هنروتجربه:محدثه حیرت و کریم امینی از بازیگران فیلم «پاسیو» درباره نقشی که در این فیلم ایفا کرده‌اند و فضای فیلم‌های هنروتجربه صحبت کردند.

تمایلم بازی در فیلم‌های تجربی است
محدثه حیرت، بازیگر فیلم «پاسیو» که اکنون در سینماهای هنروتجربه درحال اکران است، با خبرگزاری صبا گفت‌وگو کرده است. حیرت در مورد اینکه هر دو کاری که تا امروز از او اکران شده جزو آثار گروه هنروتجربه هستند و آیا خودش به ایفای نقش در فیلم‌های تجربی بیشتر علاقه دارد، عنوان کرد:«انتخاب «ائو» برای من خیلی اختیاری نبود اما در «پاسیو» بر حسب شانس چنین چیزی پیش‌ آمد. زمانی که برای بازی در فیلم «پاسیو» با من تماس گرفتند فقط متوجه شدم این فیلم اولین تجربه بلند یک کارگردان خانم است و همین مسئله برایم جذاب بود. از طرفی دیگر «ائو» اثری سینمایی محصول شهر زادگاه خود من یعنی تبریز بود و این‌که حالا پیشنهادی داشتم از تهران که در آن بازیگران حرفه‌ای و شناخته‌شده حضور داشتند، مهم بود.»

او در مورد حضورش در فیلم‌های تجربی افزود:«اینکه «پاسیو» هم فیلمی در فضای هنروتجربه بود کاملا اتفاقی و یا بهتر بگویم به‌مثابه یک شانس بود. واقعا از این اتفاق خوشحالم چرا که به نظرم فیلم‌های تجربی نگاه متفاوت‌تری را در خودشان مستتر دارند و از کلیشه‌‌های رایج خالی هستند. فیلم سوم کارنامه کاری من باز هم یک اثر در فضای هنروتجربه است اما فیلم چهارمی که در آن بازی کرده‌ام، مربوط به سینمای بدنه است. معتقدم بازی در فیلم‌های تجربی و سینمای بدنه باهم تفاوت‌‌هایی دارند و همچنان تمایل دارم در فیلم‌های تجربی بازی کنم.»

حیرت سپس به تفاوت فیلم‌های تجربی با دیگر آثار سینمایی اشاره کرد:«در فیلم‌های تجربی همان‌طور که از اسمشان پیداست، می‌توانی تجربیات جدیدی کسب کنی و دست به تجربه کردن بزنی و از این حیث کاملا جذاب است، در این‌گونه فیلم‌ها استعداد و خلاقیت خود بازیگر بیشتر دخیل است اما در سینمای بدنه بازیگر محدودتر است و باید آنچه را در فیلم‌نامه و مد نظر کارگردان وجود دارد ، ایفا کند و آنقدر مجال تجربه کارهای جدید نیست. البته من در آثار هنروتجربه هم در تعامل و بنا به نظر کارگردان جلو می‌روم اما خودتان بهتر می‌دانید که هنروتجربه شرایط بهتری را برای کشف و شهود جدید در دنیای هنر فراهم می‌کند، به همین سبب فضای فیلم‌های هنر و تجربه برایم بسیار خوشایند است.»

او در مورد نقشی که باید در «پاسیو» بازی می‌کرد، گفت:«فیلم‌نامه روزهای اول به‌صورت دیگری بود، بعد از این‌که از سفر برگشتم با فیلم‌نامه‌ای مواجه شدم که تفاوت پیدا کرده بود و اتفاقا این تفاوت جهت مثبت داشت. فیلم‌نامه دوم برای من به‌مراتب شیرین‌تر و جذاب‌تر بود چرا که از کلیشه‌‌های رایج خالی شده بود. فیلم‌نامه اول بار عاشقانگی زیادی داشت اما در فیلم‌نامه دوم یک دوراهی برای شخصیت مینا شکل گرفته بود و حالا عشق و تنهایی کنار هم دیده می‌شدند و معنا می‌گرفتند. این نکته برایم بسیار مهم بود، آنقدر که بعد از خواندن فیلم‌نامه دوم از خانم بحرالعلومی به‌خاطر ایجاد این تغییرات تشکر کردم. در فیلم‌نامه دوم شخصیت مینا ابعاد بیشتری پیدا کرده بود و به‌نوعی دوقطبی بود و میان تنهایی و انتخاب عشق مردد و درگیر بود، همین موضوع باعث شد من جای بازی بیشتری داشته باشم.»

