هنروتجربه: نشست مطبوعاتی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر صبح امروز دوشنبه هشتم بهمن برگزار شد.

در ابتدای این نشست مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره از همراه اول به عنوان اسپانسر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نام برد و در ادامه ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره و شاهین آرپناهی مدیرکل ارتباطات همراه اول پوستر حامی مالی را رونمایی کردند.

در این نشست ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر نکاتی را پیرامون تعداد فیلم‌های جشنواره یادآور شد:« امسال بخش سودای سیمرغ ۲۲ فیلم داریم، ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو داریم، برای اولین بار سه فیلم سینمایی انیمیشن حضور دارند. سیمرغ فیلم مستند بازگشته و همین‌طور سیمرغ بهترین فیلم کوتاه. برای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم که سال‌های گذشته به صورت دستی انجام می‌شد، امسال برای دومین بار با کمک و مساعدت همراه اول سعی کردیم روش ساده‌تری را برای رای دادن به بهترین فیلم داشته باشیم. هم تعداد و هم دقت آرا بیشتر خواهد بود.»

او سپس با توجه به چهلمین سال انقلاب اسلامی افزود:«ما در اکران مردمی هم در تهران و هم در تمام مراکز استان خواهیم داشت و امسال برای اولین بار حقوق پخش اکران مردمی در تهران را در اختیار صاحبان آثار قرار خواهیم داد. افتتاحیه فردا شب (نهم بهمن) برگزار می‌شود و اختتامیه نیز طبق روال هر سال ۲۲ بهمن است. تمام سینماگرانی که در ۳۷ دوره گذشته سیمرغ گرفتند، ۱۳ بهمن در ضیافت مهمانی جشنواره شرکت می‌کنند.»

در ادامه این نشست خبری نماینده‌های رسانه‌های حاضر سوالات حود را مطرح کردند.اولین سوال درمورد حضور نداشتن «آشغال‏‌های دوست داشتنی» در جشنواره بود که ابراهیم داروغه زاده در پاسخ گفت:« درباره این فیلم چند بار صحبت شده‌است. این فیلم پروانه نمایش دارد ولی طبق قواعد جشنواره امکان حضورش در جشنواره نبوده. امیدواریم به زودی این فیلم بتواند به طور طبیعی اکران شود.»

داروغه‌زاده درباره بخش خارج از مسابقه هم عنوان کرد: «باید بگویم ما تعدادی از فیلم‌ها را به‌عنوان رزرو معرفی کرده‌ایم و آن‌ها برای حضور در بخش خارج از مسابقه باید درخواست بدهند ولی عموم فیلم‌سازان دوست دارند در بخش مسابقه حضور داشته باشند.»

او هم‌چنین  در پاسخ به این پرسش که چرا فیلمی در موضوع چهل سال انقلاب در این دوره از جشنواره حضور ندارد، توضیح داد:«سینمای ایران یکی از مهم‌ترین دستآورد انقلاب اسلامی است کدام حوزه را سراغ دارید که تا این حد موفق باشد و همزمان با اتفاقاتی که در جامعه و خارج از کشور رخ می‌دهد همراه باشد؟ انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود و سینمای ما نیز یک اتفاق فرهنگی است. سینمای بعد از انقلاب، مرهون امام و انقلاب بود و امام خمینی(ره) گفت ما مخالف سینما نیستیم، مخالف فحشا هستیم و همین مساله سبب شد تا فحشا از سینما خارج شد و سینمای امروز تبدیل به افتخار در دنیا شود.»

دبیر جشنواره سی‌وهفتم درباره بخش داوری عنوان کرد: «ما رییس هیات داوران نداریم و حرف آخر را هم هیچ فردی نمی‌زند. رای هیات داوران به‌صورت اجتماعی است و اگر در مورد ویژه‌ای نتوانند به اجماع برسند با نظر اکثریت خودشان مواجه می‌شوند. همیشه نمایش فیلم‌ها زودتر برای داوران آغاز می‌شود تا آرای دقیق را اعلام کنند و این موضوع تفاوتی با سال‌های گذشته نداشته است‌.»

داروغه‌زاده همچنین گفت: «امسال چند مسابقه فوتبال هم داریم و امیدوارم فینال را ببریم بنابراین اگر به فینال برویم در سالن رسانه ها تمهیدی اندیشیده می‌شود تا فوتبال را با هم ببینیم.»

