هنروتجربه-کامبیز حضرتی: جلسه نقد وبررسی فیلم‌ مستند «شرح یک عکس» ساخته ساتیار امامی روز یک‌شنبه  ۲۹ مهرماه در خانه هنرمندان با حضور ساتیار امامی کارگردان و کیوان کثیریان منتقدسینما برگزار شد.

کیوان کثیریان در ابتدای این نشست درباره مستند «شرح یک عکس» عنوان کرد:«مشکلات خاصی بر سر راه عکاس خبری وجود دارد و خیلی‌ها توجه ندارند که چقدر عکس‌های خبری تاریخ‌ساز است. در مجموع این فیلم بر روی عکس متمرکز است و نتیجه خوبی از آن در فیلم گرفته می‌شود و فیلم حرفش را درست می‌زند. این فیلم نقش عکاس خبری را یادآور می‌شود.»

او ادامه داد:«فیلم برآمده از اتفاق حمله تروریستی داعش به مجلس در سال گذشته است که توجه و تاکید خود را بر عکس و فیلم‌های برآمده از آن موضوع گذاشته است. در واقع عکس‌هایی انسانی درباره یک واقعه غیرانسانی و جهانی است. ساتیار امامی در انتخاب سوژه از بخش‌های دیگر فیلم بهتر عمل کرده است و بخش‌هایی مانند حضور آقای لاریجانی و پرداختن به حرم امام خمینی از دل مستند بیرون می‌زند.»

او اضافه کرد: «مستند«شرح یک عکس» فیلمی قابل قبول است و سرعت اتفاق‌های آن خسته کننده نیست و جامعیتی در آن وجود دارد. دکتر حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وقت، دکتر یونس شکرخواه کارشناس ارشد رسانه به نمایندگی از مطبوعاتی‌هایی که به آن موضوع توجه کردند، در این مستند حضور دارند. عکاس‌های قدیمی مانند آقای بایرامی و سیف‌الله صمدیان در کنار عکاسان جوان آن واقعه اتفاقات فیلم را پوشش و توضیح می‌دهند. اگرچه برخی از حرف‌های آنان تکراری است اما نکته‌های جدیدی درباره عکاسی خبری در فیلم و درلابه‌لای صحبت‌های آن‌ها مطرح می‌شود.»

امامی: قدرت تاثیرگذاری رسانه مهم است
در ادامه این نشست نوبت به کارگردان رسید. ساتیار امامی درباره حضورش در سینما بیان کرد: «توجه به سینما را با سینمای جوان آغاز کردم و به عکاسی پناه آوردم اما هیچ وقت سینما از ذهنم دور نبوده است. دغدغه چندساله‌ام در زمینه عکاسی و عکاسی مطبوعاتی باعث شد، به سراغ این مستند بروم، چون در این زمینه ضعف‌هایی وجود داشت که فرصتی می‌داد تا از این سوژه بهره ببرم و بخشی از دغدغه‌های صنفی خودم را مطرح کنم. در کنار آن به موضوع خانواده و عکس عماد اسماعیل‌نژاد پرداختم و این دو روایت را به طور موازی پیش بردم.»

او درباره پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای دیگر در این فیلم عنوان کرد:‌«این فیلم اولین تجربه من در زمینه سینما است و از شب حادثه استارت تولید این کار را زدم. تصویر حرم امام(ره) برای نشان دادن قدرت بیشتر تصویر بود. عکاسان تا قبل از دیدن تصویری درباره آن واقعه تصور می‌کردند این موضوع شایعه است اما وقتی تصاویر آمد متوجه شدند که شایعه‌ای در کار نیست. برای من قدرت تاثیرگذاری رسانه مهم است و ذهن جستجوگرانه‌ام باعث شد که به این موضوع بپردازم. اگر تصویری در هر موقعیتی و با هر امکانی ثبت شود و به درستی انتشار پیدا کند، تاثیر می‌گذارد.»

این عکاس عنوان کرد: «در این فیلم با همکاری تدوینگرم مهدی ایروانی توانستیم اتفاقات و فیلم‌های پراکنده را با ریتم متناسبی به هم وصل کنیم. همان طور که مشهور است تدوین‌گر روح کارگردان است و تدوین‌گر «شرح یک عکس» هم کمک کرد تا سوژه و قصه آدم‌های پراکنده را در کنار هم داشته باشیم تا یک سویه به موضوع نپردازیم. همان طور که کار عکاس خبری مهم است کار آتش‌نشان، نیروی امنیتی، اورژانس و… مهم است. در این فیلم حلقه اول آدم‌های مرتبط با حادثه مجلس را جلوی دوربین آوردم.»

