هنر و تجربه – ترجمه مریم شاه‌پوری: وودی آلن اجازه نمی‌دهد دادخواهی ۶۸ میلیون دلاری‌اش علیه «آمازون» مانعی سر راه ساختن فیلم‌های جدید باشد!

در حالی که آخرین فیلم کارنامه وودی آلن با عنوان «یک روز بارانی در نیویورک» هنوز پخش نشده است و تحت مالکیت یکی از غول‌های عرضه پخش مجازی و آنلاین یعنی «آمازون» است (که قراردادش با آلن را پس از جنجال‌های پیش‌آمده فسخ کرد)، گزارش‌ها حاکی از آن است که این فیلم‌ساز کهنه‌کار و توقف‌ناپذیر، پیش‌تولید فیلمی را در اسپانیا با مشارکت «میدیاپرو» آغاز کرده است؛ کمپانی‌ای که در بارسلونا قرار دارد و پیش از این، با آلن در فیلم‌های «نیمه‌شب در پاریس»، «ویکی کریستینا بارسلونا» و «جَزمین غمگین» همکاری داشته است.

اما «میدیاپرو» در بیانیه‌ای (که نشانی از زیرکی در آن دیده نمی‌شود) در واکنش به اتهام‌های آلن چنین گفته است: «ما یک رابطه ده‌ساله با آقای آلن داریم و مثل همه پروژه‌هایی که تهیه کرده‌ایم، خالق را با اثرش قضاوت می‌کنیم. همه پروژه‌های ما ویژگی‌های خودشان را دارند و ما از انواع بیان‌ها و ایده‌های هنری دفاع می‌کنیم و به تولید پروژه‌های خلاقه برای تماشاگران سراسر جهان متعهدیم.»

در حالی که شماری از بازیگران گفته‌اند که دیگر با آلن همکاری نمی‌کنند اما برخی هم از مدافعان او هستند مانند خاویر باردم. در ضمن هنوز پخش‌کننده آمریکایی درگیر این پروژه تازه نشده است اما حضورش چندان هم ضروری به نظر نمی‌رسد چون آلن همیشه با یافتن کمپانی برای عرضه فیلم‌هایش در قاره آمریکا مشکل داشته است. در واقع همان طور که «نیویورک تایمز» هم اشاره می‌کند آلن در اروپا از شهرت و محبوبیت قابل توجهی برخورداراست و به عنوان مثال از «واندر ویل» نام برده شده است که در سراسر جهان شانزده میلیون دلار فروخت که فقط یک‌ونیم میلیون از آن، حاصل فروش فیلم در سینماهای آمریکای شمالی بود؛‌ و نیمی از فروش از کشورهای ایتالیا، فرانسه و البته اسپانیا به دست آمد.

  • پلی‌لیست