هنروتجربه:نشست خبری فیلم «نت‌های مسی یک رویا» ظهر امروز، سه شنبه ۱۶ بهمن با حضور رضا فرهمند کارگردان، مرتضی شعبانی تهیه کننده،مهرداد آیین تصویربردار، ستاره بنیادی تدوین گر،حمید احمدی صدابردار و حسن مهدوی صداگذار در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

منصور ضابطیان که اجرای این نشست را برعهده داشت با اشاره به ساخت مستند از سوی فرهمند در خارج از کشور درباره نحوه انتخاب موضوع این مستند پرسید. کارگردان «نت‌های مسی یک رویا» نیز با بیان اینکه چهار پنج سال است که ذهنش درگیر بحران‌های خارجی است، افزود:«به سوریه رفته بودم و قرار بود سوژه‌ای با موضوع زنان کار کنم. البته این موضوع هم بود اما به دلایل امنیتی امکان‌پذیر نبود تااینکه به دلیل مخالفت خانواده‌ها، ساخت مستند زنان کنار گذاشته شد و این موضوع که اتفاقا از یادم رفته بود، پررنگ شد.»

شعبانی نیر به عنوان تهیه‌کننده فیلم با بیان اینکه پنج شش فیلم را با فرهمند همکاری کرده است، در مورد توجیه اقتصادی تولید مستند در خارج از کشور گفت:«اگر این فیلم هم مانند «گوشواره‌های باروتی» باشد که هم مخاطب جشنواره‌ها را تحت تاثیر قرار داد و هم فروش خوبی داشت، توجیه اقتصادی دارد.»

در ادامه از مهدوی در مورد صداگذاری و از بین رفتن جنبه مستند فیلم سوال شد که او چنین پاسخ داد:«مستند باید در همه چیزمخصوصا صدا سندبودن خودش را  حفظ کند اما مستندسازی الان با درام آمیخته شده و صدا می‌تواند در خدمت مستند باشد. الان مثل یک دهه قبل نیست که مستندسازان با صدای صرف درون مستند قانع شوند و صداسازی به فضای مستند کمک می‌کند. من در صدا چیزی را جابه‌جا نمی‌کنم. در اینجا هم صدای خرابه‌ها سرصحنه گرفته شد. تنها چیزی که اضافه شدصدای باد بود که به صورت موزیک وار اضافه شد که قرار است بعد از ساخت موسیقی از سوی کریستف رضاعی صدای باد کم شود.»

پس از آن شعبانی عنوان کرد که قرارداد برای پخش جهانی فیلم شروع شده و اولین سفر آن به جشنواره کن است.

فرهمند در مورد خطراتی که در سوریه گروه مستندسازی را تهدید می‌کرد،توضیح داد: «منطقه یرموک سه ماه بود که آزاد شده بود و منطقه پر از تله‌های انفجاری و بمب‌های دستی بود. ما نمی‌دانستیم که وقتی پای‌مان را زمین می‌گذاریم چه اتفاقی برای ما می‌افتد و این کابوس همیشه همراه ما بود. با این حال خدا را شکر اتفاقی نیفتاد و کار فیلم پیش رفت. کار کردن با بچه‌ها چالش‌های خاص خودش را دارد. بچه‌هایی که علاقه‌مندی‌های خاصی هم به دوربین دارند. با این حال من به بچه‌های گروه گفتم که ما داریم وارد چاهی می‌شویم که انتهایش معلوم نیست زیرا بچه‌ها پس از چند روز از فیلمبرداری و این مسائل خسته می‌شوند. نکته دیگر این است که پرسوناژ فیلم اگر نتواند در روزهای اول با دوربین کنار بیاید دیگر امکان ندارد کار شکل بگیرد. من هیچ چیزی به آن ها یاد ندادم و هر حرف بزرگی که زدند را از خودشان گفتند.»

بنیادی هم که تدوین فیلم را برعهده داشت عنوان کرد که تعداد راش ها به قدری زیاد بود که می شد ۳۰ فیلم کوتاه دیگر از آن‌ها ساخت اما در نهایت بسیاری از آن‌ها حذف شدند چون روایت و درام فیلم مهم است.

تصویربردار این مستند هم اظهار کرد که تکرار صحنه ها زیاد نبوده مگراینکه برداشت‌ها آزاد باشد و در پایان صدابردار «نت‌های مسی یک رویا» گفت:«صدابرداری مستند نسبت به فیلم داستانی سخت است چون پرسوناژها بچه بودند. در واقع کار سخت نبود عذاب آور بود.»