هنروتجربه:یکی از کارگردان‌های بسته «زمستانه فیلم کوتاه» عنوان کرد که قبلا عادت بر این بود فیلم کوتاه را مجانی باید دید اما ارائه بسته فیلم‌های کوتاه باعث ایجاد یک چرخه اقتصادی در موضوع فیلم کوتاه شده است.

نشست نقد و بررسی «زمستانه فیلم کوتاه» شامل مجموعه شش فیلم با حضور محمد روحبخش، کارگردان فیلم کوتاه «تو هنوز اینجایی» و میرعباس خسروی‌نژاد کارگردان فیلم کوتاه «فروزان» در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

میرعباس خسروی‌نژاد درباره نمایش فیلم کوتاهش در گروه سینمایی هنروتجربه گفت:«گروه سینمایی هنروتجربه، بستری از همکاری و هماهنگی را فراهم کرده است تمام فعالیت‌های پخش این بسته با خود فیلم‌سازان است. پخش فیلم‌های کوتاه به صورت گروهی دارای مزیت‌های متعددی هم‌چون ایجاد ساختار و نظام بخشی برای فیلم‌های کوتاه است که باعث می‌شود معایب این‌طور پخش دیده نشود. در سیستم جدید بیشتر از آنکه فیلم‌ها مهم باشند فیلم‌سازها مورد توجه قرار می‌گیرند اینکه آیا فیلم‌سازها می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند، در این شیوه پخش بسیار کلیدی است همچنین در طول چند ماه گذشته در کنار دوستانی که بودیم علاوه‌بر فراگرفتن کار گروهی تجربه‌های زیادی را نیز کسب کردیم و بدون تردید نسبت به چهار ماه قبل بسیار پخته‌تر شدیم.»

او در پاسخ به این‌که چطور سوژه یک زن تنها با ترس دزدی گوسفندانش در فیلم کوتاه«فروزان» مورد توجه جشنواره‌های بین‌المللی قرار گرفتهاست، گفت:«هیچ موقع فکر نمی‌کردم یک سوژه محلی را چگونه می‌توان بین‌المللی کرد اما در حال حاضر به این تجربه دست پیدا کرده‌ام که هنگام نوشتن و با استفاده از یک زبان بومی، چگونه یک سوژه محلی را برجسته کنم. برگ برنده فیلم «فروزان» این بود که مخاطب با سوژه فیلم که خانواده بود به خوبی ارتباط برقرار کرد. از طرفی اگر بر مبنای موضوعاتی نظیرخانواده، زن، کودک و محیط زیست فیلم ساخته شود با استقبال خوب مخاطب در دنیا مواجه خواهد شد و «فروزان» بیشتر از آنکه در داخل کشور مورد استقبال قرار بگیرد در خارج از کشور مورد توجه و اقبال عمومی قرار گرفت.»

به گفته خسروی‌نژاد حسن فیلم «فروزان» نسبت به سایر فیلم‌های دیگر این است که شخصی‌ترین سوژه‌ای است که به خوبی آن را حس کرده بود و مادرش آنقدر آن را تکرار کرده بود که به خوبی می‌دانست باید چکار کند.

او به سختی‌های نمایش فیلم در خارج از کشور هم اشاره کرد:«در بحث بین‌المللی درباره «فروزان» مشکل جدی که وجود داشت فهماندن آن به مخاطب با زبان بین‌المللی و ترجمه آن و فهم مخاطب بود.»

فیلمهای کوتاه زمستانه 4

به گفته خسروی‌نژاد او در هنگام نوشتن ابتدا به گنجینه خاطرات خود و اعضای خانواده‌اش مراجعه کرده‌است. این کارگردان سپس در پاسخ به سوالی پیرامون پروسه تولید توضیح داد:« پیش تولید این فیلم حدود دو ماه طول کشید. در روستاهای مختلف جست‌وجو کردیم تا  فضای مدنظرمان را پیدا کنیم و بدون هیچ تغییری همان فضا را به نمایش بگذاریم. در واقع مثلا طویله‌ای که در فیلم نشان داده می‌شود به همان حالت اولیه خودش است و ما در شکل اولیه آن هیچ دستی نبردیم. از طرفی پیش تولید ما خیلی طولانی بود و هفت شب هم فیلم‌برداری طول کشید.»

