هنروتجربه:کاوه ابراهیم‌پور بعد از ساخت اولین فیلم بلندش با عنوان «یحیی سکوت نکرد» که در سال ۹۴ در سینماهای هنروتجربه به نمایش درآمد، به سراغ کارگردانی فیلم کوتاه رفت. این فیلم ۲۷ دقیقه‌ای «شب برای روز» نام دارد و اولین نمایش آن در بخش رقابتی فوکوس (Focus) در جشنواره سینمای نو مونترال کانادا است. این جشنواره از امروز( ۱۱ مهر/سوم اکتبر) آغاز شده و تا ۱۴ اکتبر ( ۲۲ مهر) ادامه دارد. فیلم «روز برای شب» دو نمایش در روزهای ۴ و ۱۰ اکتبر در این رویداد هنری دارد.

به گفته ابراهیم‌پور مضمون فیلم در مورد قضاوت و تبعیض است:«این موضوع همیشه برایم جالب بوده است چون در دنیایی زندگی می‌کنیم که از قضاوت، تبعیض و…پر است مثل مسائلی که در نظام ارباب رعیتی وجود دارد و در این فیلم به آن اشاره‌هایی کرده‌ام.»

او نام فیلم را برگرفته از یک اصطلاح سینمایی دانست و به سایت هنروتجربه گفت:«این عنوان، یک اصطلاح سینمایی است و معمولا در سینمای وسترن کلاسیک و قدیمی استفاده می‌شد. وقتی می‌خواستند پلان شب بگیرند، در روز فیلم‌برداری و بعدا رنگ آن را مانند شب می‌کردند.»

ابراهیم پور هم‌چنین عنوان کرد که این فیلم در یک خانه قدیمی بازسازی شده فیلم‌برداری شده است:«لوکیشن، در یک خانه خیلی قدیمی تازه بازسازی شده در اطراف بازار است. خانه‌ای متعلق به فردی به نام ناصرالدین میرزا که یکی از پسران ناصرالدین شاه بوده است. شاید جالب باشد که ابتدا که برای اجاره این ساختمان رفتیم، هزینه بسیار بالایی پیشنهاد شد اما وقتی صحبت کردیم و به حمایت از فرهنگ و هنر اشاره کردیم، خانه را در اختیارمان قرار دادند.»

او هم‌چنین درباره ساخت فیلم کوتاه پس از ساخت فیلم بلند گفت:«این مرزبندی‌ها و ذهنیت در ایران وجود دارد چون می‌گویند بعد از اینکه فیلم بلند ساختی باید همان مسیر را ادامه دهی. فیلم کوتاه به دلیل اینکه زمان کمتری دارد به این معنا نیست که کم ارزش‌تر است. این موضوع مثل داستان بلند و کوتاه می‌ماند، تعداد کلمات یک داستان ارزش ادبی آن را تعیین نمی‌کند حتی کارگردان‌های بسیار بزرگ دنیا بعد از ساخت فیلم‌های بلند، فیلم کوتاه ساخته‌اند مثل مارتین اسکورسیزی»

سیستم اکران ما به سمت گیشه پسندشدن و عامه پسندشدن می‌رود و کسانی هم که فیلم‌های خوب می‌ساختند، به سمت ساخت فیلم‌های بفروش رفته‌اند تا هزینه ساخت فیلم‌های بعدی‌شان در بیاید. متاسفانه این موضوع رفته‌رفته به یک فرمول تبدیل شده است

کارگردان «شب برای روز» با بیان این‌که تجربه ساختن برایش ارزشمند است و به همین دلیل فرقی نمی‌کند فیلم کوتاه بسازد یا بلند، افزود:«در فیلم کوتاه، کمتر لازم است که جوابگوی عوامل، تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار باشم و می‌توانم با دست باز کارهایم را انجام دهم چون اکران گسترده‌ای ندارد. از طرف دیگر نمی‌توان گفت ساخت فیلم کوتاه آسان‌تر است چون شما مجبورید داستان‌تان را موجزتر تعریف کنید.»

او با انتقاد به وضعیت اکران سینمای ایران گفت:«سیستم اکران ما به سمت گیشه پسندشدن و عامه پسندشدن می‌رود و کسانی هم که فیلم‌های خوب می‌ساختند، به سمت ساخت فیلم‌های بفروش رفته‌اند تا هزینه ساخت فیلم‌های بعدی‌شان در بیاید. متاسفانه این موضوع رفته‌رفته به یک فرمول تبدیل شده است. من هم تجربه خوبی در مورد دیده‌شدن فیلم اولم نداشتم. در مجموع کل سانس‌های اکران فیلمم به مدت یک هفته در یک سالن سینما بود و همین موضوع سرخورده‌ام کرد. این روزها راهی برای ادامه کارم تعریف کرده‌ام مبنی براینکه با بودجه خودم فیلم کوتاه بسازم و در جشنواره‌های خارجی نشان دهم تا از این طریق فیلمم دیده شود و بتوانم متوجه نظرات داوران و منتقدان شوم.»

ابراهیم‌پور در مورد تمایلش برای ساخت فیلم بلند نیز عنوان کرد:«فیلم ساختن یک پروسه وحشتناک است چون پیداکردن تهیه کننده و…خیلی سخت شده است. شاید آدم خوش شانسی بودم که توانستم فیلم بلندم را بسازم چون فکر می‌کنم با این شرایط الان نمی‌توانستم فیلم بلند بسازم. . شاید در جشنواره‌ها تهیه کننده‌ای پیدا کنم و راهم را اینگونه ادامه دهم.»

روز برای شب  روز برای شب 1

او در پاسخ به اینکه به‌غیر از سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده آیا عامل دیگری هم باعث ایجاد پنج سال فاصله برای ساخت دو فیلمش شده است، چنین پاسخ داد:«آدم ایده‌آل گرایی هستم. خیلی طول کشید تا فیلم قبلی‌ام را بسازم. با اینکه سینما خوانده‌ام اما بعد از ۱۵ سال اولین فیلم بلندم را ساختم. بارها تا لحظه تولید رفتم اما باز هم مردد شدم.»

کاوه ابراهیم‌پور نویسندگی، کارگردانی و تدوین «روز برای شب» را انجام داده است و سعید زارعی،آناهیتا افشار،فرزین محدث،محسن حسینی،کتایون امیرابراهیمی،میثم نوروزی،ثمیر فیض،مهدی غیاثی و ماهان نصیری در آن بازی کرده‌اند.

همچنین امین جعفری مدیر فیلم‌بردار، مرتضی فربد طراح صحنه، بهار نرگسی طراح لباس، علی مژده صدابرداری،کاوه کاتب موسیقی، ماریا حاجیها گریم،نیکزاد تولایی عکاس، امیر توانگر مدیر تولید و الهام راد دستیار کارگردان و برنامه‌ریز این فیلم هستند.