هنروتجربه-سحر آزاد:کارگردان انیمیشن «روباه» که تندیس گروه سینمایی هنروتجربه را در سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران دریافت کرد، با بیان اینکه انتظار نداشته جایزه را به یک انیمیشن بدهند، این جایزه را متعلق به انیمیشن ایران دانست.

تندیس هنروتجربه در مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که سه‌شنبه، ۲۳ آبان برگزار شد، به صادق جوادی برای انیمیشن «روباه» اهدا شد. این انیمیشن که جوایزی را نیز در جشنواره‌های بین‌المللی هم‌چون جشنواره سینه انیما پرتغال،جشنواره وارنا بلغارستان و.. کسب کرده است، روایت روباه جوانی است که هنگام تجربه‌ اولین عشق به دست شکارچی اسیر می‌شود. شکارچی زنگوله‌ای بر گردنش آویخته و رهایش می‌کند. روباه توانایی زندگی در جنگل، شکار و… را از دست می‌دهد و تنها راه نجاتش، اهلی شدن و بازگشت نزد شکارچی است.

جوادی که تندیس بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کوتاه را هم در بخش ملی دریافت کرد‌ه‌است، در مورد روند ساخت این اثر به سایت هنروتجربه گفت:«این کار به صورت مشترک با تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انجام شده و طی مراحل ساخت، آن‌ها کمک زیادی کردند مثلا شورای فیلم‌نامه به لحاظ مشاوره‌ها و نظریاتی که ارائه کرد، خیلی موثر بود.»

او در مورد ایده این انیمیشن عنوان کرد:«داستان این اثر برگرفته از کتاب «خواجه تاجدار» است که به زندگی آقامحمدخان قاجار می‌پردازد. آقامحمدخان عادت به شکار داشته و دوست داشته است که روباه شکار کند. ضمن اینکه می‌گویند شکار روباه خیلی سخت است. او عادت دیگری هم داشته و هنگامی که روباهی شکار می‌کرده، زنگوله‌ای برگردنش می‌انداخته است. در واقع روباه به‌تدریج محکوم به مرگ می‌شد. ما در این داستان از زاویه دید روباه به ماجرا نگاه کردیم و تم آزادی و حقوق بشر را هم به آن اضافه کردیم. جنگیدن روباه برای آزادی استعاره‌ای است که در همه فرهنگ‌ها وجود دارد و به همین دلیل از سوی مردم کشورهای دیگر هم قابل درک است.»

 به طور قطع چنین حمایت‌هایی اهمیت دارد. اصولا دیده شدن یک کار همیشه جذاب است و باعث می‌شود خستگی، از تن آدم دربرود مخصوصا زمانی که این تندیس از سوی هنروتجربه باشد که نگاه کارشناسانه‌تری دارند

جوادی سپس دریافت تندیس هنروتجربه را به‌دور از انتظار خود توصیف کرد:«گرفتن تندیس هنروتجربه برایم جالب بود. انتظار نداشتم و دریافت این جایزه برایم قابل پیش‌بینی نبود. امیدوارم برای اکران یا موضوع‌های دیگر بتوانیم ارتباط‌های بیشتری با هنروتجربه انجام دهیم.»

او در مورد تاثیر اهدای چنین تندیس‌هاییبر روند کار یک فیلم‌ساز گفت:«به طور قطع چنین حمایت‌هایی اهمیت دارد. اصولا دیده شدن یک کار همیشه جذاب است و باعث می‌شود خستگی، از تن آدم دربرود مخصوصا زمانی که این تندیس از سوی هنروتجربه باشد که نگاه کارشناسانه‌تری دارند. علاوه‌ بر آنکه رقبای من هم آثار زنده‌ای داشتند و به همین دلیل نگاه داوران برای انتخاب این انیمیشن برایم جالب بود. به اعتقاد من این جایزه تنها برای فیلم من نبود بلکه داوران این جایزه را به انیمیشن ایران دادند. برای همین نگاه آن‌ها به انیمیشن بسیار ارزشمند است.»

کاگردان انیمیشن «رویاها در یک روز» هم‌چنین معتقد است که انیمیشن و آثار خاص نیاز به حمایت بیشتری دارند تا جایگاه خود را پیدا کنند:«چراکه انیمیشن نوپاست و تا وقتی به بلوغ برسد، نیازمند توجه است و تندیس هنروتجربه، نشانه‌ای از همین حمایت است.»

انیمیشن روباه 20181113194629_0N0A6432-1

جوادی در پاسخ به این پرسش که واکنش تماشاگران نسبت به اثرش چه بوده است، توضیح داد:«وقتی بیرون از سالن با کسانی که فیلم را دیده بودند، صحبت می‌کردم بازخوردهای خوبی گرفتم حتی برخی از آن‌ها برای بار دوم به تماشای این اثر نشسته بودند. در اجرا هم سعی کرده بودم کار را با چند لایه بچینم که ممکن است برخی از لایه‌ها با یک بار دیده‌شدن حس نشوند و بسیار جالب بود که برخی می‌گفتند وقتی برای بار دوم فیلم را می‌دیدند، متوجه برخی نکات شده بودند که بار اول توجهی به آن نکرده بودند.»

به گفته جوادی بیشترین امکاناتی که در ایران برای ساخت انیمیشن وجود دارد، نیروی انسانی و افراد مستعد است و یکی از مهم‌ترین ضعف‌های موجود در این زمینه، نقش پخش کننده بین‌المللی است.

جوادی هم‌چنین عنوان کرد که این روزها مشغول بازنویسی یک فیلم‌نامه با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و ازآنجاکه هنوز این کار نهایی نشده نمی‌تواند جزئیات بیشتری درباره آن بگوید اما این اثر هم یک انیمیشن خواهد بود.