هنروتجربه: پنل «تبادل تجربه سینمایی» با حضور مازیار میری مدیر دارالفنون، حسین امیری دوماری، مهیار حمیدیان و پدرام پورامیری شامگاه جمعه ۳۰ فروردین ماه در جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.

در ابتدای این نشست مازیار میری عنوان کرد: «همان طور که وعده کرده بودیم از دانشجویان موفق دارالفنون»دعوت کردیم تا از تجربیاتشان برای شما بگویند. حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری امسال اولین فیلم بلندشان را به نام «جان‌دار» ساختند و مهیار حمیدیان فیلم‌نامه‌ای به عنوان «میلیونر میامی» نوشت. این دوستان اولین هنرجویان دارالفنون بودند و امروز این جا مقابل شما نشسته‌اند تا نشان دهند که سینمای حرفه‌ای از شما دور نیست.»

امیری دوماری با اشاره به سه فیلم کوتاهی که پیش از تولید فیلم بلند خود با همراهی پدرام پورامیری مقابل دوربین برده‌اند بیان کرد: «سه فیلم کوتاه «قنات شهر خاموش»، «سکوت کن» و «نسبت خونی» را باهم ساختیم. هر شخصی علاقمند به سینما باشد می‌داند که وارد چه حرفه دشواری می شود. کم نبودند فیلم‌سازان بزرگی که موفق نشدند به فیلم‌سازی ادامه دهند یا فیلم‌شان نیمه کاره رها شده است. برای ورود به عرصه فیلم بلند باید هدفی مشخص داشته باشید و تلاش کنید که به این هدف دست یابید. در واقع شرط موفقیت جنگیدن است و اگر کمی جنگ را فراموش کنید دشمن مرز شما را خواهد گرفت.»

پورامیری هم با اشاره به این که فیلم بلندشان را پس از حدود یک سال نگارش مقابل دوربین برده‌اند، اشاره داشت: «شرایط برای ساخت فیلم بلند سخت است اما ما با برنامه‌ریزی، زمان بیشتری برای نگارش فیلم‌نامه صرف کردیم و البته تلاش کردیم با هر سختی فیلم‌مان را بسازیم. فراز و فرودهای فیلم‌سازی بسیار و اصولا سینما جایی برای جنگیدن است. به قدری باید در این عرصه تلاش کرد تا فرصتی برای دیده شدن فراهم شود. هفت سال است که ما به این شیوه فیلم می‌سازیم و اتفاقاتی که می‌خواستیم رخ داده است. تلاش در این عرصه باعث شد انگیزه بیشتری پیدا کنیم و سینمای خودمان را بشناسیم.»

پورامیری با تاکید بر این که امید فیلم‌ساز نباید تبدیل به توهم شود، بیان کرد: «وقتی فیلم‌نامه‌ای نوشته می‌شود، نویسنده آن امید دارد که فیلمش را بسازد اما این امید نباید تبدیل به توهم شود وگرنه نابود می‌شوید. اگر توانایی ساخت یک فیلم سینمایی را دارید، فیلم کوتاه موفق بسازید و به قدری آن را نشان دهید که همه ببینند تا به شما برای ساخت سینمایی اعتماد کنند.»

او افزود: «زمانی که فیلم کوتاه خوبی می‌سازید تهیه‌کننده‌ها راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند. همه ما فیلم کلاسی ساخته‌ایم اما فیلمی که از نظر مخاطبان خوب باشد اهمیت دارد. اگر به خودتان ایمان واقعی داشته باشید، می‌توانید فیلم خوب بسازید.»

در ادامه این نشست مهیار حمیدیان با بیان این که از ابتدا می‌دانسته است که فیلم‌نامه‌نویس می‌شود ،توضیح داد: «دوست داشتم کارگردان شوم اما تقدیر بر این شد که فیلم‌نامه‌نویس شوم. زمانی که تصمیم به نگارش فیلم‌نامه گرفتم اعتمادبه نفسی نداشتم چون چند نفر فیلم‌نامه‌نویس شناخته شده پیش از من تلاش کرده بودند که براساس طرح پیشنهادی فیلم‌نامه‌ای بنویسند و نشده بوداما در نهایت آن‌ها از نوشته من خوششان آمد در حالی که فکر نمی‌کردم طرحم با استقبال روبه‌رو شود.»

این فیلم‌نامه‌نویس با اشاره به اهمیت شناخته شده بودن در جذب اعتماد تهیه کنندگان برای نگارش فیلم‌نامه بیان کرد: «تا زمانی که شناخته نشده‌اید باید داشته‌ای بیشتر در اختیار تهیه‌کنندگان قرار دهید. پیمان قاسمخانی شناخته شده است و تهیه‌کننده اعتماد بیشتری به او دارد. سعید روستایی هم ممکن است برای فیلم اول تلاش بیشتری کرده باشد اما حالا هر بازیگری دلش می‌خواهد در پروژه او بازی کند.»