هنروتجربه:رئیس سازمان سینمایی در اولین نشست مطبوعاتی‌اش پس از انتصاب به این سمت با بیان اینکه رویکرد وزارت ارشاد بر شفافیت است، شفافیت را صرفا ارائه آمار و ارقام ندانست و تاکید کرد:« شفافیت یعنی پیش‌بینی پذیری.»

نشست رسانه‌ای حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی صبح امروز ۳۰ اردیبهشت در سازمان سینمایی برگزار شد.او پاییز سال ۹۷ سرپرست سازمان سینمایی شد و پس از گذشت شش ماه به عنوان رئیس سازمان سینمایی منتصب شد.

حسین انتظامی در بخش اول صحبت‌هایش به انتشار برنامه‌های سازمان سینمایی اشاره کرد:«انتشار برنامه سازمان سینمایی و موسسه‌های تابعه در این روزها صورت گرفته است. اصرار ما این است که وقتی سازمانی برنامه‌ای را منتشر می‌کند باید طبق آن عمل کند چراکه این موضوع از رفتارهای دیگر جلوگیری می‌کند و انضباط ما را بیشتر می‌کند به همین دلیل برای افرادی که رصد می‌کنند کارشان راحت‌تر خواهد بود و چارچوب مشخص است.»

او درباره پیگیری شعارهایی که وجود دارد، عنوان کرد:«برخی رویکردها به طور جدی قابل ردگیری است. شاید نمونه‌هایی بوده است که قبلا نداشته‌ایم مثلا درباره فعالیت سینماگران خارج از تهران، شعاری بود که «ایران تنها تهران نیست» و باید به دنبال استعدادهای دیگر هم باشیم. موضوع دیگر کاهش هزینه‌های پشتیبانی برنامه به نسبت خود برنامه است که باید پشتیبانی سهمی کمتر از بودجه دولتی را در بر بگیرد. می‌توان این ادعا را ردگیری کرد.»

انتظامی با بیان اینکه وزیر ارشاد بر شفافیت تاکید دارد، افزود:«شفافیت فقط به این معنا نیست که تنها آمار یک جشنواره یا موسسه را مطرح کنیم. شفافیت یعنی پیش‌بینی پذیری. برای همین اصرار داریم دستورالعمل‌ها را منتشر کنیم و افراد و موسسات بدانند در صورت ارایه فیلم‌نامه‌ یا درخواست و …رفتار ما چه خواهد بود و ما را به استناد آن مورد سوال قرار بدهند. اگر هم رسانه‌ای سوالی برای ما فرستاده ما باید در ظرف کمتر ازشش ساعت پاسخ بدهیم. نکته دیگر این است که مواردی که فکر می‌کردیم غیرقابل انتشار است ما آن‌ها را منتشر کردیم.»

در بخش دیگری از این نشست انتظامی درباره نظام درجه‌بندی سنی که درباره فیلم‌های سینمایی اعمال شده است، توضیح داد:«این نظام می‌خواهد کمک کند سواد رسانه‌ای بالا برود و مردم با توجه بیشتری فیلم‌ها را انتخاب کنند. طبعاً این نظام محدودیت‌هایی دارد و آثاری که به نحوی گروه‌های آسیب‌پذیر را تهدید می‌کند، محدود می‌شوند اما رویکرد کلی آن فرهنگی است.»

او در ادامه گفت که از یکپارچگی تشکل‌های خانه سینما استقبال می‌کند و درباره تغییرات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران عنوان کرد:«موضوعی که از قبل‌ در دستورکار سازمان سینمایی بوده اصلاح ساختارهاست. چون ماموریت‌های روز اول برخی موسسات ما در شرایط فعلی دیگر نیاز نبود، منحل شدند. برای مرکز گسترش هم مشغول مطالعه هستیم و اصلاحاتی انجام می‌شود.»

او همچنین درباره بنیاد سینمایی فارابی توضیح داد:«کار پسندیده‌ای که در اواخر سال ۹۶ و ۹۷ صورت گرفت، تدوین برنامه جامع سازمان سینمایی بود و در آنجا هشت رویکرد مهم و سیاست‌های اصلی بیان شد. وقتی برنامه راهبردی برای یک مجموعه نوشته می‌شود یعنی همه جهت‌گیری‌ها باید بر مبنای آن باشد. یکی از رویکردها توسعه بخش بین‌الملل است که باید در برنامه‌ها خود را نشان دهد. قرار است همه بخش‌های سازمان که برنامه فرامرزی دارند در فارابی برنامه‌های خود را تدوین کنند و امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد.»

