هنروتجربه-کامبیز حضرتی: نشست نقد و بررسی فیلم‌های «زمستانه فیلم کوتاه» در خانه هنرمندان برگزار شد. در این نشست مجید برزگر فیلم‌ساز، سهیل امیر شریفی، میرعباس خسروی نژاد، پریسا گرگین، سالم صلواتی، کتایون پرمر، محمد روحبخش از فیلم‌سازان این مجموعه فیلم و کیوان کثیریان منتقد سینما حضور داشتند.

مجید برزگر در ابتدای این نشست درباره فضای اکران و شرایط امروز فیلم کوتاه عنوان کرد: «خوشحالم که سومین دوره جدید اکران فیلم کوتاه در هنروتجربه که با عید شروع و با تابستان ادامه داشت اکنون به زمستانه فیلم کوتاه رسیده است. فیلم‌های این سه مجموعه فوق‌العاده هستند و نشان از یک سینمای پیشرو در ایران می‌دهد. فیلم کوتاه در کنار مستند بخش تازه و جذابی از سینمای ایران است که خیلی مهم‌تر از سینمای جریان اصلی عمل می‌کند و این جنس از سینما از دهه پنجاه با سینما آزاد و سپس با کانون پرورش فکری تا به حال ادامه دارد.»

او افزود: «در دوران ما هنوز سینمای دیجیتال رواج نداشت و امروز آن ذوق زدگی دیجیتال فروکش کرده است.یادم است که برای کارگردانی یک فیلم کوتاه هشت ماه در نوبت فارابی بودم تا دوربین بگیرم. وقتی به دیجیتال رسیدیم با ذوق زدگی همراه بودیم اما دوران جدید از این ذوق زدگی گذشته و میراث دار این سینما است و تنها به فیلم خوب وفادار است.»

سهیل امیر شریفی: بودجه نداشتیم
سهیل امیر شریفی کارگردان «دیدن» درباره تولید این فیلم بیان کرد: «تولید این فیلم از روز اول تا نسخه‌ اصلاح رنگ شده تماما چهارده روز طول کشید. روز سوم مرداد سال نود و چهار فیلم‌نامه‌ای که حدود هشت روی متن کار کرده بودم، تمام شد.من وسواس بیمارگونه‌ای روی فیلم‌نامه دارم. نگاهی به فراخوان جشنواره فیلم کوتاه تهران کردم و دیدم آخرین مهلتش هفدهم مرداد است. یعنی دقیقا چهارده روز. تولید فیلم بسیار ساده بود و یک روز و نیم طول کشید، چون بودجه‌ای نداشتیم و فیلم با هزینه یک میلیون تومان ساخته شد.»

کیوان کثیریان درباره این فیلم بیان کرد: «ایده مرکزی «دیدن» جذاب است. عنصر غایبی وجود دارد که اطلاعاتش از ما بیشتر است و به صحنه حاکم است. سپس دختری را می‌بینیم که مجری دستورات اوست. این غیاب آدم قدرتمند و منحنی دختر و تصمیم نهایی در فیلم درست از آب درآمده و تم آن تحقیر و انتقام است.»

مجید برزگر نیز درباره این فیلم گفت: «سهیل امیر شریفی امسال با «گسل» در جشنواره فجر حضور دارد و ایده آن درخشان و فیلم کوتاهی است. «دیدن»خواسته‌های ما از فیلم کوتاه را برآورده می‌کند اما فیلم از یک تصمیم تصویری رنج می‌برد و کیفیت فنی آن لطمه دیده اما فیلم از لحاظ فیلم‌نامه آن درخشان و گسترش داستان آن خوب است.»