او افزود که بعد از ساخت «فروزان»، فیلم حدود یک سالی دست پخش‌کننده بود و هیچ اتفاقی به جز شرکت در جشنواره ازمیر برای آن نیفتاد از این رو، روزی ۱۷ الی ۱۸ ساعت وقت گذاشته استتا پخش را از طریق دوستان یاد بگیرد.

او ادامه داد:«کارگردانی «فروزان» را بسیار دوست دارم اما در فیلم‌نامه آن نکات زیادی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. سه بخش فیلم‌برداری، بازی و کارگردانی «فروزان» با بازخورد خوبی از سوی مخاطب مواجه شد.»

محمد روحبخش، یکی از کارگردان‌های فیلم کوتاه «تو هنوز اینجایی» نیز در این نشست در خصوص نمایش فیلمش در گروه هنروتجربه گفت:«دو راه برای دیدن فیلم کوتاه توسط مخاطب وجود دارد. یکی جشنواره‌ها هستند که در یک بازه زمانی با شور برگزار و سپس هم تمام می‌شود و یکی هم ارائه بسته‌ای از فیلم‌های کوتاه است که نکته برجسته‌اش اکران آن در تمام شهرها به صورت یک بازه زمانی طولانی مدت است که باعث می‌شود طیف عظیمی از مخاطبان آن را مشاهده کنند. از طرفی فرهنگی را ایجاد می‌کند که برای فیلم کوتاه مثل فیلم بلند نیز باید بلیت خرید و آن را دید. زیرا قبلا عادت بر این بود که فیلم کوتاه را مجانی باید دید که این رویه باعث ایجاد یک چرخه اقتصادی در موضوع فیلم کوتاه شده است و به صورت ناخود آگاه باعث رشد بیشتر این فیلم‌ها می‌شود.»

فیلمهای کوتاه زمستانه 5

او در پاسخ به این سوال که نمایش شش فیلم در کنار هم چه نوع همکاری بین فیلم‌سازان ایجاد می‌کند، افزود: «در این شیوه ارائه گروهی فیلم‌ها تا انتهای پس تولید، هرکدام از فیلم‌سازان به طور انفرادی کار می‌کنند اما هنگام پخش فقط بر مبنای هماهنگی کارگردانان، کارها به پیش می‌رود. از طرفی ارائه یک بسته از فیلم‌ها پیشینه طولانی در سراسر دنیا دارد، همچنین تلویزیون آنقدر خط قرمزهای گوناگون دارد که امکان پخش برای برخی فیلم‌های کوتاه امکان‌پذیر نیست زیرا موضوع ممیزی در فیلم‌های کوتاه کمتر رعایت می‌شود.»

روحبخش با بیان این‌که الگوی اصلی ساخت فیلم او آثار ترنس مالیک بود، ادامه داد:«ایده اصلی فیلم «تو هنوز اینجایی» که یک نابیناست، مربوط به چند سال قبل بود. فیلم‌نامه را نوشتیم و بعد از چند بار آن را تغییر دادیم و به دلیل اینکه از نگاه ما در مرحله اول دلچسب نبود آن را کنار گذاشته و شروع به ساخت یک فیلم کمدی کوتاه به نام «بارسلونا» کردیم. سپس به فیلم‌نامه «تو هنوز اینجایی» مراجعه و با ایجاد تغییراتی در فیلم‌نامه شروع به ساخت آن کردیم. از طرفی به مدت دو ماه در طول روز من و دوستانم چند ساعت چشم‌هایمان را می‌بستیم تا به نحوی با چگونگی فعالیت نابینایان در زندگی آشنا شویم.»