هنروتجربه- رضا حسینی: متأسفانه ۲۰۱۸ سالی نبود که رابرت زمکیس جایگاه خودش به عنوان یکی از بهترین فیلم‌سازان فعال در سینما را استحکام ببخشد. او با این‌که برخی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما را در کارنامه دارد اما امسال یکی از بدترین فیلم‌ها را در اکران داشت (که بزرگ‌ترین شکست تجاری سال را رقم زد)؛ درام فانتزی‌ای با عنوان «به مارون خوش آمدید» که استیو کارل، لِسلی مان و دیانه کروگر نقش‌های اصلی آن را بازی کرده‌اند.

با این حال، اگر زمکیس بتواند دوباره یکی از دو فرنچایز کلاسیک خود – به عنوان مثال سه‌گانه «بازگشت به آینده» (۱۹۸۵-۸۹-۹۰) و «چه کسی برای راجر ربیت پاپوش دوخت؟» (۱۹۸۸) – را زنده کند، بی‌شک طرفداران با آغوش باز پذیرای او خواهند بود. او در گفت‌وگوی تازه‌ای با «یاهو» به بهانه نمایش فیلم جدیدش، با این سؤال هم مواجه شده است که چرا سراغ فرنچایز محبوب «بازگشت به آینده» نمی‌رود که در یک نظرسنجی تازه هم تماشاگران به‌شدت خواهان و کنجکاو احیای آن بوده‌اند؟

قبل از هر چیز بهتر است با یک فلاش‌بک یادآوری کنیم که قرارداد رابرت زمکیس و باب گِیل، شامل بندی است که تا پایان عمرشان اجازه نمی‌دهد فیلمی بدون تأیید آن‌ها به این مجموعه اضافه شود! و البته که آن‌ها تا پیش از این تمایلی هم به این کار نداشتند. در هر صورت، زمکیس در مواجهه با شیفتگی تازه طرفداران چنین گفته است: «…هواداران خواهان فیلم‌های بیش‌تری هستند اما حتماً متوجه می‌شوند که «چنین امکانی وجود ندارد». البته این حرف با «چنین کاری انجام‌نشدنی است.» تفاوت دارد ولی نتیجه یکی است! و در نهایت فیلمی به مجموعه «بازگشت به آینده» اضافه نخواهد شد.»

در این شرایط، زمکیس با بازگشت به یک جهان سینمایی محبوب دیگر در کارنامه‌اش، مخالفتی ندارد و دوست دارد فیلمی در ادامه «چه کسی برای راجر ربیت پاپوش دوخت؟» بسازد. اما مسأله این است که فیلم‌نامه این دنباله هم سال‌هاست که در دیزنی خاک می‌خورد و زمکیس فکر نمی‌کند با شرایط حاکم بر این کمپانی و این روزگارش، خبری از تولید این فیلم بشود: «…نمی‌دانم «راجر ربیت» در کجای جهان اهالی دیزنی قرار می‌گیرد، چون شاهزاده‌ای ندارد… البته یک فیلم‌نامه قوی دارد اما انگار این چیزها در حال حاضر برای آن‌ها اهمیت ندارد…»

این طور که پیداست فعلاً باید با تجربه‌های جدید رابرت زمکیس سر کنیم و این‌که دوست دارد مستندهای فوق‌العاده را به فیلم برگرداند و اقتباس‌هایی پر از جلوه‌های رایانه‌ای و دیگر زیاده‌روی‌ها را در کارنامه‌اش ثبت کند. البته همین‌ها هم خالی از لطف نیستند اما با انتظار سینمادوستان بسیار فاصله دارند.

  • پلی‌لیست