هنروتجربه: نشست خبری فیلم «پالتو شتری» در هفتمین روزجشنواره فیلم فجر در پردیس ملت برگزار شد. در این  نشست مهدی علی میرزایی کارگردان، مجید شیخ انصاری تهیه کننده، سام درخشانی، لیندا کیانی، افسانه چهره آزاد، شاهرخ فروتنیان و بانیپال شومون از بازیگران فیلم، مسعود امینی تیرانی مدیر فیلمبرداری، مسیح حدپور سراج صدابردار حضور داشتند.

مهدی علی میرزایی درباره هدفش از ساخت فیلم «پالتو شتری» گفت:« هدفم ساختن این فیلم بوده و هدف خاصی نداشتم. یک داستان داشتم که در یکی از مجلات معتبر ادبی کشور چاپ شده بود و بازخوردهای خوبی داشت، ظرفیت های دراماتیکش را گسترش دادم و به عنوان اولین فیلمم ساختم.»

در ادامه از مجید شیخ انصاری تهیه کننده فیلم هم  درباره شرایط ساخت این فیلم سوال شد. او توضیح داد: «فیلم‌سازی در ایران بیشتر برای عوامل به خصوص کارگردان و تهیه کننده یک اتفاق است تا انتخاب. به محض اینکه شرایط حداقلی پیش بیاید ساخت را شروع می کنیم. شرایط قبل از عید آماده شد و بلافاصله بعد از عید کلید زدیم و کار پیش رفت. با یک گروه بسیار عالی، پشت صحنه بسیار آرام بود و باعث افتخارم است که با این گروه کار کردم.»

در بخش دیگری از این نشست نوبت به بازیگران رسید تا درباره تجربه‌های همکاری با یک فیلم اولی بگویند.سام درخشانی با اشاره به آشنایی قدیمی‌اش با کارگردان فیلم عنوان کرد»مهدی میرزایی به عنوان نویسنده «فی المدت معلوم» را نوشته بودند و قبل از این کار در یکی از نوشته‌هایشان یعنی «تخته گاز»بازی می کردم برای همین با نوع کارشان آشنا بودم. خیلی خوشحال شدم چون وقتی یک نویسنده‌ای بخواهد فیلمی بسازد قطعا یک فیلم‌نامه خوب برای خودش کنار می‌گذارد و من خوشبخت بودم که توانستم در این کار بازی کنم و از نتیجه هم راضی هستم.»

لیندا کیانی هم درباره تجربه بازی در «پالتو شتری» گفت:«بی‌اغراق باید بگویم از معدود کارهایی بود که آنقدر پشت صحنه آرامی داشت که من روزشماری می کردم، آفیش باشم. آنقدر همه چیز آرام پیش می رفت و لذتبخش بود که خیلی کار را دوست داشتم. سام هم یکی از بهترین نقش‌های مقابلی بود که تاکنون داشتم. او به من خیلی کمک کرد و آنقدر باآرامش تمرین کردیم تا آن خروجی را داد.»

افسانه چهره آزاد هم درباره بازی در این فیلم عنوان کرد:«خیلی خوشحالم که سهمی در این فیلم دارم که حرفی برای گفتن دارد و از آقای علی میرزایی برای این متن زیبا و کارگردانی بسیار قوی بسیار سپاسگزارم. از آقای شیخ انصاری هم به خاطر شرایط و موقعیت‌هایی که برای ما ایجاد کردند که به راحتی این نقش را بازی کنیم، ممنونم.»

در ادامه این نشست از علی میرزایی،درباره شخصیت‌پردازی با استفاده از مابه‌ازاهای بیرونی و شخصیت‌های خاص پرسیده شد، علی میرزایی گفت: «اول این‌که درام باعث می‌شد شخصیت را در یک موقعیت تجسم کنم و بپرسم چه لازم دارد. دوم این‌که به کسانی که از فکر و فلسفه فیلسوفان یا اندیشمندانی که زمینه سوتفاهم در فلسفه‌شان زیاد است رجوع می‌کردم و به تفکر آن‌ها فکر می کردم. سوم مابه ازاهای بیرونی که زیاد هم هستند استفاده می کردند.»

 

مسعود امینی تیرانی هم درباره ویژگی های فیلمبرداری این فیلم عنوان کرد: «فیلم از دو منظر برای من جذاب بود؛ یکی آشنایی قبلی که با تهیه کننده و کارگردان داشتم و دیگری تجربه‌ای که در ژانر کمدی نداشتم و می‌خواستم امتحان کنم. همیشه دوست دارم در کارها چالشی باشد که جدی‌تر بتوانم به موضوع فکر کنم. روی بعضی از موضوعات و ایده‌های اجرایی فکر کردیم به خصوص روی شکل نور و ترکیب بندی‌ها به سه چهار فرم کلی رسیدیم.

شاهرخ فروتنیان یکی دیگر از بازیگران این فیلم هم حضور در این پروژه را مایه مباهات خود دانست.

از بانیپال شومون هم درباره این‌که امسال چهار بار در جشنواره حضور داشته و فیلم مورد علاقه‌اش گفت:« فکر می‌کنم کار خدا بوده است.مهم‌ترین فیلمم «پالتوشتری» بود چون فیلم‌نامه را خیلی دوست داشتم واین نقش کوهیار برایم خیلی سخت بود. همین‌طور حضور مهدی علی میرزایی و مجید شیخ انصاری و پارتنری مثل سام درخشانی برایم جذاب بود.»

در ادامه از مهدی علی میرزایی پرسیده شد فکر نمی‌کنید پایبندی زیاد به مفهوم اولیه به درام ضربه زد، که او در پاسخ عنوان کرد:«در فیلم‌های دیگری که می‌نوشتم و دیگران می‌ساختند یک صنف تحصیلکرده را می‌دیدم که بدنه سینماروی ما را تشکیل می‌دادند. خیلی از کمدی‌ها این دسته از مخاطبان را جدی نمی‌گیرند و از کنار آن‌ها می گذرند. حتی بعضی دفاتر فیلم‌سازی می‌گویند ما کمدی آدم‌های احمق را دوست داریم. بنابراین فکر کردم گفتمان فیلم می‌تواند برای قشر تحصیلکرده هم جذاب باشد و واقعا باید ببینم در اکران عمومی چه اتفاقی می افتد.»