رئیس سازمان سینمایی سپس به صدور پروانه‌ها اشاره کرد:«سیاستگذاری فرهنگی در کار ما دو جنبه دارد. اینکه از نظر پشتیبانی حمایت‌گر کدام یک از آثار باشیم. سازمان سینمایی به عنوان یک دستگاه دولتی که به ارزش‌های نظام اعتقاد دارد موظف است  کنترل و نظارت بر امور داشته باشد. خوشبختانه برنامه‌ای برای صدور پروانه‌ها پیش‌بینی شده و هر اثری پروانه‌ای می‌گیرد در سایت سازمان سینمایی مجوز آن منتشر شده است. البته ما در پی این بوده‌ایم که ژانرهای متعدد و متنوعی داشته باشیم. با توجه به اینکه حاکمیت فرهنگی از طریق سازمان سینمایی اعمال می‌شود، طبعاً سینماگران اجازه ندارند نسبت به آنچه که پروانه گرفته‌اند چیزی را در خروجی آثار کم یا زیاد کنند.»

او درباره سامان‌دهی اکران عنوان کرد:«نظام‌نامه اکران برای سال ۹۸ منتشر شده و نسبت به نظام‌نامه سال قبل رو به جلو بوده است ولی برخی از خلاءها هنوز وجود دارد و دیدگاه‌های مختلفی هم مطرح است. ما در حال حاضر مشغول بررسی هستیم تا برخی از این موارد را حل کنیم تا صاحبان آثار از اکران راضی باشند.»

در بخش دیگری از این نشست موضوع ادغام جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر مطرح شد که انتظامی گفت:«حتماً انتظار ندارید که رفتار شتاب‌زده داشته باشم و مقوله‌ای تا پیش از جمع‌بندی به‌صورت هیجان‌زده اعلام شود اما مشغول ارزیابی پنج جشنواره مهم هستیم. ما ابتدا پیش‌نویس تهیه و سپس نظرخواهی و جمع‌بندی می‌کنیم و وقتی این آیین‌نامه‌ها منتشر شد درباره موضوع ادغام، حذف و اضافه جشنواره‌ها به نتیجه می‌رسیم. طبعاً پاسخ شفاف و صریح به زمانی موکول می‌شود که این آیین‌نامه‌ها منتشر شود منتهی به دلیل تاثیری که جشنواره جهانی فیلم فجر دارد شخصاً آن را حرکت منطقه‌ای می‌دانم و کمک می‌کند سینمای ما بازار بهتری پیدا کند.»

از جمله نکات دیگری که رئیس سازمان سینمایی در این نشست درباره آن صحبت کرد، موضوع پول‌های مشکوک در سینما بود:«آیا مرجع شناسایی این پول‌ها سازمان سینمایی است؟ ما اصولی داریم که باید در فیلم‌سازی رعایت شود. تشخیص اینکه فیلم با چه زمانی، چند پلان و … باشد با سازمان سینمایی است و کس دیگری حق دخالت ندارد، بنابراین خواهشم این است که دچار مسایل حاشیه‌ای نشویم و پدیده‌ها را به دقت مطالعه کنیم. ما باید از ورود هرگونه سرمایه برای توسعه سینما استقبال کنیم اما نگرانی منتقدان این است که این سرمایه اگر نظام سینما را به‌هم بریزد سینما آسیب می‌بیند. در اینجاست که سازمان سینمایی که باید پاسدار اصل سینما باشد  باید به قضیه ورود کند. وقتی ما اتحادیه متمرکز داشته باشیم از طریق صنف و سیاستگذار به راحتی می‌توان این موضوع را حل کرد. من اطلاع دارم که خانه سینما در حال اتخاذ تدابیر خوبی است که بسیاری از این مسایل حل شود.»

انتظامی در بخش دیگری از این نشست،درباره تغییر آرایش اداری سازمان سینمایی عنوان کرد:«در تجدید ساختارها که در خود سازمان سینمایی هم در حال رخ دادن است چند بخش در حال ادغام شدن است. برهمین اساس دستورالعمل‌ها ظرف روزهای آینده یعنی حدود ۱۵، ۲۰ روز دیگر منتشر می‌شود و آرایش اداری ما هم تغییر می‌کند. ما موظف به اجرای قانون هستیم و با تمهیداتی باید کارایی بخش‌ها را به روز کرد فکر می‌کنم ظرف زمان کوتاهی شاهد تفاوت شرایط خواهید بود.»

