هنروتجربه- رضا حسینی: کمپانی «فاکس سرچ‌لایت» با فیلم‌های «سه بیلبرد بیرون ابینگ میزوری» و «شکل آب» حاکم اصلی فصل جوایز ۲۰۱۷-۲۰۱۸ بود و گیرمو دل تورو اسکارهای بهترین فیلم و کارگردانی را به دست آورد. این استودیو امسال می‌خواهد با «محبوبِ» فیلم‌ساز مؤلف یونانی، یورگوس لانتیموس، موفقیت سال گذشته‌اش را تکرار کند.

لانتیموس که فیلم‌های «خرچنگ» و «کشتن گوزن مقدس» را در کارنامه دارد و سبک خاص و متمایزش را هر کسی نمی‌تواند به‌راحتی دوست داشته باشد، با جدیدترین فیلمش که اولین نمایش جهانی خود را در روزهای گذشته در جشنواره ونیز تجربه کرده، منتقدان را حسابی شیفته کرده است. اولیویا کولمن و ریچل وایس به‌ترتیب نقش‌های ملکه آن، و مشاور و دوست قابل اعتمادش بانو سارا را در این فیلم بازی کرده‌اند.

ملکه با وجود اعلام جنگ علیه فرانسه بیش‌تر زمانش را صرف کارها و تفریح‌های دیگر می‌کند. اما دست‌آخر با رسیدن پیشخدمت جدیدی (اما استون) که طرح‌های خودش را برای بدل شدن به مشاور ملکه آن دارد، اوضاع به‌مراتب پیچیده‌تر از قبل می‌شود. مایکل نوردینی منتقد «ایندی‌وایر» به ستایش «محبوب» پرداخته و آن را بهترین فیلم لانتیموس تا امروز ارزیابی کرده است که او  را در جایگاه پادشاهی قرار می‌دهد!

آثار منحصربه‌فرد قبلی لانتیموس همیشه به خاطر دیالوگ‌های یکنواخت‌شان و خشونت‌های تصویری گاه‌وبی‌گاه، منتقدان را به دو دسته موافق و مخالف تقسیم می‌کردند اما «محبوب» اکثر سینمایی‌نویسان و منتقدانی را که در ونیز به تماشای فیلم نشسته‌اند به تحسین واداشته است و آن‌ها توانایی لانتیموس در حفظ سبکش و تلاش برای حرکت در مسیری ستوده‌اند که برای تعداد بیش‌تری از تماشاگران دست‌یافتنی و قابل درک است.

نوردینی در این خصوص چنین توضیح داده است: «دستیابی به گروه گسترده‌تری از تماشاگران و برقراری ارتباط با آن‌ها به قیمت از دست رفتن حساسیت‌ها و فدا شدن سبک لانتیموس تمام نشده است. به عبارت دیگر، عموم تماشاگران جذب فیلم او خواهند شد نه این‌که «محبوب» برای جلب رضایت عموم تلاشی عوامانه کرده باشد. کمدی لانتیموس همچنان سیاه است و شخصیت‌هایش هنوز یکنواخت و مرگبار سخن می‌گویند و بروز خشونت ناگهانی هر لحظه احساس می‌شود.»

منتقدان «فیلم استیج»، «تایم»، «پلی‌لیست» و «تلگراف» نیز به همین اندازه «محبوب» را ستایش کرده‌اند. علاوه بر این، تقریباً همه منتقدان از بازی‌های سه بازیگر اصلی فیلم تمجید کرده‌اند و البته به برتری کولمن اشاره کرده‌اند. به عنوان مثال پیتر بردشا منتقد برجسته «گاردیئن» در نقد چهارستاره خود درباره بازی کولمن چنین نوشته است: «اولیویا کولمن نمی‌توانست از این بهتر باشد. او حالا خودش را به جایگاه یک ستاره سینما در نقش‌های اصلی رسانده است و بازی فراموش‌نشدنی در نقش ملکه‌ نیازمند و از نظر احساسی زخم‌خورده بریتانیا در این کمدی سیاه قرن هجدهمی ارائه کرده است.»

همان طور که اشاره شد «محبوب» حتی منتقدانی را که پیش از این با جهان آثار لانتیموس ارتباط برقرار نکرده بودند هم شیفته کرده است. از این دست می‌توان به اوئن گلیبرمن از «ورایتی» اشاره کرد که در نقد پرحرارتش «محبوب» را آن فیلمی دانسته است که بالأخره او را به درک کاملی از استعدادهای لانتیموس بر پرده نقره‌ای رسانده است.

«فاکس سرچ‌لایت» در این هفته با «محبوب» به جشنواره تلیوراید هم خواهد رفت و پس از افتتاح جشنواره فیلم نیویورک از ۲۳ نوامبر (۲ آذر) در سینماها به نمایش عمومی درمی‌آید.

  • ایندی‌وایر