هستیم.»

او در پایان اظهار کرد: «نمیتوانم بگویم از دیدن فیلم‌ها لذت ببرید چون هردو فیلم تا حدودی تلخ و ناراحت‌کننده‌ای از فضای کاری ما و سوژه‌های مقابل دوربین ما هستند که شاید ما ناخواسته مجبور به ثبتش هستیم ولی خوشحالیم که با ثبت آن، تصاویر تاثیر خود را بر مخاطب و مسئولین می‌گذارد.»

در پایان، مهدی مطهر، تهیه‌کننده مستند «میرزا جواد» در سخنانی کوتاه گفت:« اکران این دو مستند با موضوع عکس اتفاق خوبی است و من به هنروتجربه برای حسن سلیقه در انتخاب آن‌ها تبریک می‌گویم. من امسال ۸ فیلم در سینما حقیقت داشتم که نیمی از آن‌ها را بچه‌های مطبوعات ساخته بودند. این دو فیلم در سینما حقیقت مورد استقبال بسیاری واقع شدند و امیدوارم بینندگان هنروتجربه هم  هم حس خوبی از دیدن آن ها داشته باشند.»

عکس: یاسمن ظهور طلب