هنروتجربه:سومین روز برگزاری جشنواره سینما حقیقت درحالی برگزار شد که رکورد تماشاچیان شکسته شد و برخی از آن‌ها برای تماشای فیلم مورد علاقه خود از مدت‌ها قبل در صف ایستادند.

روز سه‌شنبه، ۲۰ آذر نه تنها مستندهای خارجی با استقبال چند برابری نسبت به سال‌های قبل روبرو شدند، بلکه فیلم‌های ایرانی هم به اندازه‌ای مورد استقبال قرار گرفتند که بسیاری برای دیدن فیلم‌ها مجبور شدند در فضای خالی سالن‌ها بایستند.

یکی از فیلم‌هایی که با استقبال بسیار روبه‌رو شد، مستند «میدان جوانان سابق» ساخته مینا اکبری بود. اکبری سال‌ها تجربه روزنامه‌نگاری دارد و در نمایش فیلمش رخشان بنی‌اعتماد، فرشته طائرپور، رضا کیانیان و غزل شاکری آمده بودند. او فیلم خود را به احمدرضا دالوند، طراح گرافیک، تصویرساز و منتقد هنری که صبح سه شنبه به خاک سپرده شد، تقدیم کرد.

البته فیلم‌های تقدیمی این روز کم نبودند؛ کامران جاهدی کارگردان «سی یار» فیلمش را به رحیم ذبیحی مستندساز و زینب تبریزی کارگردان «تمام چیزهایی که جایشان خالی‌ست» فیلمش را به مهناز علیمردانی یکی از زنان حاضر در فیلم تقدیم کرد.

همچنین در این روز فیلم «آن زمستان» ساخته احمد شریف زاده که درباره یک فصل از زندگی آیت‌الله مصباح یزدی است، مورد توجه روحانیون قرار گرفت. مستند «تمام چیزهایی که جایشان خالی‌ست»، به کارگردانی زینب تبریزی نیز به دلیل استقبال بالای مخاطبان به عنوان سانس «تکرار روز» انتخاب و ساعت ۲۲ در سالن شماره ۶ نمایش داده شد. «تمام چیزهایی که جایشان خالی ست» روایتگر زندگی دو زن به نام‌های مهناز و جمیله است که هردو با سرطان پستان جنگیده‌اند.

یکی از مهمان ویژه روز سوم جشنواره هم راگو رای بود که به پدر عکاسی هند مشهور است. او که از شاگردان هنری کارتیه برسون بوده با فیلم دخترش که مستند پرتره‌ای درباره اوست به جشنواره آمده. راگو رای با دوربینی که بر گردن داشت، از مهمانان جشنواره فیلم می‌گرفت و اتفاقا پشت در بسته سالنی ماند که می خواست فیلمش را ببیند.

علیرضا رضاداد و  سیدسلیم غفوری مدیر شبکه مستند هم از دیگر مهمانان سومین روز جشنواره بودند.

جشنواره سینما حقیقت (1) سینما حقیقت2

علیرضا تابش:نمایش آثار روز سینمای مستن مطالبه علاقه‌مندان سینما است
علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: «جشنواره سینماحقیقت وارد ایستگاه دوازدهم شد و امسال شاهد نمایش گزیده فیلم‌ها در دوازده مرکز استان و نقاط مختلف کشور هستیم که اتفاق خوشایندی است و  نشان می دهد که نمایش آثار روز سینمای مستند در کشور به یک مطالبه بین علاقه‌مندان سینما در سراسر کشور تبدیل شده است.»

علیرضا تابش با ابراز خرسندی از صف‌های طولانی علاقه‌مندان به سینمای مستند که برای تماشای فیلم‌های مورد علاقه شان وارد سالن می‌شوند گفت:« در این بین شاهد حضور علاقه‌مندان شهرستانی هم هستیم که از نقاط دوردست آمدند تا فیلم‌های مورد علاقه‌شان را در محل برگزاری جشنواره ببینند که همه این‌ها نشانه‌های خوب و ارزشمندی از رشد و توسعه فرهنگی در کشور ما است.»

او با اشاره به این که ریشه‌های سینمای ملی ما از آبشخور سینمای مستند تغذیه می‌کند،توضیح داد:«جشنواره سینماحقیقت مخاطبان فهیمی دارد که به طور جدی فیلم‌ها را دنبال می‌کنند و برای من به عنوان مدیر سینمایی جالب است، چون اغلب فعالان فرهنگی به دنبال فیلم‌های جشنواره فیلم فجر هستند، در حالی که امسال بیش از پانزده نفر از دوستان در رشته‌های مختلف از سیاستمدار، روزنامه نگار،مدیر اجرایی، سوالاتی درباره این جشنواره داشتند و من راهنمایی کردم. این استقبال به این دلیل است که سال‌های گذشته فیلم سازان مستند توانستند روی مخاطبان اثرگذار باشند به همین دلیل هر سال افکار عمومی در تقویم سالانه انتظار جشنواره مستند را می کشند.برای آینده این جشنواره به عنوان یک نهاد جدی و موثر در فرهنگ بصری کشور آرزوهای خوب دارم و معتقدم سینمای ملی ما مدیون سینماگرانی است که سال‌های سال آثار مهمی را در سینمای مستند خلق کردند ،نسل نو را پرورش دادند و برای ما مستند را به گونه ی مهم سینمایی‌ در کشور تبدیل کرده‌اند.»