میر عباس خسروی نژاد: براساس داستانی واقعی فیلم ساختم
میرعباس خسروی نژاد کارگردان«فروزان» درباره این فیلمش عنوان کرد: «ما در روستا زندگی می‌کردیم وایده «فروزان» بر اساس یک داستان واقعی نوشته شده است که برای مادرم اتفاق افتاده بود. خیلی سعی می‌کنم موقع نوشتن یک فضای محدود زمانی را انتخاب کنم و به آن عمق بیشتری بدهم. در «فروزان» هم با این شیوه بهتر می‌شد به این هدف برسم. البته که خیلی کار سختی است و خیلی باید مواظب ریتم باشی. «فروزان» اولین تجربه جدی من در پخش بین‌المللی بود و در این مدت خیلی یاد گرفتم. «فروزان» در حدود ۴۰ جشنواره انتخاب شده و شش جایزه بین‌المللی گرفته است. برای من جالب بود که این جوایز به عوامل فنی هم مثل طراحی صدا و فیلم‌برداری هم رسیده است.»

کیوان کثیریان درباره این فیلم توضیح داد: «فیلم کوتاه «فروزان» یک ایده مرکزی دارد و بخشی از قصه در ذهن مخاطب ساخته می‌شود. یک موقعیت ترسناک برای یک خانواده بی‌سرپرست رخ می‌دهد و یک تهدید بیرونی آن جا را تهدید می‌کند. فیلم از این بابت فیلم موقعیت است.»

مجید برزگر نیز درباره این فیلم گفت: «این فیلم پس از «نسبت خونی» کلاسیک‌ترین فیلم این مجموعه است. هول قصه در اجرا هم وجود دارد اما فیلم می‌توانست در نور و صدا بهتر باشد. این فیلم در کارگردانی و دکوپاژ فرم کلاسیک دارد و از مولفه‌های فیلم ژانر استفاده می‌کند.»

پریسا گرگین: امیدوارم هرکس بتواند فیلم خودش را بسازد
پریسا گرگین کارگردان «و می‌گذریم …» دیگر کارگردان حاضر در این نشست بود. او در مورد ایده فیلم توضیح داد:«این فیلم در ابتدا برای جشنواره صدثانیه ساخته شد و تم اخلاق داشت. بعد از این که فیلم در جشنواره حضور پیدا کرد چون من راش داشتم زمان آن را به دو دقیقه و پنجاه و پنج ثانیه رساندم. این فیلم مبتنی بر اتفاقی است که برای خود من واقع شد و مورد دزدی وضرب و شتم قرار گرفتم اما هیچ واکنشی از طرف مردم ندیدم. این فیلم واکنش نشان دادن یا ندادن در این شرایط را هم مورد واکاوی قرار می‌دهد. من از مینا ساداتی و بابک حمیدیان خواستم که در این فیلم حاضر شوند و جداگانه با آن‌ها تمرین کردم اما یک روز بیشتر آن‌ها را در اختیار نداشتم.»

او اضافه کرد: «بیست سال است که در سینما حضور دارم. سینما خوانده‌ام و دستیارو برنامه‌ریزی کردم. اما مناسبات سینما از سال ۹۰ در سینمای ایران عوض شده است و انگار دوست دارند فقط کمدی‌های بفروش و فیلم‌های نه چندان عمیق اجتماعی ساخته شود. امیدوارم این فضا برچیده شود تا هرکس بتواند فیلم خودش را بسازد.»

مجید برزگر درباره این فیلم گفت: «فیلم نمی‌خواهد مسئله فیلم‌سازی در فیلم کوتاه را ادامه دهد. این کار شبیه سفارش فیلم‌ساز به خودش است و می‌شود آن را درجاهای مختلف به قصد آگاهی‌بخشی نشان داد. مادری مورد دزدی قرار می‌گیرد و همه افراد در کنار او به آن مسئله نگاه می‌کنند.»

