هنر و تجربه- ترجمه مریم شاه‌پوری: نتفلیکس با حساب بانکی به‌ظاهر بی‌پایانش شناخته می‌شود و این غول عرصه پخش مجازی و آنلاین هرگز در صرف هزینه‌های میلیونی برای تصاحب یا تولید فیلمی، ذره‌ای تردید نشان نداده است. پس نباید برای کسی غافلگیرکننده باشد که این کمپانی همین سیاست را به گونه‌ای ویژه و رکوردشکن در خصوص «روما»ی آلفونسو کوارون هم پیاده کرده است.

در چند هفته اخیر اتفاق‌های خیلی خوبی برای «روما» افتاده است. در جوایز گلدن گلوب این محصول نتفلیکس نه‌فقط جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان را برنده شد بلکه جایزه بهترین کارگردانی هم نصیب کوارون شد. چند روز پیش هم «روما» در جوایز انتخاب منتقدان نه‌فقط جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان، بلکه جایزه بهترین فیلم را هم کسب کرد و رقبایی چون «ستاره‌ای متولد می‌شود»، «محبوب»، «کتاب سبز» و «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند» را پشت سر گذاشت.

اما دلیل این موفقیت‌ها فقط در کیفیت «روما» خلاصه نمی‌شود و سیاست‌های تبلیغاتی و معرفی نتفلیکس هم اهمیت خاص خودشان را دارند؛ سیاست‌هایی که طبق گزارش جدید «فست کمپانی» نشان می‌دهد نتفلیکس نه‌فقط تمام موانع را برای نامزدی «روما» در اسکار برداشته است بلکه آن را به یک رقیب اصلی برای کسب اسکار بهترین فیلم در مراسم ماه آینده بدل کرده است.

اما در این گزارش موارد جالبی آمده است که مستقیم به موفقیت «روما» در جوایز گلدن گلوب ارتباط پیدا می‌کنند. شاید باورتان نشود ولی انجمن مطبوعات خارجی هالیوود که مسئول برگزاری گلدن گلوب است، هدایایی را از نتفلیکس دریافت کرده است که بی‌شک این کار فراتر از جریان‌های مرسوم کمپین‌های تبلیغاتی فیلم‌های مطرح سال است!

«فست کمپانی» توضیح داده است که این هدایا شامل یک جعبه شکلات تلخ اوکسِکِن با یادداشتی به امضای یالیتزا آپاریسیو (بازیگر نقش دایه، کلئو، در فیلم) است… علاوه بر این، نتفلیکس یک کتاب رومیزی بزرگ و نفیس از «روما» و پوستر فیلم به امضای کوارون را ارسال کرده است که در خصوص مدلی که می‌خواهند پوستر نگهداری شود هم سؤال شده است تا در صورت تمایل برای‌شان قاب‌شده ارسال شود. به این‌ها اضافه کنید مهمانی‌هایی که نتفلیکس در یک استودیوی هالیوودی ترتیب داد و مثلاً میزبان یکی از آن‌ها آنجلینا جولی بود و… حساب هزینه‌هایی که صرف تبلیغات مختلف تلویزیونی شده است واقعاً جداست و به عنوان نمونه باید گفت که یک تبلیغ دودقیقه‌ای فیلم در جریان برنامه «صبح یک‌شنبه سی‌بی‌اس» ۱۷۰ هزار دلار برای نتفلیکس آب خورده است؛ و البته طبق هر سال اعضای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود به مهمانی ویژه کریسمس مدیر اجرایی نتفلیکس یعنی تد ساراندوس در خانه‌اش دعوت شدند.

اما بدیهی است که نتفلیکس برای اسکار به‌مراتب فراتر از این‌ها عمل کرده است و در گزارش آمده که بازاریاب بی‌نام دیگری به «فست کمپانی» گفته است: «هیچ تردیدی نیست که کمپین «روما» گران‌ترین نمونه بعد از کمپین «شبکه اجتماعی» است که اغلب می‌گویند چیزی در حدود ۲۵ میلیون دلار هزینه برداشت.» همه این‌ها می‌گوید که نتفلیکس می‌داند «روما» بهترین فیلم و شانس این کمپانی برای کسب بزرگ‌ترین موفقیت‌هایش در اسکار است. خدا می‌داند اگر آن‌ها با فیلمی سیاه‌وسفید و تاریخی و اسپانیایی‌زبان طرف نبودند، برای تصاحب جوایز اسکار چه‌ها که نمی‌کردند؟!

  • پلی‌لیست