آغاز به کار بخش بازار فیلم
در سومین روز از برگزاری جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت بخش بازار فیلم بین‌الملل با حضور برونو بتاتی، تهیه‌کننده سینما از کشور شیلی برگزار شد. این بخش در روزهای آتی میزبان سینماگرانی از کشورهای آمریکا و آلمان خواهد بود.همچنین در اولین روز بازار فیلم مستند، النا سوبیرا روکا، مدیر فرهنگی و برنامه‌ریز جشنواره مستند بارسلون، درباره جشنواره مستند بارسلون اسپانیا و آنا میلوسی، مدیر روابط عمومی و برنامه ریز جشنواره تسالونیکی یونان از جشنواره مستند تسالونیکی گفتند. آنا میلوسی با اشاره به این مطلب که جایزه اول این جشنواره سال گذشته به کار مشترکی از ایران و فرانسه تعلق گرفت؛ گفت:«تا روز یکشنبه فیلم‌سازان وقت دارند تا فیلم و یا لینکی از فیلم را در دسترس او قرار دهند تا برای جشنواره بعدی مورد بررسی قرار بگیرند.»

تحمل المان‌ها و نیروهای طبیعی
اریک اشپیتزر مارلین، تکنسین صدا در نخستین کارگاه «نقش صدا در فیلم مستند؛ضبط صدای سر صحنه، رویکردهای تکنیکی، بایدها و نبایدها»، فیلم «الماس سفید» اثر ورنر هرتزوک را برای هنرجویان اکران کرد. فیلمی که خود او در آن با این فیلم‌ساز همکاری کرده بود.
او در بخشی از این کارگاه گفت:«در ابتدا باید تاکید کنم بحث طراحی صدا بیشتر بحثی فلسفی است تا تکنیکی و صحبت کردن از تکنیک و پرداختن به آن ساده‌ترین بخش کار یک صدابردار یا طراح صدا است. آن چه در طراحی صدا برای من اهمیت دارد، جنبه روانشناختی، فیزیکی و فلسفی این مقوله است. همواره از خودم یک سوال ابتدایی می پرسم این که وقتی برای ساخت یک مستند آماده می‌شویم به چه مسائلی باید بیندیشیم. اولین سوالی که برای من به وجود می‌آید این است که کجا قرار است کار کنم؟ این مسئله جنبه سیاسی ندارد بلکه بیشتر به جنبه‌های توپوگرافیک و جغرافیایی می‌پردازد. یک صدابردار باید بداند کدام المان‌ها و نیروهای طبیعی را باید تحمل کند و در برابرشان بیاستد. وقتی ما می‌دانیم قرار است به استوا برویم این جغرافیا است که تعیین می‌کند ما باید چه ابزاری را با خود ببریم.»

جشنواره سینما حقیقت (3) جشنواره سینما حقیقت (2)
مستند برتر روز سوم
مستند «جوکر» به کارگردانی سجاد ایمانی به عنوان فیلم برتر از نگاه تماشاگران در پایان سومین روز جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» معرفی شد.

به گزارش جشنواره سینما حقیقت،پنج فیلم برتر از نگاه تماشاگران این جشنواره تا پایان نمایش‌های روز سه‌شنبه ۲۰ آذرماه به این شرح اعلام شد:

رتبه اول: «جوکر» (سیاه زخم) کارگردان: سجاد ایمانی، تهیه‌کنندگان: سجاد ایمانی، رضا شریفی

رتبه دوم: «آنجا که باد می‌وزد» کارگردان و تهیه‌کننده: مینا مشهدی‌مهدی

رتبه سوم: «آواز جغد کوچک» کارگردان: مهدی نورمحمدی، تهیه‌کنندگان: مهدی نورمحمدی و صدیقه خدایی

رتبه چهارم: «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» کارگردان: فتح‌الله امیری، تهیه‌کننده: محمد علاء

رتبه پنجم: «اسرار دریاچه» کارگردان و تهیه‌کننده: آرمین ایثاریان

این نتایج مجموع آرای تماشاگران «سینماحقیقت» طی سه روز ابتدایی جشنواره است.