هنروتجربه:اضافه شدن بخش «نگاه نو» به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر پس از دو سال حذف این بخش، موضوع گزارشی از سوی خبرگزاری مهر شده است که در آن به سراغ منتقدان و فیلم‌سازان رفته تا نظر آن‌ها را درباره بررسی آثار فیلم‌سازان اولی در یک جشنواره و آسیب‌های این حذف و اضافه شدن‌ها جویا شود.

بخش «نگاه نو» بعد از دو دوره غیبت از جشنواره ملی فیلم فجر، امسال و در سی و هفتمین دوره دوباره حضور دارد و قرار است در این دوره  ۱۰ فیلم سینمایی از کارگردانان فیلم اولی داوری شود. حذف بخش فیلم اولی‌ها از جشنواره ملی فیلم فجر با انتقادهای زیادی روبه‌رو بود ولی این انتقادها باعث نشد که دو دوره قبل تصمیم مدیران به نفع فیلم اولی ها تغییر کند و همان سال‌ها نیز دلیل محکم و حتی مشخصی درباره این تصمیم ارایه نشد و حال این بخش بازگشته است بدون اینکه مشخص شود دلیل تغییر در فراخوان مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور در سال‌های قبل چه بوده است و کسی از مسئولان هم در این باره توضیحی نمی‌دهد که چرا جشنواره ملی فیلم فجر تا این اندازه در بخش‌های استراتژیک خود که می‌تواند بر جریان فیلم‌سازی کشور تاثیرگذار باشد، دارای نوسان است.

خسرو دهقان، منتقد و عضو هیات داوران مسابقه سینمای ایران در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر درباره افزوده‌شدن دوباره بخش «نگاه نو» به سی و هفتمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر گفت:«نسبت به این تغییر و حضور بخش فیلم‌های اول در این دوره جشنواره ملی فیلم فجر هم موافق هستم و هم مخالف؛ از این جهت موافقم که امکان حضور استعدادهای جوان در جشنواره پررنگ‌تر می‌شود و اتفاق خوبی است اما مساله‌ای که با آن مخالفم این است که با حضور دوباره این بخش در جشنواره، تکلیف بخش‌های دیگر مانند سینمای مستند، کوتاه و انیمیشن چه می‌شود.»

این نویسنده و پژوهشگر سینما بیان کرد:«جشنواره ملی فیلم فجر باید محدودتر، کنترل شده‌تر و موضوعی‌تر باشد، در غیر این صورت همه از آن سهم می‌خواهند، کما اینکه طی این سال‌ها شاهد چنین اتفاقی بوده‌ایم. تاکید می‌کنم بهتر است یک جشنواره مجزا برای فیلم‌های اول ایجاد کرد که در این صورت داوری این فیلم‌ها نیز درست‌تر خواهد بود، چرا که دیگر یک کارگردان که اولین تجربه ساخت فیلم خود را دارد در کنار کارگردانی که ۴۰ سال کار کرده است، داوری نمی‌شود.»

احمد طالبی‌نژاد، نویسنده و منتقد سینما نیز عنوان کرد:«در بسیاری از جشنواره‌های معتبر جهانی بخشی را به فیلم‌های اول و دوم فیلم‌سازان اختصاص می‌دهند زیرا این باور وجود دارد که فیلم‌سازی که اولین یا دومین فیلم خود را ساخته است نباید در کنار یک فیلم‌ساز باتجربه‌ای که مثلا ۱۰ فیلم ساخته است، قرار بگیرد و یک هیات داوری، فیلم‌های آنها را مقایسه کند زیرا ممکن است فیلم‌های اول از بعضی جهات فنی و تکنیکی ضعف‌هایی داشته باشد و البته ممکن هم است که هیچ ضعفی نداشته باشد و از بسیاری از آثار فیلم‌سازان قدیمی بهتر باشد.»

او تاکید کرد جشنواره باید به فیلم‌های غیرمتعارف نیز توجه کند:«هیات انتخابی که فیلم‌ها را انتخاب می‌کند، باید از میان تولیدات سال، فیلم‌هایی که ارزش حضور در جشنواره را دارند انتخاب کند. اگر هم بخواهند بهتر قضاوت کنند بهتر است برای فیلم‌های اول و دوم هیات داوری جداگانه‌ای داشته باشند. باز هم تاکید می‌کنم جشنواره باید محل عرضه فیلم‌هایی باشد که سینماها به راحتی آن‌ها را اکران نمی‌کنند.»

نیما اقلیما که سال گذشته با فیلم سینمایی «امیر» به عنوان اولین اثر سینمایی خود در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور داشت، عنوان کرد:«دو دوره گذشته که بخش «نگاه نو» از جشنواره ملی فیلم فجر حذف شد بسیاری از فیلم‌های کارگردانان فیلم اول دیده نشد، حتی مساله جالب‌تر این است که در دوره سی و ششم جشنواره ملی فیلم فجر، فیلم «امیر» و عوامل آن حتی برای اختتامیه دعوت نشدند و این امر نشان داد که سینمای جدی چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد.»

این کارگردان با اشاره به اینکه نسبت به اضافه شدن بخش «نگاه نو» چندان خوش بین نیست، توضیح داد: «از این امر می ترسم که ایجاد دوباره بخش «نگاه نو» در جشنواره ملی فیلم فجر به این دلیل باشد که یکی از دوستان سینمایی، فرزندش فیلم دارد و با توجه به اینکه بی عدالتی بخشی از فرهنگ سینمایی ما شده است، ممکن است هر اتفاقی در سینمای ایران و در جشنواره رخ دهد.»

عباس نظام‌دوست، کارگردان فیلم سینمایی «گرگ بازی» هم که سال گذشته از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر بازماند نیز گفت:«تنها جایی که فیلم اولی‌ها می‌توانند نفس بکشند و دیده شوند، جشنواره ملی فیلم فجر است زیرا بسیاری از فیلم‌های اول امکان اکران خوب در فصل و زمان خوب را ندارند به همین دلیل فیلم‌سازان جوان برای ساخت فیلم دوم خود با مشکل مواجه می‌شوند. در چنین شرایطی می‌توان گفت که جشنواره فیلم فجر بهترین فرصت برای دیده شدن این دسته از فیلم‌ها است.»

این کارگردان جوان تاکید کرد:«فیلم‌های اول معمولا جسورانه‌تر و خاص‌تر و به سینمای روز دنیا نزدیک‌تر هستند ولی این آثار در جشنواره ملی فیلم فجر جایگاهی ندارند. کارگردانان فیلم اولی دلسرد شده و مجبورند سراغ سلیقه‌ای که سال گذشته در انتخاب فیلم‌های اول وجود داشت بروند. سال گذشته دو فیلم کمدی در بین فیلم‌های اول بود که این نوع جهت‌دهی خود یک پدیده نگران‌کننده در سینمای ایران به شمار می‌رفت.»