هنروتجربه:کارگردان فیلم«هندی وهرمز» گفت که سعی کرده است تمام ریسک‌های موجود از جمله نابازیگر، موقعیت‌های محدود و فرار از نگاه توریستی به جزیره را در این فیلم انجام دهد.

عباس امینی، کارگردان «هندی و هرمز» در جلسه اکران و نقد و بررسی این فیلم که عصر روز شنبه ۲۲ دی در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد، در خصوص شکل‌گیری فیلم‌نامه گفت:«ایده اصلی ساخت این فیلم از مشاهده خبر ازدواج یک دختر بچه در بیرجند شکل گرفت و پس از پژوهش اولیه ساخت فیلم آغاز شد.در این فیلم سعی کردم در پوشش روایت قصه دو بچه، ازدواج کودکان مطرح شود و طبیعتا اتفاق‌های روزمره‌ای که در جامعه نیز درباره ازدواج کودکان رخ می‌دهد، بیشتر به این قصه رنگ و لعاب داد. از طرفی روایت قصه نیز در سینمای ایران ساختار پیچیده خودش را دارد زیرا شما وقتی شروع به نوشتن فیلم‌نامه می‌کنید، دو بعد جدی جنسی و سیاسی شخصیت‌ها را نمی‌توانید بنویسید، از این رو تصمیم گرفتم در ساخت آن از المان‌های سینمایی بیشتری استفاده کنم تا از طریق تصویر کمک به درک مفهوم مخاطب کنم.»

امینی در انتقاد به این موضوع که چرا در ساخت این فیلم از بازیگران مطرح استفاده نکردید،توضیح داد:«وجود بازیگر برجسته اگرچه ممکن بود به دیده شدن فیلم بیشتر کمک کند ولی معتقد بودم باور پذیربودن فیلم را کاهش می‌داد چون بازیگران مطرح با خودشان دارای پیشینه ذهنی برای مخاطب هستند. از طرفی در این فیلم که بسیار خلوت است و دو بچه در وسط یک جزیره وجود دارند هرگونه اشتباهی در انتخاب یک عنصر به طور جدی حس مخاطب را دچار لغزش می‌کند به همین خاطر سعی کردم تمام ریسک‌های موجود از جمله نابازیگر، موقعیت‌های محدود و فرار از نگاه توریستی به جزیره را در این فیلم انجام دهم.»

او با اشاره به اینکه در این فیلم نگاه به عناصر فیلم شبیه به آدم و حوا بود، ادامه داد:«یکی از دلایل انتخاب هرمز فرار از مواجهه با نگاه‌های سنتی که ازدواج را یک سنت معرفی می‌کنند نیز بود تا فقر و مشکلات اقتصادی که موضوع اصلی این فیلم است به وضوح دیده شوند، حتی در پوشش این فیلم به صورت غیرمستقیم فروش سرمایه‌ها و منابع خدادادی کشور همچون خاک هم به مخاطب معرفی شد.»

امینی بیان داشت:«حتی در شهری مثل تهران نیز پدیده ازدواج کودکان بسیار در بین خانواده‌ها رواج پیدا کرده است و در اکران‌های این فیلم در سینماهای تهران خانواده‌ها با استقبال از این فیلم اعلام می‌کردند که در گذشته تصمیم به ازدواج فرزندانشان در سنین پایین داشته‌اند که با مشاهده این فیلم، به اشتباه خودشان پی برده‌اند.»

او افزود:«قسمت آخر فیلم که هندی با لباس مدرسه و با بچه‌ای در بغل در جلو مدرسه به نمایش گذاشته می‌شود و یک روایت تلخ از نتیجه این‌گونه ازدواج‌هاست، در پی این بود که این‌گونه ازدواج‌ها مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی کشور را افزایش می‌دهند زیرا یک کودک از جنس شخصیتی هرمز و بدون اینکه پدری داشته باشد به جامعه اضافه شده است.»