دبیر جشنواره در پاسخ به چرایی موکول شدن شفاف سازی در ارتباط با سرمایه‌هایی که وارد سینما می‌شوند،گفت:«من از این فرصت استفاده می‌کنم و از قوه قضاییه و دادستانی کل کشور درخواست می‌کنم هرگونه اطلاعی درباره سرمایه‌های مشکوک و یا کسانی که پرونده قضایی دارند و در سینما سرمایه‌گذاری کرده‌اند به ما بگویند.قطعا وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برخورد خواهند کرد و فیلم‌های مشکل‌دار اجازه نمایش پیدا نمی‌کنند.»

پرسش بعدی در مورد فیلم هایی‌بود که از حضور در جشنواره انصراف دادند و دبیر جشنواره در این زمینه توضیح داد:«جشنواره فجر رسالت اصلی‌اش حمایت از سینماست. ما در دو سال گذشته اسامی فیلم‌هایی که در جشنواره ثبت نام می‌کنند، اعلام نکردیم تا فیلمی که بیرون ماند از نظر تبلیغاتی آسیب نبیند زیرا یک فضای رقابتی است ما به همه اظهار نظرها احترام می‌گذاریم. تمام فیلم‌سازانی که فکر کردند فیلم‌شان به جشنواره می رسد ثبت نام کردند و حتی دو فیلم که نسخه ندادند، بعد از اعلام اسامی درخواست دادند هیات انتخاب تشکیل شود و فیلم‌شان دیده شوند. نفع فیلم و سینماها برای ما ارجحیت دارد.»

متغیر بودن قوانین و مقررات جشنواره از سوال‌های مطرح شده در این نشست بود.داروغه‌زاده در پاسخ گفت:«بخشی از تغییراتی که جشنواره فیلم فجر دارد به میزان اهمیت آن برمی‌گردد. هر چقدر اهمیتش بیشتر می‌شود نظرها و رای‌های مختلفی هم پیشنهاد می‌شود و ماحصل اینها در هر دولتی که جشنواره را برگزار می‌کند، تغییراتی در آیین‌نامه جشنواره ها ایجاد می‌کند. ولی واقعیت این است که بخش سودای سیمرغ که مهمترین بخش جشنواره است در سال‌های اخیر کمترین تغییر را داشته و بخش‌های جنبی دچار تغییر شده که آن هم خوب نیست ولی بعضی تغییرات اجتناب ناپذیر است. امسال مطرح شد که پروانه سینمایی نباید ملاک فیلم اول باشد الان سال‌هاست که دیگر سینما دیجیتال شده و این قانون باید دچار تغییر شود. بعضی تغییراتی به پویایی سینما برمی‌گردد ولی درست است، هر چقدر ما در فرم فراخوان و آیین نامه کمتر تغییر داشته باشیم، بهتر است.»

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پاسخ به سوال دیگری درباره فراگیری فیلم‌های مبتذل در سینمای ایران هم گفت:« به عنوان یک مسئول نمی‌توانم سینمای ایران را این‌طور مورد هجمه قرار بدهم و بگویم که سراسر ابتذال است. امسال شما سی فیلم سینمایی می‌بینید که جزو بهترین‌ها هستند و در تعریف آثار مبتذل نمی‌گنجد. سینما برگرفته از حال جامعه است و سینماگر هم در این جامعه زندگی می‌کند. شاید شرایط روحی جامعه به این صورت است که آثار کمدی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد ولی فیلم‌های اجتماعی و سیاسی خوبی ساخته می‌شود و شاهد آن همین سی فیلم جشنواره است. ما جلوی فیلم‌سازان مستقل را نگرفته‌ایم در این یک سال و اندی که مسئولیت داشته‌ام مشکل برخی از فیلم‌های توقیفی حل شده است. در این ۱۸ ماهی که مسئولیت داشته‌ام فیلمی به خاطر مسایل اجتماعی و سیاسی دچار مشکل نشده و فیلم‌ها پروانه نمایش گرفته‌اند می‌دانم که یک سر سوزن ابتذال قابل قبول نیست ولی رسانه‌ها هم باید کمک کنند تا با ابتذال برخورد شود و به سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایش فشار بیاورید تا این گونه فیلم‌ها امکان نمایش پیدا کنند. از نظر ما همه فیلم‌ها شریف هستند و بهتر است در این گونه نشست‌ها اسمی از فیلم‌ها برده نشود.»

این نشست با رونمایی از پوستر بزرگداشت‌ها و بخش نگاه نو و تجلی اراده ملی به پایان رسید.