سالم صلواتی: به دنبال ساخت نسخه سینمایی فیلم هستم
سالم صلواتی کارگردان «آینه‌های پریده رنگ» در این نشست عنوان کرد: «از هنروتجربه تشکر می‌کنم که این اکران را به ما دادند و خوشحالم که این فضا ادامه پیدا کند تا فیلم کوتاه روزبه رو قد بکشد. ایده فیلم «آینه‌های پریده رنگ» در واقع ایده‌ای بود که آن را برای یک فیلم بلند در نظر داشتم اما بعدا چون انجمن به عنوان تهیه کننده وارد شد فیلم را به صورت کوتاه ساختم و در نظر دارم نسخه بلندی از آن تهیه کنم و اکنون در مرحله پرورش فیلم‌نامه است.»

او ادامه داد: «فیلم به موضوع ملاقات شرعی می‌پردازد که تا زمان خودش چندان مورد توجه قرار نگرفته بود. وجه انسانی داستان برای من اهمیت بیشتری داشت و تمام جزئیات آن در فیلم‌نامه آمده بود. نشان دادن تردید زن در موقعیتی که گرفتار آن شده برای من اهمیت زیادی داشت و امیدوارم که توانسته باشم از پس آن بربیایم.»

محمد روحبخش: از روی دست ترنس مالیک مشق سینما کردیم
در ادامه نوبت به کتایون پرمر و محمد روحبخش  دو کارگردان فیلم «تو هنوز اینجایی» کارگردان رسید. کتایون پرمر درباره این فیلم عنوان کرد: «اکران «تو هنوز اینجایی» در هنروتجربه فرصت فوق العاده‌ای برای ما است. تولید این فیلم برای من یک تجربه شیرین بود که با عوامل و گروه حرفه‌ای انجام شد و فرم فیلم دست ما را برای اجرای سینمایی کار باز گذاشت. بسیاری اشاره می‌کنند که فیلم برگرفته از ترنس مالیک و ایده‌های اوست. ما در سینما قلاب‌مان به کسانی گیر می‌کند که چنین نگاهی دارند و این برای ما ارزشمند است. هرچند که ممکن است کار بعدی ما به این فضا ربطی نداشته باشد.»

محمد روحبخش نیز درباره این فیلم توضیح داد: «پروسه فیلم برای ما ناخودآگاه بود و هرچقدر که توانستیم ناخودآگاه خودمان را قوی‌تر کردیم و چون احساس کردیم موسیقی به این فضا کمک می‌کند بسیار  از آن بهره بردیم. من و کتایون پرمر شش ماه است که درس‌مان را تمام کردیم و بدنیست که ما مشق خودمان را در سینما بنویسم و به دست ترنس مالیک نگاه کنیم. دوسال روی این فیلم کار کردیم و البته این وسط «بارسلونا» را ساختیم.»

مجید برزگر نیز درباره این فیلم گفت: «فیلم را دوست دارم. نسخه اول فیلم‌نامه را خوانده بودم و تا فیلم را ندیدم متوجه آن نشدم. فیلم درباره پشیمانی یک مرد نابینا است و به چنگ آوردن موقعیت او ونمایش آن بسیار موفق است و تدوین شجاعانه‌ای دارد و کات‌های خوبی می‌زند.»

او ادامه داد: «درباره فیلم زیاد حرف زده شده است و بسیاری آن را شبیه «درخت زندگی» ترنس مالیک می‌دانند و نمی‌دانم دلیل این عصبانیت از کجا است؟ این‌ حرف‌ها همه به سینمای مستقل گفته می‌شود و به اصطلاح مچ گیری می‌کنند درحالی که به کمدی یا فیلم های جنگی که شبیه سینمای هالیوود است چیزی گفته نمی‌شود و کسی کاری به این ندارد که کپی هست یا نه.»

کارگردان «پرویز» در پایان این نشست درباره فیلم «نسبت خونی» به کارگردانی حسین امیری دوماری و پدرام پور امیری اشاره داشت: «ایده این فیلم را متعلق به فیلم کوتاه نمی‌دانم. فیلم قصه خوبی دارد که خوب هم نوشته شده است اما بیشتر متعلق به فیلم بلند است. به همین دلیل هم آن‌ها فیلم بلند خودشان را ساختند و امسال در جشنواره فجر حضور دارند.»