هنروتجربه: خیابان بولوار که این روزها با نام بولوار کشاورز می‌شناسیم از خیابان‌های قدیمی تهران است که تهرانی‌های قدیم خاطرات خوشی از آن به عنوان تفرجگاه با نام‌های «جلالیه» و «آب کرج» دارند.پل صدر اما سازه‌ جدیدی است که عنوان‌هایی چون عریض‌ترین پل تهران و یازدهمین پل برتر جهان و… به آن اطلاق می‌شود و نمونه‌ای‌است از پیشرفت و توسعه شهر تهران. مستندهای «قصه بولوار» به کارگردانی داود اشرفی  و «دیوار آبی» به کارگردانی مشترک فرزانه بهرامی و تارا کابلی که از یکشنبه ۱۵ اردیبهشت به سینماهای هنروتجربه می‌آیند، روایتی هستند از سرگذشت،تاثیرات اجتماعی و انسانی این دو نماد شهری.

مراسم آیین دیدار«قصه بولوار» و «دیوار آبی» یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۱۹:۳۰ در خانه هنرمندان برگزار می‌شود. این دو مستند کوتاه در قالب یک مجموعه و در یک سانس به نمایش در می‌آیند.

«قصه بولوار»:رابطه پویای بین بولوار و تصویر بولوار
«قصه بولوار» به کارگردانی داود اشرفی به موازات مرور سرگذشت بولوار کشاورز به  وقایع مختلف و حوادث اجتماعی‌ای که با این بولوار قدمی پیوند خورده‌اند،اشاره دارد.این مستند در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت لوح تقدیر هنروتجربه را از آن خود کرد.

داود اشرفی فارغ‌التحصیل دانشکده سینما-تئاتر است و سال‌ها به عنوان دستیار فیلمبردار با پرو‌ژه‌های مختلفی هم‌چون «تهران تهران» داریوش مهرجویی همکاری داشته‌است.او اولین فیلم مستند خود «انزل ماهی» را سال ۱۳۷۸کارگردانی کرد، از دیگر کارهای او می‌توان به «آوازهای شهر باران»،«خانه قدیمی من»،«تمام رنگی»،«الفبایی- غیر الفبایی»،«آقای کتابخانه»،«قرمز ساده» اشاره کرد. او «قصه بولوار» را سال ۱۳۹۶ کارگردانی کرد و بعد از آن هم «ریشه‌ها  و سنگ‌ها» را ساخت.

این کارگردان در یادداشنی که در اختیار هنروتجربه گذاشته درباره «قصه بولوار» و چگونگی ساخته شدن آن توضیح داده‌است:«بعد از چند فیلم مستندی که ساخته‌ام، مستند «قصه بولوار»، اولین فیلمی است که کاملاً بر اساس علاقه شخصی من ساخته شد، چه در انتخاب موضوع و چه در نحوه پرداخت. اما شخصی بودن فیلم به معنی ساخت فیلم بر اساس سلیقه فردی نیست. حالا بعد از چند سال که درگیر این فیلم بوده‌ام، برایم به وضوح‌ روشن‌ است که این علاقه شخصی بر اساس همان موجی به وجود آمده که شهر را برایمان به موضوع تبدیل کرده و پیامدش صدها مجله و مقاله و کتاب با موضوع تهران است‌. نمی‌توانم علاقه‌مندی‌ام برای ساخت این فیلم را خارج از این موج در نظر بگیرم، اما در پرداخت این فیلم، سعی بر دوری از سویه‌هایی داشتم که در این چند ساله با سهل‌انگاری شهر را موضوع خود قرار داده‌اند.

در مستندهای تاریخی، دسترسی به منابع تاریخی کلیدی است اما فارغ از مشکلات عینی دسترسی، چالش اصلی مستند تاریخی تکیه بیش از حد و حصر بر وجه نوستالژیک سوژه است. تا جایی که دید شخصی فیلم‌ساز لابه‌لای آن گم می‌شود، آن وقت فیلم به مجموعه تصاویر خاطره‌انگیزی تبدیل می‌شود و آهی در پایان و دریغی از گذشته.شاید مقاومت در برابر این وسوسه خطرناک، سخت‌ترین بخش ساخت این گونه مستند باشد.

«قصه بولوار» پر است از داستان‌ها و فیلم‌ها و دیگر ارجاعات. در واقع این فیلم بر پایه رابطه پویای بین بولوار و تصویر بولوار شکل گرفته. همه این ارجاعات خوانش‌هایی هستند که از دل بلوار درآمده‌اند و در عین حال بولوار را می‌سازند و نمی‌توان مشخص کرد که بولوار این تصاویر را به وجود آورده یا تصاویر بولوار را ؛ نمی‌توان عاملیت هیچ‌کدام را نادیده گرفت شاید منطقی‌تر است که گرفتار این بحث تو در تو نشویم و با پذیرفتن پیچیدگی این رابطه، تصویری بسازیم که بولوار را یک قدم به پیش‌ببرد.»

«قصه بولوار»/طرح،کارگردانی و تدوین: داود اشرفی-نویسنده گفتار متن:داود اشرفی،روژیا فروهر با تشکر از امیر حسین خورشیدفر-گوینده متن:سعید چنگیزیان با تشکر از حسین ذوقی-طراحی صدا و صداگذار:بهرنگ میرزایی-تصویربردار:داود اشرفی، حسین صدقی-طراحی عنوان و پوستر:آریا کسایی، استودیو کارگاه-تهیه شده در موسسه هنرهای تصویری راش

«دیوار آبی»: پل صدر چرا؟
«دیوار آبی» به کارگردانی مشترک فرزانه بهرامی و تارا کابلی نگاهی است به تهران  پلِ صدر و به رابطه شکل شهر و شیوه‌هاى زندگى، زیرساخت‌های شهرى و رفتارهاى شهروندى می‌پردازد.فرزانه بهرانی یکی از کارگردان‌های این فیلم دکترای شهرسازی از دانشگاه پلی تکنیک لوزان سوئیس دارد و  استاد طراحی شهری وعضو هیات علمى دانشگاه گرونینگنِ هلند است.تارا کابلی نیز فوق لیسانس هنرهای تجسمی از آکادمی بررا-میلان است و در زمینه  عکاس، ساختن ویدیو آرت فعالیت دارد.

این کارگردان‌ها در یادداشتی انگیزه خود از ساختن این مستند و پرداختنی به سازه‌ای چون پل صدر را چنین توضیح می‌دهند:«پل صدر با شعار مردم در صدر و به عنوان نماد پیشرفت و توسعه شهرى افتتاح شد. طبق آمار رسمى، هزینه‌ احداث این پل ١١ کیلومترى برابر با هزینه‌ ساخت ۴٣ کیلومتر متروى زیرزمینى بوده است «دیوار آبى» به روند تصمیم ‌گیرى و اجراى این پروژه می‌پردازد و با طرح سوالاتی، رابطه‌ دوسویه شکل شهر و شیوه‌هاى زندگى در آن را به چالش می‌کشد.»

«دیوار آبی»/کارگردان‌ها:فرزانه بهرامی، تارا کابلی-تصاویر:تارا کابلی،فرزانه بهرامی-تدوین:بهزاد بانی،تارا کابلی-موسیقی:امیرحسین تفرشی پور-امور تولید:امیرمرسلی-تصاویر هوایی:شرکت نگاه آینده آسمان نیلی