ساتیار امامی-کثیریان.شرح یک عکس.خانه هنرمندان

این کارگردان اضافه کرد: «این مستند در جشنواره سلامت پذیرفته نشد اما وقتی آقای ایازی که خودشان نظامی بودند فیلم را در اکران خصوصی دید گفت: فیلم بسیار تاثیرگذار است و حتما باید نیروهای امنیتی ببیند. من در خود قصه از ماجرای عماد غافل نشدم و پیگیری سلامت بچه در این فیلم بسیار مهم است. بیماری او در فیلم دنبال می‌شود اما وزیر بهداشت در فیلم حاضر نشد.»

در بخش دیگری از این نشست نکاتی درباره ویدئوهای استفاده شده در این مستند عنوان شد، امامی توضیح داد:«یک فیلم دو دقیقه‌ای از یکی از دوستان گرفتم. بعد از آن به چهار نفر از همکاران دیگر رسیدم که فیلم گرفته بودند. بدین ترتیب حدود ۳۰ دقیقه راش تهیه کردم و همه کسانی که به من فیلم دادند شناسنامه دارند و نام‌شان در تیتراژ آمده است. با این فیلم‌های به اندازه روایت فیلم داده تصویری داشتم و توانستم آن‌ها را تقطیع کنم و زوایای مختلف را با کمک تدوین‌گر فیلم در کنار هم برش بزنیم و در فیلم استفاده کنیم.»

این کارگردان درباره تولید فیلم اشاره داشت: «یکی از شانس‌هایی که در تولید این فیلم آوردم این بود که سلمان بهرامی از کارمندان مجلس خیلی به من کمک کرد و خود عماد هم همشهری‌ من و اهل گرگان بودند. این اتفاقات دست به دست هم داد تا «شرح یک عکس» ساخته شود. در حادثه تروریستی اهواز هم شاهد بودیم که عکس چه اندازه تاثیرگذار بود. همکاران عکاس آن واقعه را هم خیلی خوب پوشش دادند و میزان تاثیرگذاری‌شان را هم دیدیم. البته کسانی پس از اتفاقات اهواز از من پرسیدند مستند «شرح یک عکس۲» را نمی‌سازی؟ من هم جواب دادم همین یک فیلم کافی است. برای من فرد مهم است اما رسانه اهمیت بیشتری دارد.»

در ادامه این نشست امامی به مشکلات عکاسی خبری هم اشاره کرد: «عکاس خبری مشکلات زیادی دارد و هیچ وقت برای عکاس خبری فرش‌قرمز پهن نمی‌کنند. در این حوادث بحران و خطر وجود دارد. اما حرف من این است که بچه‌های رسانه شناسنامه دارند و می‌توانید با آن‌ها جور دیگری رفتار کنیم. من نیروهای امنیتی را نمی‌شناسم اما اهالی مطبوعات در دسترس هستند. کسانی که عکاسی  در شرایط بحران انجام می‌دهند با خطر مواجه هستند اما ما می‌دانیم کجا ورود کنیم و کجا ورود نکنیم. من می‌توانم حلقه ورود به بحران را شناسایی کنم.»

این مستندساز درپایان اشاره داشت: «بعد از آن که فیلم را در ۴۵ دقیقه تدوین کردیم به مجلس تلفن کردم و گفتم فیلم قرار است در جشنواره سینما حقیقت نشان داده شود گفتم آن را ببینید تا حرف و حدیثی پیش نیاید. افرادی از کمیسیون فرهنگی مجلس آن را دیدند و گفتند فیلم خوبی است اما چرا بچه‌های ما نیستند؟ گفتم شش ماه است که با مجلس تماس می‌گیرم اما کسی نیست که به من فیلمی از واقعه بدهد. در حالی که موارد موردنیازم را اعلام کردم و به ما دادند. از هنروتجربه ممنونم که این فرصت را به اهالی رسانه داد اما از بچه‌های رسانه گلایه دارم که خیلی به فیلم نپرداختند. امیدوارم مسئولان احساس کنند حضور اهالی رسانه در بحران آسیب رسان نیست و به آن‌ها کمک می‌کند.»

عکس:یاسمن ظهورطلب