
آخرین موسیقی یوهان یوهانسون فقید هم واجد شرایطِ رقابت در اسکار نیست!
هنر و تجربه- رضا حسینی: اگر کسی بگویید ویژگی مشترکی بین چهار فیلم کاملاً متفاوت «کتاب سبز»، «سوی دیگر باد»، «سولو: داستانی از جنگهای ستارهای» و «مَندی» وجود دارد، احتمالاً فکر میکنیم قصد شوخی دارد! اما واقعیتِ ناخوشایند درباره این چهار فیلم این است که موسیقی متنشان، واجد شرایط رقابت برای نامزدی جایزه اسکار نیست!
این موسیقیها که اثر برخی از بهترین آهنگسازان جهان هستند، به دلایل مختلفی از رقابت آکادمی کنار گذاشته شدهاند. «مندی» که یکی از تحسینشدهترین فیلمهای سال است و در فهرستهای مختلفی از برترین آثار ۲۰۱۸ دیده میشود، بعید است که در رشته مهم دیگری مورد توجه رأیدهندگان آکادمی قرار بگیرد. این فیلم نیکلاس کیج، آخرین موسیقی متن یوهان یوهانسون فقید را در خود دارد که پیش از این، دو بار نامزد شده بود و با فیلمهای «سیکاریو»، «تئوری همه چیز» و «ورود» شناخته میشود.
جان پاول هم که از تمهای قبلی جان ویلیامز در «سولو» استفاده کرده است، از رقابت کنار گذاشته شده چون بعد از پایان مهلت شرکت در رقابت (پانزده نوامبر) به آکادمی عرضه شد! «کتاب سبز» هم که برخی میگویند از فیلمهای مهم اسکاری خواهد بود، به دلیل استفاده فیلم از تصنیفهای پیانوی دان شرلی و موسیقیهایی که پیش از این در بازار موجود بودهاند، از رقابت جا مانده است.
فیلم کاملشده اورسن ولز «سوی دیگر باد» هم به دلیل مشابهی کنار گذاشته شده است و ظاهراً مهم نبوده که میشل لِگراند بیش از دو ساعت موسیقی ارزشمند برای این فیلم ساخته است که فقط چهل دقیقهاش استفاده شده. به عبارت دیگر، موسیقی افزودهشده از منابع قبلی به فیلم، از کار یک آهنگساز برنده سه جایزه اسکار ارزشمندتر ارزیابی شده است.
- پلیلیست