هنر و تجربه- رضا حسینی: سایت جمع‌آوری آرای منتقدان «راتن تومیتوز» می‌خواهد تا جایی که می‌تواند به تنوع نقدها و منتقدان برسد. روز گذشته این سایت محبوب اعلام کرد که معیارهای جدیدی را در نظر دارد و از این پس، بیش‌تر به شایستگی و فردیت هر منتقد اهمیت می‌دهد تا روزنامه و نشریه‌اش.

علاوه بر این «راتن تومیتوز» در خصوص گسترش تعریف نقدهای سینمایی، گام رادیکالی برداشته است و از این به بعد، پادکست‌ها و نقدهای ویدیویی را هم در بر می‌گیرد. اگرچه منتقدان فعلی سایت، جایگاه‌شان را از دست نمی‌دهند اما همکاران زیادی به آن‌ها ملحق خواهند شد. به گزارش این سایت، تا این‌جا دویست منتقد جدید در ماه‌های اخیر به مجموعه نظرسنجی‌های «راتن تومیتوز» اضافه شده‌اند اما برنامه این است که در هفته‌های آتی خیلی‌های دیگر هم اضافه شوند.

این سایتِ بیست‌ساله که در ماه فوریه سال میلادی گذشته به مالکیت «فَندَنگو» درآمد (که خودش زیرمجموعه شرکت کام‌کست است) به خاطر بحث و گفت‌وگوی ملی که در باب فقدان تنوع نژادی و جنسیتی در عرصه نقد فیلم از سال گذشته شدت گرفته، دست به چنین اقدام‌هایی زده است. یک بررسی و تحقیق جدید هم نشان می‌دهد که فقط بیست‌ودو و دودهم درصد از نقدهای ۲۰۱۷ بر فیلم‌های پرفروش سال را منتقدان زن نوشته‌اند و منتقدانی که از اقلیت‌های قومی و نژادی هستند فقط هجده درصد سهم داشته‌اند. این خبر در پی اعلام‌های جشنواره‌های تورنتو و ساندنس به گوش رسیده است که پیش از این، از افزایش بیست درصدی منتقدانی از گروه‌های اقلیت نژادی و قومی در رویدادهای‌شان خبر داده بودند.

پل یانووِر رییس «فندنگو» در گفت‌وگویی تلفنی گفته است: «ما واقعاً می‌خواستیم به این موضوع که منتقدان کی هستند و نقد فیلم به کدام سمت می‌رود، توجه داشته باشیم. ما با این‌که مالکان تازه دارایی‌های «راتن تومیتوز» هستیم اما به این موضوع توجه داریم که مسیر حرکت‌مان به کجاست. ما واقعاً به این موضوع فکر می‌کنیم که چه‌طور اینترنت فراتر از چاپ رفته است. تماشاگران جوان‌تر شیفتگی زیادی نسبت به نقدهای فیلم دارند اما در قالب‌های جدید و متنوعش.»

به همین خاطر است که جِنی جِدینی یکی از نیروهای جدید سایت پس از مالکیت فندنگو (که سابقاً فعال تبلیغاتی فیلم بوده و حالا رابط منتقدان با سایت است) در این باره می‌گوید: «احساس کردیم شیوه سابق، مانع به رسمیت شناختن کسانی است که در قالب‌های جدید نقد فیلم فعالیت می‌کنند و لزوماً نقدهای‌شان صورت نوشتاری و چاپی ندارد. ما هنوز در جست‌وجوی نقدهای فیلم باکیفیت هستیم و این همیشه اولویت اول‌مان بوده است. اما باید بر گسترده منتقدان و انواع نقدها هم بیفزاییم.»

  • ایندی‌وایر