هنروتجربه:مجموعه «بهاریه فیلم‌های کوتاه» همزمان با سالروز درگذشت حسین منزوی در زنجان برگزار شد و سه کارگردان حاضر در این نشست از ایده یابی تا اقتباس در سینمای ایران صحبت کردند.در این برنامه پرویز رجبلو از پیشکسوتان کارگردانی فیلم کوتاه هم حضور داشت.

بسته «بهاریه فیلم‌های کوتاه» عصر دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت در سینما روشا زنجان نمایش داده شد و پس از آن مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در این نشست پس از نمایش فیلم، آرمان فیاض کارگردان «مانیکور»، پویا نبی کارگردان «خوابگردها» و طوفان نهان قدرتی کارگردان «زونا» در که به نمایندگی از کارگردان‌های مجموعه «بهاریه فیلم‌های کوتاه» در این برنامه حضور داشتند، به پرسش‌ها پاسخ دادند.

پویا نبی، کارگردان فیلم کوتاه «خوابگردها» نمایش فیلم خود در استان زنجان را به مناسبت درگذشت حسین منزوی، فیلم را به این شاعر و ترانه‌سرای زنجانی تقدیم کرد و درباره حضور در شهرستان‌ها گفت:«این روالی است که در همه شهرهای ایران انجام می‌دهیم و با حضور در هر شهر،نمایش آن شهر را به یکی از مشاهیر بزرگ آن استان تقدیم کنیم.»

طوفان نهان قدرتی، کارگردان فیلم «زونا» هم درباره نحوه انتخاب سوژه فیلم‌هایش گفت:«راهکار خیلی خاصی برای پیداکردن سوژه ندارم. سوژه آثار می‌تواند حین مطالعه، فیلم دیدن یا تحقیق اتفاق بیفتد. وقتی سوژه‌ای را برای فیلم کوتاه پیدا می‌کنم تازه آغاز راه است و باید ببینم این سوژه چقدر توانایی گسترش دارد.»

او سپس به تجربه خود در این زمینه اشاره کرد:«روشی که برای انتخاب قصه‌ها استفاده می‌کنم این است که اجازه می‌دهم سوژه‌ها در ذهنم ته‌نشین شوند و بعد از مدتی مرور می‌کنم که ببینم آیا آن ایده اولیه همچنان همان جذابیت چند ماه قبل را برای دارد یا نه. اگر سوژه، ایده و قصه من را برای ساخت یک فیلم خوب قانع نکند طبیعتا سراغ ساخت آن نمی‌روم.»

در ادامه فیلم کوتاه «مانیکور» مورد بررسی قرار گرفت که اقتباسی از داستان کوتاهی به همین نام از بیژن نجدی است. آرمان فیاض، کارگردان این اثر درباره فرآیند اقتباس در فیلم کوتاه گفت:«به دلیل ذات ادبیات، تصویر مشخصی در آن وجود ندارد. وقتی رمان، داستان کوتاه و حتی شعری را مطالعه می‌کنید می‌توانید هزاران ما به ازای بصری در ذهن خود برای آن تجسم کنید مثلا وقتی رمان «سمفونی مردگان» اثر عباس معروفی را می‌خوانید هر کدام از ما قهرمان رمان را به یک شکل تجسم می‌کنیم.»

او در ادامه به داستان فیلم خود بازگشت:«در مورد داستان کوتاه «مانیکور» هم تا حد زیادی این اتفاق رخ داد. حتی باید عنوان کنم فیلم کوتاه من به لحاظ جزییات داستانی تفاوت‌های بسیاری با داستان مرحوم بیژن نجدی دارد چون در همان برخورد اول متوجه شدم داستان بیژن نجدی به دلیل شیوه لحنی که انتخاب است خیلی قابلیت تبدیل به یک اثر سینمایی را ندارد و آنچه باعث شده آن داستان ویژه و منحصر به فرد باشد، بیان ادبیاتی خاص آن است. در نتیجه با اضافه کردن برخی داستانک‌ها در روند درام، سعی کردم آن داستان کوتاه را بیشتر به مدیوم سینما تبدیل کنم.»

پویا نبی هم درباره اقتباس در سینما عنوان کرد:«مغلطه‌ای که در مورد اقتباس در سینمای ایران از دیرباز رخ داده این‌گونه است که اقتباس را صرفا از روی یک رمان یا داستان کوتاه جایز می‌دانند اما منابع اقتباس می‌تواند گوناگون باشد حتی یک مقاله علمی می‌تواند محتوای داستانی یک اثر سینمایی شود همچون کاری که استنلی کوبریک در دهه هفتاد میلادی با مجموعه مقالات آرتور سی کلارک کرد یا کاری که پیتر ویر در فیلم «دختری با گوشواره مروارید» با تابلو یوهانس فرمیر هلندی انجام داد.»

هم‌چنین کارگردان‌های «بهاریه فیلم‌های کوتاه» نشستی نیز در انجمن سینمای جوانان شهر زنجان برگزار کردند و درباره ایده‌یابی برای ساخت فیلم کوتاه صحبت کردند.