هنروتجربه: دوین روز جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر در سینمای رسانه‌ها با نمایش انیمیشن «آخرین داستان» آغاز شد و پس از نمایش فیلم نیز نشست خبری با حضور عوامل برگزار شد.اجرای نشست‌ را محمود گبرلو برعهده داشت.

انیمیشن«آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر یکی از سه فیلم انیمیشن راه‌یافته به جشنواره فیلم فجر است.

در نشست خبری فیلم انیمیشن«آخرین داستان»  اشکان رهگذر (کارگردان)، احسان رسول اف (تهیه کننده)، تینا پاکروان (مسول انتخاب صدا پیشگان)، مجید مظفری، اشکان خطیبی، بانیپال شومون (صدا پیشگان)، بابک ارجمند (سرپرست انیماتورها)،آرمان رهگذر (مجری طرح)، ژینوس پدرام(تدوین‌گر)، علیرضا علویان (طراحی) و ترکیب صدا حضور داشتند.

اشکان رهگذر (کارگردان) در ابتدای این نشست توضیحاتی درباره فیلم بیان کرد:«حضور در جشنواره فجر برای هر فیلمساز افتخار بزرگی است به خصوص برای فیلمساز انیمیشن. من به نمایندگی از صدها همکارم که در ۹ سال برای این کار تلاش کردند، اینجا هستم و اگر پاسخی می دهم به نمایندگی از آن‌هاست.»

رسول اف نیز با اشاره به مدت طمان طولانی تولید این انیمیشن عنوان کرد:« خوشحالیم این فرصت پیش آمد که این فیلم بعد از نه سال کار بی وقفه که من پنج سال آخر با دوستان بودم، در جشنواره اکران شود. جشنواره فجر برای این فیلم‏ها فرصت خوبی است تا با اکران فیلم خستگی عوامل فیلم از تن آن‌ها بیرون برود.»

مجید مظفری هم با اشاره به این نکته که علاقه‌ای به حضور در جشنواره امسال نداشته،گفت:« اما دیدم  دوستان ۹ سال برای آماده‌سازی این فیلم زحمت کشیده‌اند و باید حمایت شوند. البته می‌دانم مسوولان حمایت نمی‌کنند زیرا اگر می‌کردند تولید این اثر ۹ سال طول نمی کشید.جای انیمیشن در سینمای ایران خالی است.»

اشکان رهگذر، کارگردان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره دو بعدی بودن انیمیشن توضیح داد:« این جریانی است که در دنیا تغییر می‌کند و این تغییر عادت دیر یا زود به اینجا می‌رسد. تا دو دهه پیش می‌گفتند انیمیشن دوبعدی دارد نابود می‌شود اما از ۵ انیمیشنی که در اسکار وجود دارد فقط دو انیمیشن سه بعدی هستند و بسیاری گرایش به انیمیشن دو بعدی دارند. متاسفانه ما خیلی مصرف کننده انیمیشن آمریکایی هستیم.»

رهگذر در ادامه درباره موسیقی فیلم هم عنوان کرد:« شاهنامه متعلق به همه ایرانیان است و مهم بود که رنگ و بوی ایران را داشته باشد. در این انیمیشن از موسیقی جنوب تا مناطق دیگر را می‌شنوید. ما برای این اثر یک تحقیق پنج ساله را درباره موسیقی نواحی شروع کردیم و به مشاورانی دسترسی داشتیم. از مشاورانی مثل علی مغازه‌ای کمک گرفتیم تا به درستی از موسیقی در فیلم استفاده کنیم. برای موسیقی‌هایی که با آن آشنایی نداشتیم از مشاورانی کمک گرفتیم تا به تناسب آن بهترین قطعه موسیقی را داشته باشیم. جا دارد از شهرام ناظری تشکر کنم که اثر زیبایی را به ما هدیه دادند.»

بانیپال شومون هم درباره موسیقی این انیمیشن گفت: «سعی کردیم موسیقی سنتی را تلفیق کنیم و فضا را با آن پر کنیم.»

پیش از اکران در جشنواره سی‌وهفتم کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» بزرگسالان را مخاطب آن دانسته بود در این نشست هم در پاسخ به سوالی درمورد صحنه‌های خشن در این انیمشن یادآورشد:« این انیمیشن برای بزرگسالان ساخته شده و افراد بالای ۱۳ سال می توانند آن را ببینند و انیمیشن های خشن‌تری هم در انیمیشن در کشورهای دیگر ساخته شده است.»

این کارگردان سپس درباره فاصله انیمیشن ایران با دنیا توضیح داد: «اگر بخواهیم سینمای مستقل انیمیشن در دنیا را در نظر بگیریم فاصله چندانی با آن نداریم ولی نیاز به تکرار تجربه داریم. مگر ما در سینمای ایران چند انیمیشن داشتیم؟ انیمیشن‌های کوتاه و تجربی ما در دنیا حرفی برای گفتن دارد و فاصله ما در این زمینه با دنیا می‌تواند کوتاه‌تر شود به شرط آنکه از بدنه سینما جدا نباشد و بتوانیم فیلم بسازیم.»

مجید مظفری هم درباره این‌که چرا این کار را پذیرفته است، گفت:« یکی از دلایل آن حضور بچه‌ها، کارگردان و خانم پاکروان بود اما صدا پیشگی تخصص خودش را دارد و من برای دومین بار این کار را انجام دادم. از طرف دیگر می‌خواستم به انیمیشنی که دوستان ۹ سال برای آن زحمت کشیدند،کمک کنم»

اشکان خطیبی هم با اشاره به صندلی‌های خالی سالن عنوان کرد:«برای سومین بار تجربه صداپیشگی را دارم. فاصله انیمیشن ایران با جهان به اندازه صندلی‌های خالی در این سالن‌ها است.»