هنروتجربه:«خوابگردها» به کارگردانی پویا نبی این روزها در بسته «بهاریه فیلم کوتاه هنروتجربه» در حال اکران است و خبرگزاری صبا به همین بهانه با کارگردان این فیلم کوتاه گفت‌وگو کرده‌است.نبی در ابتدای این گفت‌وگو درباره شکل‌گیری ایده این فیلم توضیح داد:«حدود سه سال پیش کتاب «تفسیر خواب» نوشته زیگموند فروید ترجمه شیوا رویگریان را مطالعه کردم  که در بخشی از آن به این نکته می پرداخت که چقدر از چیزی که در عالم واقع تجربه می‌کنیم برگرفته از رویاهای ما است. همین کتاب و همین فصل جرقه اولیه «خوابگردها» را در ذهنم زد. مدتی بعد پوریا شجاعی که پیش از این فیلم‌نامه «سایلنت» را برایم نوشته بود نسخه اولیه «خوابگردها» را آورد که با ترکیب نظریه فروید با این داستان ساختار کلی فیلم‌نامه «خوابگردها» شکل گرفت. البته این مهم را نباید فراموش کرد که برای من سینما یعنی فیلم‌سازی برای پرده بزرگ، بازی نور، صحنه و صدا و یکی از ویژگی های فیلم‌نامه «خوابگردها» این بود که می توانستم در این فضا قدم بزنم.»

او در ادامه درباره فرم اجرایی این فیلم عنوان کرد:«از همان ابتدا می‌دانستم که فیلم باید تماما روی استدی کم فیلم‌برداری شود تا آن حالت سیالی خواب و رویا تداعی شود. می‌دانستم به لحاظ فرم نورپردازی باید به سمت نقاشی‌های امپرسیونیستی برویم یعنی از یک روشنایی به تاریکی و خیلی نباید نورهای پرکنتراست استفاده شود. می‌دانستیم غلظت رنگ به جز سکانس های کودکی باید به صفر برسد یعنی فضای خالی از رنگ. می‌دانستم فیلم کم پلانی خواهد بود شاید بین ۲۰ الی ۲۵ جای دوربین.تنها چیزی که برایش برنامه ریزی نکرده بودم نریشن بود ، واقعیت ماجرا نریشن‌ها به توصیه تدوین‌گر و صداگذارم به ابتدا و انتهای فیلم اضافه شد چون نظر آن‌ها این بود که فیلم گنگ، سخت و پیچیده شده و باید به واسطه نریشن کمی فضا را باز کنیم که البته اگر امروز به آن تصمیم برگردم هرگز زیر بار نریشن نخواهم رفت!»

این کارگردان هم‌چنین در پاسخ به سوالی که به حال و هوای سوررئال فیلم اشاره داشت،گفت:«اساسا فیلمی که منطق خود را بر بی‌منطقی می گذارد راه دیگری برای روایتش وجود ندارد.«خوابگردها» را نمی‌توانستیم مثل یک قصه کلاسیک روایت کنیم. فیلمی که صدای قهرمان داستانش از یک رادیو پخش می‌شود، تلویزیونی خاموش است اما کارتون پخش می‌کند، هوای که بارانی است و درست لحظاتی بعد آفتابی می‌شود و موارد بی شمار دیگر.»

نبی درباره طراحی لوکیشن فیلم هم عنوان کرد:«تمام چیزهای که در صحنه مشاهده می‌کنید، دکور است، حتی ترک‌های روی دیوار و گرد روی پله‌ها طراحی شده است. کامیاب امین عشایری کار بزرگی برای این فیلم کرد و خوشحالم که در صنف طراحان صحنه و لباس کارش دیده شد و برای همین فیلم جایزه بهترین طراحی صحنه را گرفت.»

او با اشاره به این نکته که سینمای کوتاه می‌تواند پیشنهادهای جدیدی را به سینمای بلند ایران بدهد،تاکید کرد:«با قاطعیت می‌توانم ادعا کنم تنها هنر اصلی که در ایران باقی مانده فیلم کوتاه است که درگیر تجارت، پول کثیف و باج دادن به مخاطب نشده است. خیلی دوست دارم سینمای کوتاه تجربه‌های دیوانه‌وار‌تر و جسورانه تری را انجام دهد و پیشنهادهای جدیدی را به سینمای بلند ایران بدهد.»

نبی در پایان این گفت‌وگو از کارگردانی یک فیلم بلند سینمایی خبر داد:«از اواخر‌خرداد ماه فیلم بلند سینمایی‌ام را کلید می‌زنم که یک کمدی اکشن دیوانه‌وار است که آن را در اشل حرفه‌ای و ستاره‌های سینما می‌سازم. هم‌چنان علاقمند جدی فیلم کوتاه هستم و مشتاقانه اخبار آن را پیگیری می‌کنم و اگر امکانات و شرایط اقتصادیش فراهم شود بدون تردید فیلم کوتاه جدیدم را هم می‌سازم.»