هنروتجربه:نشست خبری انیمیشن«بنیامین» با حضور محسن عنایتی نویسنده و کارگردان، مصطفی حسن آبادی تهیه‌کننده، حامد فرهادی کارگردان هنری، بهزاد عبدی آهنگساز، امیر زند مدیر دوبلاژ، فرشید جلیلی‌نژاد صداگذار، علیرضا زارع سرپرست متحرک‌سازی، میلاد مزرعتی کامبوزیت، ابوالفضل مزرعتی جلوه‌های ویژه، مسعود مزرعتی جانشین تولید، علی‌اکبر مزرعتی شبیه‌سازی مو و لباس با اجرای محمود گبرلو برگزار شد.

محسن عنایتی در ابتدای این نشست درباره زمان ساخت این فیلم گفت:« شش ماه پیش‌تولید داشتیم و دو سال تولید این کار زمان برد. دوستانی که اینجا هستند و خیلی از دوستانی که الان نیستند در این کار با ما همکاری کردند. روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم ولی بچه ها با همدلی و پشتکار توانستند کار را به سرانجام برسانند و حاصلش این انیمیشن شود.»

عنایتی درباره سختی‌های ساخت انیمیشن سینمایی نیز عنوان کرد:« سختی از مرحله پیش تولید شروع می‌شود. ما الان با یک بحران به اسم فیلم‌نامه انیمیشن روبه رو هستیم و حتی در تعریف‌ها هم مشکل داریم. وقتی می‌گویند انیمیشن سینمایی از حالت رسمی خارجش می‌کنند. در حالی که ما اعتقاد داریم فیلم، اول باید فیلم باشد و بعد در ژانر انیمیشن یا کودک تعریف شود. در پروسه تولید دیگر مشکلات بسیار زیاد است.»

مصطفی حسن آبادی تهیه کننده هم درباره مراحل تولید انیمیشن «بنیامین» توضیح داد:«در همین ابتدا چند نکته بگویم. ما در جشنواره امسال شرکت کردیم ولی شاید خیلی از دوستانی که اینجا هستند بار اولی است که متوجه می‌شوند انیمیشن در این جشنواره بود. چند گله از مسوولین امر داریم. مسوولین نسبت به پارسال چند امتیاز به ما دادند، جایزه برای انیمیشن گذاشتند و سعی کردند از نگاه خودشان یک اهمیت به انیمیشن بدهند که شاید از دید مسوولین یک منت بزرگ به حساب بیاید ولی ما خودمان را در این جشنواره یک مهمان ناخوانده می‌دانیم. متاسفانه فیلم خیلی جاها دیده نمی‌شود. دوستان بزرگواری که کار کردند کارشان دیده نمی‌شود. آقای عبدی که موسیقی را کار کردند دو کار دیگر در این جشنواره دارند. آن دو کار دیده می‌شود و در بخش سودای سیمرغ به داوری گذاشته می‌‌شود.اگر قرار است به انیمیشن بها داده شود و  باید بهایی به آن داده شود که سطحش بالاتر بیاید.»

محسن عنایتی هم درباره سینماهای مردمی گفت: «فیلم وقتی فیلم کودک است باید بلیت فروشی طوری باشد که مخاطب کودک در سینمای مردمی بیاید و این فیلم را ببیند. جشنواه امسال برای انیمیشن خیلی خوب بوده ولی توقع بیشتر است و این آسیب شناسی باید انجام شود و روش ها فرق کند.»

بهزاد عبدی آهنگساز درباره وضعیت انیمیشن در سینمای ایران و تفاوت آن با فیلم رئال عنوان کرد:«: وقتی واژه فیلم به یک پدیده نسبت داده می شود طبیعتا باید تمام مناسبت‌های یک فیلم در آن رعایت شود مخصوصا انیمیشن که بار اصلی فیلم را صدا و موسیقی دارد. شخصیت اگر شیر است ما به آن عادت می‌کنیم و از دقیقه پنج به بعد تازه سینما آغاز می شود و هر آنچه وجود دارد باید درست مثل یک فیلم سینمایی باشد به ویژه کار صوت و موسیقی. تمام انیمیشن‌های بزرگ دنیا موسیقی فوق‌العاده دارند و بار اصلی را به جز افکت‌های صوتی، موسیقی بر دوش می‌کشد. درباره این انیمیشن هم افتخارم حضور در آن بود. دوستانی که با کمترین امکانات این انیمیشن را ساختند و روزی که من استودیوی ساخت این انیمیشن را دیدم، چنین خروجی‌ای را برای آن باور نمی‌کردم. انیمیشن بازیگر ندارد که بخواهید به آن جایزه بدهید، ولی موسیقی، صدا، تدوین و قصه‌اش می تواند مورد داوری قرار بگیرد و اگر قرار نیست انیمیشن یک حضور درست داشته باشد اصلا چرا باید حضور داشته باشد؟»

کارگردان «بنیامین» درباره مخاطب فیلمش گفت: «ما یک مخاطب هدف داشتیم و بعد داستان‌پردازی را به سمتی بردیم که اطلاعاتی در دل قصه جا دادیم. بزرگسالان هم می‌توانند چیزهایی که می‌خواهند از آن بازه تاریخی بگیرند ولی مخاطب هدف‌مان همان کودک است. ما دنبال شخصیت‌هایی بودیم که هشت، ده یا یازده سال داشتند. وقتی با این کاراکترها قصه تعریف می‌کنیم قاعدتا بیشتر برای کودکان است. المان‌هایی در قصه هست که کم و بیش مخاطب نوجوان یا حتی بزرگسال هم می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.»