او درباره چابک‌سازی هم گفت: «با توجه به اینکه مشغول مطالعه هستیم اطلاع رسانی زود هنگام منطقی نیست ولی این سیاست ادامه پیدا می‌کند ما با سینماگران عهد کردیم که نسبت بودجه‌های حمایتی را به نسبت بودجه‌های پشتیبانی افزایش دهیم. حتی تغییراتی در ستاد مرکزی سازمان سینمایی با این هدف در حال شکل‌گیری است هرچیزی مبتنی بر برنامه بودجه‌ای نباشد به درد شعار می‌خورد. برای مثال پیش از این مدرسه ملی سینما توسعه آموزشی را بر عهده داشت اما در شرایط فعلی ترجیح دادیم سیاست توسعه آموزشی را به نهادهای دیگر از جمله خانه سینما بسپاریم که از رویکردهای هشت گانه است.شفافیت یک طرفه نیست اگر ما از دستگاه‌ها می‌خواهیم فهرست درآمدها را منتشر کنند اصحاب رسانه‌ها هم می‌توانند از افراد بخواهند که آمار خود را اعلام کند. برای شبکه نمایش خانگی هم می‌خواهیم آمار را به صورت رسمی اعلام کنیم. ما نمی‌توانیم انتشار هزینه‌های فیلم‌ها را به عنوان یک تکلیف اعلام کنیم اما شروع کار می‌تواند با رسانه‌ها باشد و رسانه‌ها از صاحبان آثار درباره هزینه‌ها سوال کنند.»

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال هوشنگ گلمکانی درباره پروانه ساخت و نمایش که قوانین آن‌ها مربوط به قبل از دیجیتالی شدن سینما است و اینکه تجدیدنظری در این‌باره رخ می‌دهد یا خیر؟ عنوان کرد: «در تجدید ساختاری که در کل سازمان هم در حال انجام است، ادغام‌هایی صورت می‌گیرد و پروانه ساخت تمام مدیوم‌ها یکی می‌شود و پروانه نمایش نیز همین طور خواهد شد. گزارش مربوط به این مساله به زودی منتشر می‌شود ولی نمی‌توانیم خودسرانه پروانه را حذف کنیم چون باید طبق قانون عمل کرد ولی باید با تمهیداتی کارایی آن را به‌روز کرد.»

انتظامی در پاسخ به سوالی درباره قرابتش با سینما هم گفت:«مرا که به عنوان یک مدیر فرهنگی ان شاالله قبول دارید؟ شاید بتوانم برای سینما کمک کنم. یکی از دلایل طولانی شدن سرپرستی من رسیدن به دو پاسخ بود؛ اینکه  چقدر می‌توانم برای سینما کارایی داشته باشم و دیگر آنکه چقدر سینماگران مرا می‌خواهند؟ زمانی که گفتم به سینما نمی‌آیم زمانی بود که گزینه‌های دیگری مطرح بود و نهایتاً به نام من این مسئولیت خورد.»

او هم‌چنین درباره حضور مدیران در سایه هم گفت: «هرکجا بودم به شدت به استفاده از سرمایه‌های انسانی اصرار داشتم تا بتوانیم پیوستگی مدیریتی داشته باشیم و چرخ را از ابتدا اختراع نکنیم این رویه در خیلی جاها به ما کمک کرده و به همه مدیران توصیه می‌کنم این کار را بکنند.»

رییس سازمان سینمایی درباره تغییرات مداوم جشنواره فیلم فجر هم تاکید داشت: «فکر می‌کنم به ثبات بیشتری در جشنواره‌ها برسیم.بسیاری ازسوالات را به برنامه و بودجه‌های انتشار یافته ارجاع می‌دهم. توجه به جنبه‌های اسطوره‌ای کشور ما در فیلم‌ها در برنامه‌ها گنجانده شده است.»

انتظامی در پایان درباره سایت‌های بلیت فروشی سینما و انحصار در این زمینه گفت: «حتما در آینده تنوع بیشتری به سامانه‌های فروش الکترونیک بلیت سینماها خواهیم داد.»