هنروتجربه- رضا حسینی: درام مستقل و هنری «گذرِ روزِ طولانی به شب» به کارگردانی بای گَن در گیشه سینماهای چین به‌سرعت در حال بدل شدن به یک بلاک‌باستر است و جالب این‌که فیلم هنوز اکران نشده است! به گزارش سایت «China.org» هنوز شش روز مانده به نمایش عمومی فیلم، بلیت‌هایی به ارزش صد میلیون یوان (معادل پانزده میلیون دلار) پیش فروش شده‌اند.

این میزان فروش از آن‌جایی اهمیت بیش‌تری هم دارد که در مدت زمان مشابه، بلاک‌باسترهای اخیری مانند «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت»، «پری دریایی» و «کارآگاه شهر چینی‌ها ۲» نتوانستند به چنین رقمی در پیش‌فروش بلیت‌های‌شان برسند. تحلیلگران می‌گوید «گذرِ روزِ طولانی به شب» با چنین آماری می‌تواند در روز آغاز نمایش عمومی‌اش یعنی ۳۱ دسامبر، از مرز فروش چهارصد میلیون یوان (۵۸ میلیون دلار) عبور کند.

این فیلم دومین تجربه کارگردانی بای گن است که پیش از این «کایلی بلوز» را ساخته است و البته باید گفت که هیچ ربطی به نمایش‌نامه یوجین اونیل با همین نام ندارد. «گذر روز طولانی به شب» در ماه مه در جشنواره فیلم کن روی پرده رفت و با تحسین گسترده منتقدان روبه‌رو شد. داستان فیلم هم درباره مردی است که پس از دوازده سال به زادگاهش برمی‌گردد تا زنی را پیدا کند.

این فیلم با این‌که اثر یک فیلم‌ساز چینی است اما در زمره آثاری قرار می‌گیرد که معمولاً در گیشه با چنین استقبال رکوردشکنی از سوی تماشاگران روبه‌رو نمی‌شوند. این فیلم شباهتی به اکشن‌های محبوب چینی‌ها ندارد اما موضوع جالب درباره‌اش این است که از نیمه راه، سه‌بعدی می‌شود و یک سکانس‌پلان ۵۹ دقیقه‌ای دارد.

در گزارش و تحلیل گیشه، یکی از دلایل موفقیت زودهنگام «گذر روز طولانی به شب» نحوه تبلیغات و بازاریابی‌اش ذکر شده است. البته عنوان چینی فیلم هم «آخرین شب روی زمین» است که به اعتقاد برخی تحلیلگران، باعث تصور اشتباه بعضی از سینماروها شده است! این فیلم سال آینده در سینماهای ایالات متحده روی پرده می‌رود.

  • ایندی‌وایر