هنر و تجربه- مریم شاه‌پوری: «شماره ۳۷» به نویسندگی و کارگردانی نوسیفو دومایسا با گرفتن ساختار داستانی یکی از فیلم‌های محبوب کارگردانش یعنی «پنجره عقبی» اثر کلاسیک آلفرد هیچکاک ساخته شده؛ و البته صحنه‌ها و رویدادگاه تازه‌ای برای فیلم‌نامه در نظر گرفته شده است.

اما این طور که پیداست نتیجه استفاده از ساختار داستانی «پنجره عقبی» در منطقه‌ای فقرزده و جرم‌خیز از شهر کیپ تاون (که بسیار با محل گرینوویچ ویلیجِ اعیانی در فیلم اصلی تفاوت دارد) به یک فیلم اول چشمگیر بدل شده است که بجز یک چرخش داستانی جسورانه‌تر در این تریلر وویِریستی، با یک بازی فوق‌العاده از ستاره فیلم ارشاد علی و یک پیام اجتماعی مرتبط همراه شده است.

«شماره ۳۷» که بر اساس فیلم کوتاهی از کارگردان جوانش به همین نام ساخته شده است، داستان خلافکار خرده‌پایی است که ویلچرنشین می‌شود و وقتی نامزدش دوربینی به او می‌دهد تا سرش گرم شود(!)، او روزی شاهد یک قتل می‌شود و تصمیم می‌گیرد از قاتل باج‌گیری کند؛ نقشه‌ای که اصلاً خوب پیش نمی‌رود و همه کسانی را که دوست‌شان دارد به خطر می‌اندازد.

دومایسا که کودکی‌اش هم به فیلم‌بینی گذشت، تا زمان حضور در مدرسه سینما نتوانسته بود آثار فیلم‌سازان بزرگی چون هیچکاک را تماشا کند. او که «پنجره عقبی» را یک تریلر فوق‌العاده ارزیابی می‌کند که در مدرسه سینما درباره‌اش مطالعه کردند و شیفته‌اش شد، می‌گوید بعد از دیدن «هفت» اثر درخشان دیوید فینچر بود که بالأخره متوجه شد می‌خواهد چه‌جور فیلم‌سازی باشد.

تریلر جنایی «شماره ۳۷» که اولین نمایش جهانی‌اش را در جشنواره SXSW پشت سر گذاشت و از نهم نوامبر (هجده آبان) در ایالات متحده به صورت محدود روی پرده رفته، مورد توجه منتقدان غربی قرار گرفته است و در سایت «متاکریتیک» امتیاز میانگین ۷۸ از ۱۰۰ را بر اساس نقدهایی از نشریه‌های معتبر به دست آورده است.

  • پلی‌لیست