هنر و تجربه- مریم شاه‌پوری: اگرچه درآمد گیشه سینمای ایتالیا در هشت ماه اول سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرده است اما فیلم‌های ایتالیایی در قیاس با سال گذشته بیش‌تر مورد توجه تماشاگران این کشور قرار گرفته‌اند؛ نشانه‌ای که در این شرایط هشداردهنده سینما، به‌نوعی از بهبود وضعیت سینمای بومی ایتالیا خبر می‌دهد.

این در شرایطی است که در سال‌های اخیر سینمای ایتالیا در عرصه بین‌المللی همواره موفق بوده و درخشیده است. در همین اسکار ۲۰۱۸ بود که لوکا گوادانینو با «مرا به اسم خودت صدا بزن» چهار نامزدی اسکار و یک تندیس طلایی را برنده شد یا در جشنواره فیلم کن اخیر که فیلم‌های «لازاروی خوش‌حال» (آلیس رورواچر) و «داگمن» / Dogman اثر ماتئو گارونه جوایزی را به دست آوردند؛ و البته که سینمای ایتالیا در جشنواره‌های ونیز و تورنتوی سال‌های گذشته هم حضورهای قدرتمندی داشته است.

اما امسال هفت درصد از شمار سینماروهای ایتالیایی کاسته شده و این اتفاق در حالی روی داده است که سال گذشته هم دوازده درصد از درآمد گیشه سینمای ایتالیا کاسته شد و تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان مجبور شدند استراتژی‌های نو و مبتکرانه‌ای را در پیش بگیرند.

به عنوان مثال، فیلم پائولو سورنتینوی اسکاری که بر اساس شخصیت سیلویو برلوسکونی با عنوان «لورو» / Them ساخته شد و برای نمایش در سینماهای ایتالیا در قالب نسخه‌ای طولانی‌تر و دوقسمتی در یک فاصله زمانی دوهفته‌ای روی پرده رفت، روی‌هم‌رفته حدود هشت میلیون دلار فروخت که برای «یونیورسال» و تهیه‌کننده فیلم نیکولا جولیانو تجربه رضایت‌بخشی بود. این نسخه که زمانش از سه ساعت بالاتر است، در واقع نسخه مطلوبِ سورنتینوی کارگردان است و با نسخه بین‌المللی ۲ ساعت و ۲۵ دقیقه‌ای که در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد، متفاوت است.

مرد سگی

برای این‌که شرایط فروش فیلم‌ها در سینماهای ایتالیا روشن‌تر شود باید به فروش «مرد سگی» اثر ماتئو گارونه اشاره کرد که از زمان اکرانش در ماه مه تا امروز به فروشی دو میلیون و نهصد هزار دلاری دست یافته است که یک نتیجه خوب قلمداد می‌شود. اما کمپانی تولیدی جولیانو با عنوان «ایندیگو فیلمز» با کمدی «مادربزرگ را در فریزر جا بده» که اولین تجربه کارگردانی زوجی به نام‌های جان‌کارلو فونتانا و جوزپه استاسی است، اوایل امسال به فروشی چهار میلیون دلاری دست پیدا کرد. این فیلم یکی از نمونه‌های جریان احیاشده‌ای از کمدی‌های ایتالیایی به شمار می‌رود.

اما پرفروش‌ترین فیلم ایتالیایی امسال تا این‌جا کمدی اجتماعی هوشمندانه «مثل یک گربه در یک بزرگراه» است که در ایام کریسمس به پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایتالیا بدل شد و بیش از یازده میلیون فروخت. از دیگر فیلم‌های پرفروش سال ۲۰۱۸ سینمای ایتالیا می‌توان به درامدی «هیچ جایی مثل خانه نیست» (گابریل موچینو) و تریلر ملودراماتیک «Naples in Veils» به کارگردانی فرزان اوزپِتِک اشاره کرد. همین طور که پیداست تنوع ژانری جالب توجهی در بین آثار پرفروش سینمای ایتالیا به چشم می‌خورد و فقط کمدی‌ها نیستند که در گیشه و میان تماشاگران ایتالیایی با استقبال روبه‌رو می‌شوند.

  • ورایتی