پاسیو (3)

شخصیتی متفاوت از نقش‌های پیشین
 کریم امینی، دیگر بازیگر«پاسیو» نیز در گفت‌وگویی با صبا در مورد شباهت نقشی که در «پاسیو» داشت با نقش‌های پیشین خود گفت:«از صفر تا صد «پاسیو» به این نکته فکر کردیم که این شخصیت به کاراکتر‌‌هایی که من قبلا بازی کردم، شبیه نشود. شخصیتی که در «آبنبات چوبی» ایفای آن را بر عهده داشتم به‌مراتب انسانی برون‌گرا‌تر از این شخصیت بود. اما کاراکترم در «پاسیو» بسیار درونی است، از جنس کسانی که هنوز هم در این اجتماع هستند، کمتر با آدم‌‌های این روزگار به‌خصوص با جوانان ارتباط برقرار می‌کنند و به سبب نوع زندگی همیشه درگیر کار بودند و خودشان را درگیر مولفه‌‌های زندگی امروزی و مدرن نمی‌کنند؛ انگار بیش از آن‌که با انسان رفیق باشند با پرنده رفاقت دارند.»

او در پاسخ به این پرسش که برای ایفای کاراکتر‌‌ها از مابه‌ازای بیرونی آن وام می‌گیرید، عنوان کرد:«برای ایفای کاراکتری که به خود من نزدیک باشد، طبیعتا کمی از خودم وام می‌گیرم و تا حدی هم به‌دنبال مابه‌ازای بیرونی برای آن می‌گردم. اما برای بازی کاراکتری از خودم دور باشد مثل شخصیت یک چریک که در سریال «رنج پنهان» ایفا کردم، از شنیده‌ها، منابع و اطلاعاتی که در رابطه با این جنس شخصیت‌‌ها موجود است، بهره می‌گیرم چرا که طبیعتا در حال حاضر مابه‌ازای چنین فردی را در جامعه نداریم. اما شخصیتی را که در «پاسیو» ایفا کردم برای حال حاضر جامعه است. مابه‌ازایی برای آن داشتم، کمی از خودم به آن اضافه کردم و درنهایت با تعامل با کارگردان و اهل فن به چنین شخصیتی رسیدم.»

امینی همچنین در مورد وضعیت اکران فیلم در گروه هنروتجربه گفت:«این فیلم اساسا برای گروه هنروتجربه ساخته شد و به جهت نوع نگاهی که در محتوا و فرم آن وجود داشت و این‌که مخاطب را به تعمق وا می‌دارد، گزینه چندان مناسبی برای اکران در گروه آزاد نبود. به هر حال فیلم‌های اکران آزاد وجه سرگرم‌کننده دارند و از مولفه‌‌های مشخصی در ساخت آن آثار بهره می‌گیرند تا عموم مخاطب را درگیر کنند اما «پاسیو» یک فیلم تجربی است و نگاه خاص‌تری در ساخت آن لحاظ شده بود. به نظرم زحمات ما آن‌طور که باید دیده نشد.»

او ادامه داد:«فیلم در جشنواره جهانی سیمرغ گرفت و از این حیث برای خانم بحرالعلومی خوب بود اما برای من به‌عنوان بازیگر که انرژی قابل توجهی را صرف ایفای این شخصیت کردم، اتفاق خوبی نیفتاد. به هر حال بازیگر یک کاراکتر را انتخاب می‌کند و برای آن زمان و انرژی می‌گذارد تا دیده شود. دوست داشتم این فیلم و شخصیت بیشتر دیده شود تا پیشنهادات جذاب‌تری هم در ادامه برایم مطرح شود. البته بخشی از این اتفاق به این موضوع برمی‌گردد که من این اواخر در مقام کارگردان هم در سینما فعالیت کردم. وقتی یک بازیگر دست به فیلم‌سازی می‌زند ناخودآگاه یک گاردی نسبت به او گرفته می‌شود، این اتفاق برای بازیگر خطرناک است.»